Performancing Metrics

آمریکا با تحریم مالی نمی تواند حزب الله لبنان را تضعیف کند | اتاق خبر
کد خبر: 346240
تاریخ انتشار: 8 خرداد 1395 - 09:10
سلیمان فرنجیه:
« سلیمان فرنجیه» رئیس حزب جریان المرده با بیان اینکه « به باورهای سیاسی و متحدانش وفادار است»، تاکید کرد که آمریکا با تحریم مالی و اعمال فشار نمی تواند حزب الله لبنان را تضعیف کند.

اتاق خبر - فرنجیه درگفت وگو با شبکه تلویزیونی «L.B.C» و در پاسخ به سوالی در باره قانون آمریکائی ضد حزب الله و اعمال فشار آن بر بانک ها و دولت لبنان برای اجرای تحریم ها علیه حزب الله تاکید کرد که این فشارها و تحریم ها نتیجه عکس می دهد و باعث تقویت حزب الله و مصمم تر شدن آن می شود.
وی به آمریکائی ها تلویحا توصیه کرد که از تاریخ درس بگیرند زیرا افزایش و تشدید فشارها نتیجه عکس دارد و نمی توانند حزب الله را تضعیف کنند.
واشنگتن بعداز تصویب قانون ضد حزب الله به منظور تحریم و مجازات مالی آن در جهت تامین منافع رژیم های صهیونیستی و سعودی، اکنون « دانیل گلایزر» معاون وزیر خزانه داری آمریکا را روانه بیروت کرده است تا با اعمال فشار بر دولت و بانک های لبنان ، این قانون به اجرا گذاشته شود.

** برگزاری انتخابات ریاست جمهوری قبل از انتخابات پارلمانی
رئیس حزب جریان المرده در ادامه این گفت وگو بر لزوم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری لبنان پیش از انتخابات مجلس به دلیل ضرورت های قانونی تاکید کرد و گفت که موافق برگزاری انتخابات مجلس براساس قانونی منصفانه است که پاسخگوی حقوق همه ملت لبنان باشد و به همین دلیل باید فرصت داد تاهمه در خصوص این قانون به توافق برسند.
حزب الله و همپیمانان آن معتقدند که انتخابات پارلمانی باید براساس قانون نسبیت برگزار شود تا نمایندگان برآیند رای واقعی ملت لبنان باشند اما حزب جریان المستقبل و همپیمانان آن که نگران از دست دادن کرسی های خود در پارلمان هستند با این قانون مخالفت کرده و می گویند انتخابات پارلمانی باید بر اساس قانون فعلی برگزار شود.
وی در باره ابتکارعمل «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان برای کم کردن دوره کنونی مجلس و برگزاری انتخابات زودهنگام گفت: موافقم اما به این شرط که همه گروه ها نسبت به انتخاب رئیس جمهوری به محض تشکیل مجلس جدید ضمانت دهند.
بعداز برگزاری بدون مشکل امنیتی انتخابات شوراهای شهر، این گزینه قوت گرفته است که دیگر بهانه ای برای برگزار نشدن انتخابات پارلمانی لبنان وجود ندارد.
دوره کنونی پارلمان لبنان به بهانه نامناسب بودن شرایط امنیتی و برگزار نشدن انتخابات، تمدید شده است.
با این وجود رئیس حزب جریان المرده ترجیح داد برای تغییر قانون انتخابات پارلمانی، فرصت کافی به مجلس داده شود.
فرنجیه همچنین تاکید کرد که انتخاب رئیس جمهوری پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی موجب می شود لبنان از مشکلات قانونی که ممکن است دولت کنونی را به دولت موقت تبدیل کند در امان بماند.
وی با بیان اینکه لازم است برای انتخاب رئیس جمهوری و جلوگیری از استعفای دولت تلاش کنیم، گفت: با طرح پیشنهادی جدید مشکل ریاست جمهوری به سمت حل شدن پیش می رود.

** به باورهای سیاسی خود وفادارم
رئیس حزب جریان المرده که همپیمان حزب الله و مدافع مقاومت ضد صهیونیستی و تکفیری است، تاکید کرد: من از باورهای سیاسی خود دست نخواهم کشید و به آنها وفادارم ، در مسائلی که به نفع لبنان است سنگ اندازی نخواهم کرد و مانع هم درست نمی کنم.
فرنجیه با بیان اینکه نامزد انتخابات ریاست جمهوری هستم اما باردیگر تاکید کرد که باورهای سیاسی خود را تغییر نداده ام و اولویت من در انتخابات ریاست جمهوری همچنیان ژنرال «میشل عون» ( دیگر متحد حزب الله) است.
وی خاطرنشان کرد: به تصمیم های جریان سیاسی خود ( گروه 8 مارس) پایبند هستم و بابت آن سختی هم کشیده ام.
رئیس حزب جریان المرده که یکی از قوی ترین هم پیمانان حزب الله است ، تصریح کرد: می دانم که به مقام ریاست جمهوری نخواهم رسید اگر با متحدان خود اختلاف نظر داشته باشم و آنها از من حمایت نکنند.
سلیمان فرنجیه ازهمپیمانان اصلی حزب الله در گروه 8 مارس است اما «سعد الحریری» رئیس حزب جریان المستقبل دراقدامی تردید آمیز و غیررسمی او را نامزد حزب خود در انتخابات ریاست جمهوری لبنان اعلام کرد.
ناظران معتقدند که الحریری با اعمال فشارهای رژیم سعودی و آمریکا ، فرنجیه را نامزد انتخابات ریاست جمهوری کرده تا از یک سو با ایجاد بحران و تنش در گروه 8 مارس به حزب الله و همپیمانانش ضربه بزنند و از سوی دیگر شرایط را برای حذف همزمان فرنجیه و ژنرال عون به نفع نامزدی از گروه14 مارس همپیمانان آل سعود و مخالف مقاومت ضد صهیونیستی و تکفیری فراهم کنند.

** آماده گفت وگو با ژنرال عون هستم
رئیس حزب جریان المرده با تاکید به اینکه هر وقت ژنرال عون بخواهد من آماده ام با او بنشینم و گفت وگوکنم، خاطرنشان کرد: بعضی ها امیدوار بودند من از رقابت انتخابات ریاست جمهوری کنار بکشم تا آنها از دست ژنرال عون و فرنجیه همزمان خلاص شوند.

**حرف اول و آخر/ ژنرال عون در اولویت است
فرنجیه گفت:معتقدم که رئیس جمهوری لبنان باید دارای وجهه وجایگاه باشد اما با این رویکرد« یا من و یا هیچکس » هم موافق نیستیم، خطرناک ترین مساله برای مسیحیان، محدود کردن آنها در دو شخص (فرنجیه و ژنرال عون) است.
وی افزود: کناره گیری من از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری لبنان تضمینی نیست که ژنرال عون رئیس جمهوری آینده لبنان خواهد شد.
رئیس حزب جریان المرده خاطرنشان کرد: هرگاه همپیمانان و دوستان من قوی باشند، خود را قوی احساس می کنم، اما مشکل ما با ژنرال عون این است که او هرگز قائل نیست کسی جز خودش اولویت داشته باشد.
فرنجیه در عین حال تصریح کرد: حرف اول و آخر من این است که با ژنرال عون هستیم اما نقطه اختلاف این است که او طرح شماره 2 ندارد، ما مشکلی با اول بودن ژنرال عون نداریم، مشکل ما با رویکر «فقط ژنرال عون» است.
وی این سوال را مطرح کرد: اگر ژنرال میشل عون به جای من بود آیا درگروه 8 مارس باقی می ماند؟ من با وجود هجمه تبلیغاتی متحدانم به دلیل موافقت با برگزاری انتخابات مجلس بر اساس قانون فعلی، حاضر به ترک گروه 8 مارس نشدم.
نماینده مجلس لبنان گفت: « سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله هم تاکید کرد که اولویت تغییر قانون انتخابات است اما به شرط این که معیاری یکسان برای همه مناطق لبنان باشد.
فرنجیه در پاسخ به سوالی، بر مخالفت خود با پیشنهاد انتخاب ژنرال عون برای یک دوره دو ساله به عنوان رئیس جمهوری تاکید کرد و اظهارداشت: من موافق انتخاب ژنرال عون برای شش سال هستم و تحت هر شرایطی نباید لطمه ای به جایگاه ریاست جمهوری وارد شود.
وی با تاکید براینکه از متحدانش و مواضع سیاسی آنها دلخور نیست بلکه ناراحتیش از هجمه تبلیغاتی است که علیه او راه افتاده است ، افزود : می دانم حزب الله به همان اندازه که با ژنرال عون همراه هست با من هم همراه هست، موضع « نبیه بری » را نیز که موافق نامزدی من است باید به این امتیاز اضافه کرد، بنابراین حق دارم به سمت جلو پیش بروم چون احتمال دارد شانس با ژنرال عون یار نشود.
رئیس حزب جریان المرده در واکنش به طرح پیشنهادی «ولید جنبلاط » رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه تاکید کرد: به خاطر شخص ثالث از رقابت ها کنار نخواهم کشید.
فرنجیه درخصوص گفت وگوهای جاری بین حزب الله و حزب المستقبل گفت: گفت وگوی عمیق بین المستقبل و حزب الله و بین شیعیان و اهل سنت منجر به ایجاد اعتماد می شود وسریع ترین راه برای بنای مرحله تازه ای در لبنان است که با انتخاب رئیس جمهوری آغاز می شود.
وی تاکید کرد که همه لبنانی ها درمخالفت با اقامت دائم آوارگان سوری و فلسطینی در کشورشان و اعطای شناسنامه به آنها اتفاق نظر دارند.
رئیس حزب جریان المرده که از دوستان قدیمی و نزدیک « بشار الاسد » رئیس جمهوری سوریه است، ابراز امیدواری کرد که جنگ سوریه به زودی پایان یابد.

ایرنا

94110

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید