Performancing Metrics

پرداخت دیر هنگام بهای برگ سبز مهمترین چالش چایکاران شمال | اتاق خبر
کد خبر: 346829
تاریخ انتشار: 9 خرداد 1395 - 20:43
جمعی از چایکاران شمال کشور می گویند : پرداخت دیر هنگام بهای برگ سبز، هر ساله زندگی و معیشت آنها را با مشکلات فراوانی روبرو می کند.

اتاق خبر: چایکاران شمالی می گویند : هرچند روند پرداخت ها نسبت به سال های گذشته طی دو سال اخیر بهتر شده است ولی سال گذشته هم بهای برگ سبز چای بعد از فصل برداشت پرداخت شد و امسال نیز قیمت برگ سبز چین اول که از اول اردیبهشت ماه شروع شده هنوز پرداخت نشده است.
دولت تدبیر و امید بخش زیادی از مشکلات چایکاران شمالی را حل کرده است ولی بازهم مشکلاتی نظیر عدم پرداخت به موقع بهای برگ سبز باقیمانده است که بسیاری از مشکلات چای به آن بر می گردد.
از سوی بانک ها در سال جاری 12 میلیارد تومان بصورت مساعده به چایکاران پرداخت شده است ولی چایکاران معتقدند که این مبلغ به همه چایکاران تعلق نگرفته است.
تامین هزینه حمل و نقل ، مزدکارگر چای چین و تامین هزینه نهاده های کشاورزی مسایلی است که با به موقع پرداخت نکردن بهای برگ سبز، زندگی کشاورزان چایکاران را تحت تاثیر منفی قرار می دهد.
لاهیجان مرکز چای ایران شناخته شده است و باغ های سبز چای در روستاهای اطراف مهمترین و معروفترین شهرستان چای ایران گسترده شده اند ، روستای سرچشمه در انتهای مناطق چای خیز لاهیجان به سمت ارتفاعات جنگلی ، نمونه ای از روستاهایی است که به دلیل تک محصولی بودن معیشت روستاییان به باغهای چای وابسته است.
این روستا برخلاف مناطق جلگه ای هنوز نیروی کار لازم برای چایکاری را دارد.
در این روستا 500 خانوار دفترچه چایکاری دارند و در آمد آنها به برداشت چای بستگی دارد، چایکاران روستای سرچشمه از مشکلات و معضلات خود گفتند.
یک چایکار این روستا گفت: از قیمت تضمینی برگ سبز چای که از سال گذشته از سوی دولت اعلام شده است رضایت دارند ولی عدم پرداخت به موقع را جدی ترین مشکل قشر چایکاران شمال می دانند.
مجید نیکو یکی از چایکاران این روستا که هشت هزار متر مربع باغ چای دارد می گوید: درحالی که چایکاران گرفتاری های مالی و هزینه های زیادی دارند ولی طی سال های متوالی ، بهای برگ سبز چای با تاخیر چندین ماهه پرداخت می شود که این موضوع برای آنها مشکلات زیادی بوجود می آورد.
وی تصریح کرد: برغم اینکه طی دو سال اخیر بسیاری از مشکلات چایکاری تا حدودی حل شده است ولی پرداخت دیر هنگام بهای برگ سبز معضلی است که چایکاران در انتظار حل آن هستند.
ولی محک یک چایکار دیگر روستای سرچشمه با اشاره به اینکه چایکاران شهرستان لاهیجان تک محصولی هستند و تمام امیدشان به محصول برگ سبزچای است می گوید: چایکاران در گذشته درکنار باغ چای کرم ابریشم هم به عنوان شغل دوم و جانبی پرورش می دادند ولی به دلیل عدم صرفه آن درختان توت را طی چند سال گذشته فروخته اند تا بتوانند هزینه های زندگی خود را تامین کنند.
وی افزود: امسال نیز چایکاران مدتی است که برداشت چین اول را تمام کرده و در انتظارند تا برداشت چین دوم برگ سبز را آغاز کنند درحالی که هنوز بهای چین اول پرداخت نشده است تا چایکاران خود را برای چین دوم آن آماده کنند.
وی تاکید کرد: اگر به موقع بهای برگ سبز هر چین را در زمان همان چین پرداخت کنند مشکلات اضافی مالی به کشاورزان چایکار تحمیل نمی شود .
بابک کیومرثی صاحب یک کارخانه از دو کارخانه چایسازی روستای سرچشمه نیز گفت: با شرایط مناسب هوا در بهار و انگیزه ایجاد شده در باغداران ، امسال در مقایسه با سال قبل مقدار برداشت برگ سبز چای 30 درصد افزایش دارد.
وی اظهارداشت: بصرفه نبودن چایکاری به وضعیت مالکیت باغ های چای نیز بر می گردد زیرا میانگین وسعت باغ های شهرستان لاهیجان سه هزار و 500 متر مربع است در حالی که 20 سال پیش این میزان دو برابرفعلی بود.
وی افزود: باغ چایی که صرفه اقتصادی داشته باشد براساس نرم جهانی 20 هزار متر مربع است تا کفاف زندگی یک خانوار را بدهد .
وی تصریح کرد: بهبود روند وضعیت چای نیازمند اعلام هر چه زودتر قیمت برگ سبز چای است تا تکلیف کشاورزان مشخص شود.
محمد علی نجفی استاندار گیلان روز پنجشنبه گذشته گفت: قیمت تضمینی خرید برگ سبز چای کشاورزان چایکار در هفته جاری اعلام می شود تا نگرانی چایکاران رفع شود.
در چین اول امسال بیش از 33 هزار تن برگ سبز چای از باغ های شمال برداشت شده است که 86 درصد آن درجه یک و 14 درصد درجه دو بوده است، معمولا از تبدیل و عمل آوری هر چهار کیلو برگ سبز یک کیلو چای خشک به دست می آید.
سال گذشته قیمت تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک 21 هزار و 800 ریال و برگ درجه دو نیز 12 هزار و یکصد ریال بود که امسال پیشنهاد شده است این قیمت بین 10 تا 15 درصد افزایش یابد.
28 هزار هکتار باغ چای در استان های گیلان و مازندران وجود دارد که بیش از 90 درصد آن در استان گیلان واقع شده است و بیش از 50 هزار خانوار چایکار در این دو استان، به این مهم اشتغال دارند.
برداشت برگ سبز چای، به طور معمول در سه مرحله بهاره، تابستانه و پاییزه انجام می شود که در سال جاری، برداشت برگ سبز چای از اوایل اردیبهشت ماه آغاز شده است.
میزان نیاز سالانه کشور به چای خشک، حدود یکصد هزار تن است که سال گذشته در مجموع 87 هزار تن برگ سبز چای از کشاورزان خریداری شد که از این میزان، 19 هزار و 600 تن چای خشک بدست آمد .

منبع:ایرنا

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید