Performancing Metrics

حکایت فروش لوازم آرایشی در کافی‌شاپ‌ها! | اتاق خبر
کد خبر: 346286
تاریخ انتشار: 8 خرداد 1395 - 23:48
ایران همواره به عنوان یکی از رکورد‌داران مصرف محصولات آرایشی در دنیا شناخته شده و از طرفی بازار آرایشی و بهداشتی کشور از حوزه‌هایی است که بنابر اعلام مسوولان، قاچاق و تقلب نیز در آن به وفور دیده می‌شود....
به گزارش اتاق خبر،با وجود آنکه 350 میلیون دلار از بازار آرایشی و بهداشتی در کشور ما تولید داخل بوده و 350 میلیون دلار نیز واردات رسمی به کشور انجام می‌شود، باز هم شاهدیم که نزدیک به یک میلیارد قاچاق در این بازار وجود دارد.

 

دکتر رسول دیناروند، رییس سازمان غذا و دارو بارها اعلام کرده است که "بسیاری از محصولات خارجی به ظاهر با برندی معتبر، ولی در واقع محصولات تقلبی شبه برند هستند که به صورت قاچاق وارد می‌شوند و برخی از خریداران به صرف خارجی بودن و از روی ناآگاهی به خریدشان مبادرت می‌کنند. این درحالیست که چنین طرز فکری خطرناک است؛ چرا که بر اساس آمارهای موجود میزان بالایی از محصولات قاچاق در همه حوزه‌های کشور وارد می‌شود که بخشی از این گردش مالی نیز مربوط به فرآورده‌های سلامت است که در این بین محصولات آرایشی و بهداشتی در صدر قرار دارند."

 رییس سازمان غذا و دارو بارها اعلام کرده است که "بسیاری از محصولات خارجی به ظاهر با برندی معتبر، ولی در واقع محصولات تقلبی شبه برند هستند که به صورت قاچاق وارد می‌شوند و برخی از خریداران به صرف خارجی بودن و از روی ناآگاهی به خریدشان مبادرت می‌کنند. این درحالیست که چنین طرز فکری خطرناک است؛ چرا که بر اساس آمارهای موجود میزان بالایی از محصولات قاچاق در همه حوزه‌های کشور وارد می‌شود که بخشی از این گردش مالی نیز مربوط به فرآورده‌های سلامت است که در این بین محصولات آرایشی و بهداشتی در صدر قرار دارند."

دکتر بهروز جنت، مدیر کل نظارت بر فراورده‌های غذایی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو به خبرنگار سرویس "سلامت" ایسنا، درباره میزان قاچاق در حوزه آرایشی و بهداشتی کشور، می‌گوید: بدترین اتفاق کشور ما در زمینه قاچاق در حوزه آرایشی و بهداشتی رخ می‌دهد؛ چرا که ما جمعیت جوانی داریم و نیاز به چنین محصولاتی در کشور وجود دارد، اما به درستی نمی‌توانیم آنها را پاسخ دهیم و این موضوع زمینه جعل، تقلب و قاچاق را فراهم کرده‌ است.

 

 

90 درصد موارد قاچاق آرایشی و بهداشتی، تقلبی هستند

وی می‌افزاید: البته آمار جعل، تقلب و قاچاق در حوزه آرایشی و بهداشتی متفاوت است، به طوریکه میزان آن را از 45 تا 70 درصد اعلام می‌کنند. از طرفی ما باور داریم که 90 درصد موارد قاچاق، تقلبی و جعلی نیز هستند. از طرفی یک باور غلط فرهنگی هم در این زمینه وجود دارد که برخی فکر می‌کنند، جنس قاچاق، اصل است.

 

دو اقدام سازمان غذا و دارو برای کنترل قاچاق در حوزه آرایشی و بهداشتی

جنت به برخی اقدامات سازمان غذا و دارو در زمینه کنترل قاچاق در حوزه آرایشی و بهداشتی اشاره و اظهار می‌کند: در این زمینه ما واردکننده رسمی را که نمایندگی رسمی یک محصول را دارند، ملزم می‌کنیم که روی محصول وارداتی اطلاعات را به زبان فارسی درج کنند. حال مردم فکر می‌کنند محصولی که روی آن به فارسی نوشته شده، اصل نبوده و محصولی که انگلیسی نوشته شده، اصل است. بنابراین در این زمینه باید از نظر فرهنگی کار کنیم. البته برای کاهش قاچاق در حوزه آرایشی و بهداشتی اقدام دیگری که انجام می‌دهیم، ثبت منبع است.

 

مدیر کل نظارت بر فراورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در تشریح نحوه ثبت منبع، می‌گوید: در این زمینه ابتدا کمپانی صادرکننده به ایران مشخص شده و بررسی می‌کنیم که آیا این کمپانی وجود خارجی دارد یا خیر. همچنین بررسی می‌کنیم که فرد واردکننده حتما از همان کمپانی واردات را انجام دهد.

 

جنت ادامه می‌دهد: بنابراین یکی از عللی که ثبت منبع می‌کنیم این است که اولا از وجود کمپانی اطمینان یافته و دوما مطمئن باشیم که محصولات از همان کمپانی گفته شده، وارد می‌شوند. از طرفی بعد از صدور مجوز واردات، مسوولین فنی سازمان، بر اساس محصولی که وارد کشور می‌شود، نظارت‌هایشان را انجام می‌دهند؛ به طوریکه هر وارد کننده باید گواهی بهداشت از کشور مبداء، مجوز حمل و نقل و... داشته باشد و همه اینها کمک می‌کنند که محصول از یک جای درست وارد کشور ما شود.

 

 

1 میلیارد قاچاق در آرایشی و بهداشتی

وی با بیان اینکه این اقدامات درصد قاچاق و تقلب را کاهش می‌دهد، می‌گوید: طبق گزارش‌هایی که وجود دارد، 350 میلیون دلار از بازار آرایشی بهداشتی در کشور ما تولید داخل بوده، 350 میلیون دلار هم واردات رسمی است و بقیه آن تا حدود یک میلیارد از طریق قاچاق وارد می‌شود. البته میزان قاچاق در محصولات مختلف هم متفاوت است. برای مثال از آنجایی که تولیدمان در حوزه شوینده‌ها قوی است، قاچاق آن بسیار کم است، اما در این حوزه، قسمت‌هایی هستند که نتوانستیم به میزان کافی به آنها پاسخ دهیم. به همین دلیل در محصولاتی مانند رژ، عطر و ادکلن ممکن است میزان قاچاق نسبت به محصولاتی چون شوینده‌ها قوی‌تر باشد.

 

 

حکایت فروش محصولات آرایشی در کافی‌شاپ‌ها

جنت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره عرضه و فروش برخی محصولات آرایشی مانند رژ یا لاک در کافی‌شاپ‌ها که بعضا دیده می‌شود، تصریح می‌کند: در سطح عرضه حوزه معاونت بهداشت وزارت بهداشت، از طریق اداره کل سلامت محیط و کار بر این موضوع، یعنی چنین محصولاتی در کافی‌شاپ‌ها و فروشگا‌ها نظارت می‌کنند.

 

وی تاکید می‌کند که طبیعتا عرضه چنین محصولاتی در مراکزی مانند کافی‌شاپ تخلف است و این مراکز اصلا مجاز به عرضه چنین محصولات آرایشی نیستند. حتی بازرسان امور اصناف وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در صورت مواجهه با این موضوع باید با آن برخورد کنند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید