Performancing Metrics

سفر به هیروشیما ادامه سیاست‌های شعاری اوباماست | اتاق خبر
کد خبر: 346554
تاریخ انتشار: 9 خرداد 1395 - 05:53
به نظر می‌رسد سفر اوباما به هیروشیما تنها در جهت ادامه سیاست‌های شعاری او در ایجاد جهانی عاری از تسلیحات هسته‌ای و نیز تقویت اتحاد با ژاپن در تقابل با چین است و ارتباط چندانی با قربانیان بمباران هسته‌ای هیروشیما و ناکازاکی در جریان جنگ جهانی دوم ندارد.

اتاق خبر - به نقل از روزنامه ایریش تایمز، شاید به یاد ماندنی ترین تصویری که از عذرخواهی و هم‌دردی یک رییس دولت در برابر قربانیان جنگ به ذهن خطور می‌کند زانو زدن ویلی براندت، صدر اعظم آلمان غربی در برابر یادبود قربانیان یهودی در جنگ جهانی در ورشو و در سال 1970 بود.

این در حالی است که سفر اوباما به هیروشیما را هرگز نمی توان با اقدام صدر اعظم پیشین آلمان مقایسه کرد، چرا که اوباما پیش از سفر خود به هیروشیما به صورت واضح اعلام کرد که اگر در سال 1945 رییس‌جمهور آمریکا بود همین تصمیم یعنی بمباران هسته‌ای دو شهر هیروشیما و ناکازاکی اتخاذ می‌کرد و بنابراین هیچ عذرخواهی برای قتل عام 200 هزار نفر از مردم بی‌گناه ناکازاکی و هیروشیما توسط او در کار نخواهد بود.

در عوض طبق معمول اوباما در سخنان خود در پارک یاد بود قربانیان هیروشیما تنها به وعده یک جهان عاری از تسلیحات هسته‌ای و پیامی با مضمون این طرح پرداخت.

او گفت: ما باید جرات آن را داشته باشیم تا استفاده از زبان ترساندن را کنار بگذاریم. ما ملزم به تکرار اشتباهات گذشته نیستیم و می‌توانیم از آن اشتباهات یاد بگیریم و انتخاب دیگری داشته باشیم.

180 هزار داستان متفاوت در مورد نابودی دو شهر ناکازاکی و هیروشیما توسط بمب‌های هسته‌ای آمریکا وجود دارد که هر یک منحصر به فرد و دردناک هستند.

یکی از بازماندگان بمباران هسته‌ای هیروشیما، هیروتامی یامادا است که در آن زمان 14 سال بیش‌تر نداشت و همه خانواده خود را از دست داد و با دستان خودش جسد خواهرش را سوزاند و خاکستر آن را در شیشه شیرنوزاد قرار داد.

اگر اوباما برای بمباران هسته‌ای هیروشیما و ناکازاکی عذرخواهی می کرد آیا نباید عذرخواهی دیگری نیز برای بمباران 66 شهر دیگر ژاپن عنوان کند؟

بهترین تاثیر سفر باراک اوباما به هیروشیما می‌تواند آن باشد که ژاپن نیز مجبور نیست که از چین برای جنگ علیه این کشور عذرخواهی کند.

موضع آمریکا می‌تواند آن‌گونه قلمداد شود که نیازی به عذرخواهی برای جنگ‌های گذشته نیست.

هم‌چنین بسیاری از ژاپنی‌ها از ایستادن شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در کنار اوباما ناخشنود شدند چرا که برخی از مردم ژاپن معتقدند حضور آبه در کنار اوباما می‌تواند این تصور را نشان دهد که دیدار اوباما از هیروشیما تنها در راستای تقویت اتحاد آمریکا و ژاپن و مقابله با چین است.

از زمان سخنرانی باراک اوباما در سال 2009 دررابطه با لزوم خلع تسلیحات هسته‌ای و ایجاد جهانی عاری از آن، آمریکا هم‌اکنون از زمان فروپاشی شوروی، عظیم‌ترین بودجه مالی (حدود یک تریلیون دلار) به توسعه و به‌روزرسانی زرادخانه هسته‌ای آمریکا اختصاص یافته است و این موضوع واقعا ناامید کننده است.

بنابر اعلام فدراسیون دانشمندان آمریکا، جرج دبلیو بوش و پدرش جورج اچ بوش، رییسان جمهوری پیشین آمریکا روی هم رفته 14801 کلاهک هسته‌ای را از رده خارج کردند این در حالی است که اوباما تاکنون تنها 500 کلاهک هسته‌ای را از زرادخانه آمریکا خارج کرده است.

ایسنا

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید