Performancing Metrics

همایش چشم‌انداز اقتصادی ایران برگزار می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 346941
تاریخ انتشار: 9 خرداد 1395 - 18:56
همایش چشم‌انداز اقتصادی ایران با هدف هم‌افزایی و بررسی راهکارهای سرمایه‌گذاری در صندوق بازنشستگی برگزار می شود.

اتاق خبر: محمود اسلامیان با اشاره به برگزاری همایش چشم انداز اقتصاد ایران و الزامات شرایط جدید برای سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی که قرار است روز سه شنبه هفته‌جاری در تهران برگزار شود، اظهار کرد: صندوق‌های بازنشستگی در تمام دنیا برای بقا و حفظ ارزش‌ها و دارائی‌هایی که کارمندان و کارکنان‏شان سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ناگزیر به فعالیت‌های اقتصادی هستند و برای رسیدن به این هدف نیازمند برنامه‌ریزی، هم‌افزایی و استفاده از نظرات متخصصان امور اقتصادی خواهند بود.

وی با بیان اینکه با وجود ماهیت اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری، چنین دیدگاهی در سال‌های گذشته وجود نداشته، گفت: در کشورمان، به دلایلی از جمله تورم، عملکرد نادرست نهاد دولت و همچنین نامناسب بودن شرایط و مقاومت‌هایی که از سوی مدیران صورت می‌گرفته، این اتفاق در عمل نیفتاده و در نهایت شرکت‌هایی به صندوق بازنشستگی کشوری واگذار شده که از بهره‌وری لازم و در نتیجه سودآوری مناسب برخوردار نبودند.

اسلامیان سپس با اشاره به اینکه مدیریت کنونی صندوق بازنشستگی کشوری در شرایطی سکان دار این سازمان شد که با سه مشکل عمده مواجه بوده، تصریح کرد: نخستین مشکل، این بود که ساختار نظام‌مندی برای نظارت بر روی شرکت‌ها وجود نداشت. صندوق بازنشستگی با دارایی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان باید از ساختار درست و نظارت دقیق کارشناسان خبره بهره‌مند باشد که متاسفانه در طول سال‌های گذشته، این‌گونه نبوده است.

وی افزود: دومین مساله اینکه هلدینگ‌های موجود نیز تخصصی نبودند و شرکت‌های متنوع و گاه متضادی را در ساختار خود جای داده بودند که همین امر امکان مدیریت صحیح را در این امور سلب می کرد.

به گفته اسلامیان، سومین مشکلی که در صندوق بازنشستگی کشوری وجود داشته، این بوده که به دلیل ضعف ساختار نظارتی، شرکت‌ها با بهره‌وری پایین و در نتیجه کاهش سودآوری مواجه شده بودند.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، فقدان نظام کارآمد برای نظارت بر هلدینگ‌ها و شرکت‌ها را یکی از دلایل شکل‌گیری تخلفات آشکار و نهان در مدیریت این شرکت‌ها ذکر کرد و گفت: تیم مدیریتی جدید صندوق در چنین شرایطی تلاش کرد تا با استفاده از گروهی قوی، کاردان و کارشناس، ساختار نظارتی قوی را در معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری صندوق با تشکیل سه دفتر سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌ها، دفتر مطالعات اقتصادی و دفتر اداره کل حسابرسی داخلی و امور مجامع، سر و سامان دهد تا نظارت بیشتر و مانیتورینگ دقیق‌تر خود را از این طریق اجرایی و پیگیری کند.

اسلامیان تاکید کرد: کنار این سیاست، گماردن انسان‌هایی توانمند، کاردان و پاکدست در راس هلدینگ‌ها و شرکت‌ها و به ویژه تلاش برای تخصصی کردن هلدینگ‌ها، منتج به سودآوری شرکت‌های تحت پوشش صندوق شد.

وی با اشاره به افزایش سودآوری شرکت‌ها در دو سال اخیر یادآور شد: سود این شرکت‌ها در سال ۹۳ نسبت به سال پیش از آن از ۸۰۰ میلیارد تومان به یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

وی برگزاری همایش‌ها و نشست‌های تخصصی با حضور کارشناسان و نخبگان اقتصادی کشور را برای ایجاد نگاه صحیح به ماهیت صندوق‌های بازنشستگی و هدایت آن‌ها در مسیر درست، اثربخش عنوان و ابراز امیدواری کرد: با تلاش‌های صورت گرفته، سیاست‌ها و برنامه‌های تیم جدید مدیریتی صندوق به سرانجام رسیده و در بهبود فعالیت‌های اقتصادی صندوق بازنشستگی و در نتیجه بهره‌مندی بازنشستگان عزیز از شرایط جدید، اثرگذار باشد.

اسلامیان تاکید کرد: برگزاری همایش «چشم‌انداز اقتصاد ایران و الزامات شرایط جدید برای سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی» که با تلاش صندوق بازنشستگی کشوری برگزار می‌شود، در همین راستا خواهد بود.

همایش یک‌روزه چشم‌انداز اقتصادی ایران در سال ۹۵ و الزامات شرایط جدید برای سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی با حضور علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمود اسلامیان مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری و جمعی از اساتید و نخبگان اقتصادی، روز سه‌شنبه ۱۱ خرداد ماه ۹۵ در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی ایران، برگزار خواهد شد.

منبع:ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید