Performancing Metrics

مرکز پژوهش‌ها پیش‌نویس استراتژی مجلس دهم را تهیه کند/تشکر از عارف | اتاق خبر
کد خبر: 346742
تاریخ انتشار: 9 خرداد 1395 - 18:02
لاریجانی:
رئیس مجلس شورای اسلامی به مرکز پژوهش‌ها مأموریت داد تا پیش‌نویس استراتژی مجلس دهم را تدوین کند.

اتاق خبر - در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی پس از برگزاری انتخابات هیأت رئیسه موقت، لاریجانی بر کرسی ریاست تکیه زد.

وی بر لزوم تدوین استراتژی مجلس دهم تاکید کرده و خواستار تدوین تئوری توسعه فرهنگی توسط کمیسیون فرهنگی و همچنین توسعه سیاسی بر مبنای تفکر مردم‌سالاری دینی شد.

منتخب مردم قم در ابتدای جلسه خطاب به نمایندگان گفت: من از ابراز لطف شما که به بنده حقیر و هیات رئیسه موقت داشتید سپاسگزاری می‌کنم و قدردان محبت شما هستم.

لاریجانی با ابراز تشکر از هیات رئیسه سنی مجلس گفت: انصافا هیات رئیسه سنی کار را به خوبی به انجام رساندند و هم آقای هاشم‌زائی و کسانی که به عنوان منشی به ایشان کمک کردند به خوبی توانستند کار را اداره کنند.

وی اظهار داشت: لازم می‌دانم به اطلاع دوستان برسانم در کشور ما صحنه واقعی مردمسالاری دینی وجود دارد و تبلور واقعی آن در مجلس شورای اسلامی در رقابت‌هایی که ایجاد می‌شود، نمود پیدا می‌کند.

ترکیب متفاوت هیات رئیسه تجربه نو و نشان‌دهنده همگرایی است

رئیس موقت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این رقابت‌ها را مایه کمال مجلس می‌دانیم، گفت: فراکسیون‌ها برای اداره مجلس نظرات مختلفی داشتند،  اما در آرایی که نمایندگان به عنوان امنای ملت به هیات رئیسه دادند، نظر قطعی خود را اعلام کردند.

لاریجانی، ترکیب هیات رئیسه مجلس از فراکسیون‌های مختلف را نمایانگر همگرایی مجلس خواند و گفت: از فراکسیون‌ها تشکر می‌کنم و به نظر من تجربه نویی است.

تشکر لاریجانی از لطف و مرحمت عارف

وی ضمن تشکر از محمدرضا عارف که رقیب وی در انتخابات هیات رئیسه بود، گفت: از برادرم دکتر عارف که دوستی ما قدیمی است، صمیمانه تشکر می‌کنم. ما در این مدت هم با هم ارتباط داشتیم. بنده از لطف و مرحمت و همت آقای دکتر عارف تشکر می‌کنم.

رئیس موقت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امیدواری و اطمینان خوبی در ذهن دارم که مجلس دهم در روزهای نخست کاری با توکل به خدا و توسل به ائمه قصد خود را الهی کرده تا وقت خود را صرف حل مشکلات اصلی کشور کند.

وی تاکید کرد: اگر به همت خود اطمینان داشته باشیم و در جاده صحیحی که طریق الهی است، حرکت کنیم خداوند رحمت خود را به ما نازل می‌کند.

رئیس موقت مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پیام مقام معظم رهبری نیز به این نکته تاکید داشت که نیات خود را نیات خیر کنید تا افعال و حرف‌هایمان حسنه باشد. امیدوارم فضای مجلس توأم با نیات خیر باشد تا خداوند برکاتش را نازل کند.

لزوم تلاش مجاهدانه برای حل مشکلات اقتصادی/مجلس سنگر دفاع از حقوق ملت است

لاریجانی در بخش دیگری از نطق خود با قدردانی از حضور ملت در انتخابات گفت: مجلس سنگر دفاع از حقوق ملت است.

وی خطاب به نمایندگان با تاکید بر اینکه کار مهمی بر دوش داریم، گفت: از یک سو در شرایط پرالتهاب منطقه باید از حقوق ملت و امنیت و پایداری کشور پاسداری کنیم و از طرف دیگر مشکلات اقتصادی آنقدر پیچیده است که اقتضا دارد با تدبیر و به صورت همه‌جانبه و با روش‌های علمی حل شود.

رئیس موقت مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از یک سو باید مسائل منطقه را رصد کرده و در راستای پایداری ملی تلاش کنیم و از سوی دیگر تلاشی مجاهدانه برای حل مشکلات اقتصادی داشته باشیم، به همین دلیل کار مجلس، کاری سترگ است.

لاریجانی با ابراز تشکر از پیام مقام معظم رهبری به مجلس دهم گفت: این پیام راه را برای ما روشن کرد. ایشان بر لزوم توجه به مسائل فرهنگی و اقتصاد مقاومتی تاکید کردند و باید در مجلس دهم در مقام اجرا و تکمیل قوانین گام‌های استواری برداشته شود.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص مسائل منطقه‌ای مبنی بر اینکه مجلس باید سپر ملت باشد، گفت: باید با تیزبینی مسائل بین‌المللی را رصد کنیم تا از شرایط منطقه بهترین نتیجه را برای ملت رقم بزنیم.

مرکز پژوهش‌ها پیش‌نویس استراتژی مجلس دهم را تدوین کند

لاریجانی از مرکز پژوهش‌های مجلس خواست پیش‌نویس استراتژی مجلس دهم را تدوین کند و به اطلاع نمایندگان برساند تا راه چهار ساله مجلس با روشن‌بینی طی شود.

لزوم تدوین تئوری توسعه فرهنگی با قرائت درست از تفکر دینی

رئیس موقت مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تدوین تئوری توسعه فرهنگی گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری نیازمند تدوین تئوری برای توسعه فرهنگی با قرائت درست از تفکر دینی هستیم. به تعبیر امام خمینی (ره) اسلام ناب محمدی(ص).

وی با بیان اینکه فرهنگ زیربنای انقلاب ماست، گفت: اگر استقلال فرهنگی داشته باشیم، استقلال سیاسی و اقتصادی نیز خواهیم داشت. باید برای توسعه فرهنگی کشور بر اساس اسلام ناب محمدی تلاش کرد. کمیسیون فرهنگی می‌تواند در این زمینه نگاهی نو به مجلس ارائه کند.

لاریجانی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه مفتخر به توسعه سیاسی بر اساس نظام مردمسالاری دینی هستیم، تصریح کرد: باید سوگیری کشور به سمت تحقق اهداف عالیه اسلام باشد.

لزوم توسعه سیاسی بر پایه تفکر مردمسالاری دینی

وی ادامه داد: هر چه در زمینه توسعه سیاسی در کشور فعال باشیم، زمینه‌های مشارکت مردم افزایش می‌یابد و به تئوری عدالت و پایداری ملی نزدیک‌تر است.

رئیس موقت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: توسعه سیاسی بر اساس تفکر مردمسالاری دینی که امام خمینی (ره) بر آن تاکید داشتند، امری مهم است.

لزوم توسعه اقتصادی بر مبنای اقتصاد مقاومتی

لاریجانی با تاکید بر لزوم توسعه اقتصادی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی گفت: مقام معظم رهبری مرتبا بر لزوم اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تاکید می‌کنند. این موضوع مورد قبول ما و مسئولان اجرایی کشور است.

وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی مجموعه منسجمی برای رونق تولید و تولید درون‌زاست تا توسعه صادرات با تکیه بر اقتصاد درون‌زا را رقم بزند.

لاریجانی با تاکید بر لزوم تسهیل سرمایه‌گذاری و تشویق صادرات، افزود: باید در راستای کوتاه کردن زمان سرمایه‌گذاری و تشویق و تسهیل صادرات تلاش کنیم و از همه اندیشمندان و نخبگان کشور خواهش می‌کنم که در این زمینه به ما کمک کنند.

رئیس موقت مجلس با تاکید بر لزوم توسعه علمی کشور گفت: کشور ما پس از انقلاب جهش خوبی را در زمینه‌های علمی داشت، اما به دلیل عقب‌ماندگی دوقرنی در دوره قاجار و پهلوی فاصله زیادی با علوم دنیا پیدا کرد که باید با تکیه بر بومی‌گرایی، در راستای توسعه علمی حرکت شود.

ماموریت کمیسیون آموزش برای توسعه علمی بر مبنای نیازهای واقعی کشور

وی به کمیسیون آموزش ماموریت داد با کمک اساتید و پژوهشگران دانشگاه‌ها، توسعه علمی کشور را به سمت نیازهای واقعی کشور از جمله صنعت و کشاورزی سوق دهند.

رئیس موقت مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم توسعه دیپلماتیک گفت: ما یک جزیره تنها در دنیا نیستیم.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ما با همه کشورها در دنیا ارتباط خواهیم داشت، گفت: برای اجرای این رسالت نیازمند دیپلماسی قوی هستیم تا این ارتباطات به سمت منافع ملی سوق یابد.

لزوم تدوین تئوری توسعه دیپلماتیک بر مبنای اقتدار ملی

رئیس موقت مجلس شورای اسلامی با اشاره به شیطنت‌های منطقه‌ای گفت: باید در راستای شیطنت‌هایی که در منطقه در حوزه دیپلماتیک انجام می شود با دیپلماسی قوی به سمت برادری در میان امت اسلامی سوق یابد.

وی ادامه داد: لذا تئوری توسعه دیپلماتیک بر اساس اقتدار ملی باید تدوین شود و کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در این دوره سهم بزرگی برای کشور باید بازی کند تا اقتدار ملی را در درون تئوری توسعه دیپلماتیک رقم بزند.

لاریجانی در ابراز امیدواری کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان بازوی علمی در روزهای آینده تلاش‌های جدیدی داشته باشد.

ایرنا

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید