Performancing Metrics

توقف واردات مواد خام ، دلیل پیشی گرفتن صادرات از واردات | اتاق خبر
کد خبر: 346502
تاریخ انتشار: 9 خرداد 1395 - 10:04
اعضای کمیسیون واردات و امور بازرگانی خانه اقتصاد ایران در گفت و گو با اتاق خبر مطرح کردند
شرایط برای تک نرخی شدن با توجه به این مطلب که صادرات از واردات پیشی گرفته است می تواند مهیا باشد اما تمام این ها منوط به خواست دولت است.

در حالی که وزیر صنعت از پیشی گرفتن صادرات به واردات در اوایل سال جاری خبر داده که برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند؛ رکود موجود در صنایع کشور این وضعیت را برای اقتصاد کشور رقم زده است. این کارشناسان اذعان دارند؛ در حال حاضر بیشتر بخش های تولیدی در کشور با رکود دست و پنجه نرم می کنند و نتیجه آن تعطیلی برخی از واحد های تولیدی یا فعالیتی کمتر از ظرفیت  تولیدی خود می باشند. به همین دلیل، واردات مواد خام مورد نیاز این واحد ها متوقف شده و نتیجه آن کم شدن واردات کشور است. در همین راستا گفت و گویی را با اعضای کمیسیون واردات و امور بازرگانی خانه اقتصاد ایران در خصوص صحت آمارهای ارایه شده در پیشی گرفتن صادرات از واردات وتأثیر نوسان نرخ ارز مبادله ای بر کالاهای وارداتی انجام داده ایم:

پرهام رضایی عضو کمیسیون واردات و امور بازرگانی خانه اقتصاد ایران در خصوص تأثیرگذاری نوسان نرخ ارز مبادله ای پس از تک نرخی شدن ارز، در قیمت کالاهای وارداتی عنوان کرد: طبیعتا نوسان نرخ ارز مبادله ای بر قیمت کالاهای وارداتی تأثیرگذار خواهد بود اما در بلندمدت پس از تک نرخی شدن ارز این نوسانات باعث بهبود بازار خواهد شد چرا که تنها یک نرخ برای ارز تعریف شده است و دیگر رانتی در نرخ ها وجود نخواهد داشت.

وی ضمن اشاره به مهیا نبودن شرایط برای تک نرخی شدن ارز گفت: هنوز نتوانسته اند قیمت ارز را آزاد بگذارند تا این نرخ به ثبات برسد و هم چنان کنترل ها روی قیمت ارز وجود دارد

رضایی بیان داشت: اگر ارز را آزاد بگذارند تا خود ارز قیمت خود را پیدا کند، این روند هم برای صادرکننده و هم برای واردات کننده مطلوب خواهد بود.

این عضو کمیسیون امور بازرگانی و واردات خانه اقتصاد ایران در خصوص صحت آمار پیشی گرفتن صادرات از واردات در سال گذشته بیان کرد: اگر صادرات از واردات پیشی گرفته باشد تنها دلیل آن از بین رفتن تحریم ها و رونق صادرات نفتی و پتروشیمی است چرا که در بخش خصوصی بعید می دانم صادرات از واردات پیشی گرفته باشد.

تک نرخی شدن ارز، منوط به خواست دولت

در ادامه کاظم کریمی  دیگر عضو کمیسیون امور بازرگانی و واردات خانه اقتصاد ایران در خصوص تأثیر نوسان نرخ ارز مبادله ای بر کالاهای وارداتی گفت: نرخ ارز مبادله ای در حال حاضر کمتر می تواند تأثیری بر کالاهای وارداتی داشته باشد چرا که تبادلات ارزی ما در حال حاضر به صورت غیر بانکی انجام می شود، به همین جهت تأثیر نوسان نرخ ارز مبادله ای اندک شده است.

وی ضمن اشاره به صحت داشتن خبر پیشی گرفتن صادرات از واردات اظهار داشت: البته از این منظر که صادرات ما جزو صادرات نفتی به حساب می آید این خبر می تواند صحت داشته باشد. اما این که حجم تجارت به چه میزان است از اهمیت بیش تری برخوردار است.

این عضو کمیسیون امور بازرگانی و واردات خانه اقتصاد افزود: دلیل پایین آمدن آمار واردات به صادرات فعال نبودن صنایع کشور و نبود لزوم واردات مواد اولیه و اساسی به کشور بوده است.

کریمی در خصوص تک نرخی شدن ارز عنوان کرد: شرایط برای تک نرخی شدن با توجه به این مطلب که صادرات از واردات پیشی گرفته است می تواند مهیا باشد اما تمام این ها منوط به خواست دولت است.

وی یادآور شد: ارز تک نرخی باعث تسهیل مبادلات می شود، اما تمام اقدامات ما بایستی در راستای فعال شدن بخش صنعت باشد. زمانی که بخش صنعت در رکود به سر می برد دیگر حتی نیازی به تک نرخی شدن ارز نیست.

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید