Performancing Metrics

محاسبه نرخ ارز با ارزش ذاتی پول ملی | اتاق خبر
کد خبر: 346853
تاریخ انتشار: 9 خرداد 1395 - 14:39
نایب رییس کمیسیون خانه اقتصاد ایران در گفت و گو با اتاق خبر مطرح کرد
پیش بینی رقم نرخ ارز تک نرخی، موجب التهاب بازار خواهد شد.

حمید میرمعینی نایب رییس کمیسیون بازار سرمایه خانه اقتصاد ایران در خصوص مهیا بودن شرایط برای تک نرخی شدن ارز عنوان کرد: شرایط برای این امر به هیچ عنوان مهیا نیست؛ در هر کاری بایستی اصلاح ساختارها شکل گیرد، منظور هر گونه اصلاح ساختاری است که ما به عنوان ساختارهای مشکل دار با آن برخورد داریم.

وی ضمن اشاره به پیش زمینه های تک نرخی شدن ارز گفت: در ابتدا باید استانداردها و محورهای توسعه مشخص شود؛ ما شاخص های اقتصادی کشورهای توسعه یافته و یا بازارهای نوظهور را پیش رو داریم، که تمام این ها به صورت علمی و تئوریک اثبات شده هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر محورها و شاخص های توسعه مشخص و در دسترس است و این که بخواهیم دوباره درخصوص فلسفه وجودی توسعه صحبت کنیم کار بیراهه ای است.

میرمعینی در ادامه افزود: به هر حال باید از یک جا شروع کرد؛ گام اول این است که در مورد اولویت بندی این شاخص و محور ها ی توسعه صحبت شود. در گام دوم برای رسیدن به ارز تک نرخی بایستی بسترها و پیش زمینه های آن، چه به لحاظ اقتصادی و سیاسی از جمله؛ کاهش تحریم ها و روان شدن مبادلات بین المللی مهیا شود.

نایب رییس کمیسیون بازار سرمایه خانه اقتصاد ایران توضیح داد: بسترهای دیگری مثل راه اندازی بورس ارز بحث سیاست های پولی و مالی دولت، بحث کاهش وابستگی درآمدهای دولت به نفت از دیگر پیش زمینه های لازم در تک نرخی شدن ارز است. تمام این موارد،کارهای زمان بری هستند.

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به محدودیت های موجود در تک نرخی شدن ارز تصریح کرد: اولین محدودیتی که در این زمینه وجود دارد؛ محدودیت های سیاست های بین الملل و سیاست های داخلی است که این مسائل نیز در بحث کلان نظام تصمیم گیری می شود و همچنین در راه حل آن ها نیز هنوز ابهاماتی هست.

وی در خصوص این سؤال که اگر ارز تک نرخی شود، پیشنهاد شما چه عددی است بیان داشت: نمی توان عددی را پیش بینی کرد چراکه نرخ ارز متناسب با ارزش ذاتی پول ملی تعیین می شود و پول ملی هم متغیرها و فاکتورهای اصلی بسیاری دارد. بایستی مکانیزم بازار آزاد رقم نرخ ارز را تعیین کند.

میرمعینی هم چنین با اشاره به شناسایی متغیرهای اثرگذار در ارزش پولی ملی افزود: در نهایت می توان در میان مدت با راه اندازی بازار کارشناسانه، متشکله، نظام مند و غیرقابل دست کاری ، براساس مکانیزم بازار آزاد نرخ ارز را تعیین کرد.

این کارشناس مسائل بورس اظهار داشت: در نهایت بایستی هدف تک نرخی شدن ارز در کل اقتصاد مشخص شود و تمام نهادها در این خصوص به یک هدف واحد و اجماع نظر برسند.

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید