Performancing Metrics

توزیع رایگان یک میلیون نهال توت برای پرورش کرم ابریشم | اتاق خبر
کد خبر: 347035
تاریخ انتشار: 10 خرداد 1395 - 13:19
رییس مرکز نوغان داری کشور گفت: در رابطه با تامین نهال توت، تولید یک میلیون اصله نهال توت اصلاح شده در ارقام مختلف با استفاده از یارانه به صورت پروژه ملی در استان گیلان و با مشارکت بخش خصوصی در بهمن و اسفندماه به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار خواهد گ

اتاق خبر: علی اصغر داداش پور ، در استان گلستان شاهد کاهش توزیع تخم نوغان هستیم که با عملکردی که خواهیم داشت امیدواریم این شرایط بهبود پیدا کند.

وی با بیان اهداف این مرکز اظهار کرد: سیاست ما در وهله اول حفظ وضع موجود است که با برنامه های حمایتی انجام می شود و بعد از آن نیز برنامه ما در رابطه با احیا و توسعه تخم نوغان است.

داداش پور در رابطه با توسعه نوغانداری تصریح کرد: با وجود مزیت های فراوان این محصول در عمده مناطق کشور قابلیت تولید و پروش کرم ابریشم وجود دارد.

او اضافه کرد: در 27 استان کشور پرورش کرم ابریشم در حال انجام است و باور ما این است که در چهار استان دیگر نیز قابلیت پرورش این محصول وجود دارد.

داداش پور از برنامه‌های این مرکز جهت توسعه نوغان‌داری کشور گفت و بیان کرد: توزیع نهال توت و کشت آن در تمامی استان ها به ویژه در 27 استانی که در آن ها پرورش کرم ابریشم صورت می گیرد از جمله اهداف ماست که به عنوان مکمل مشاغل کشاورزی با کاشت درخت توت در حاشیه نهرها، جوار مزارع و منازل این امکان را می توانیم پیش‌بینی کنیم که غذای کرم ابریشم تولید شود.

وی در ادامه به قیمت تخم نوغان اشاره کرد و گفت: تامین مورد نیاز تخم نوغان و قیمت آن همان جعبه ای 7500 تومان سال های پیش است که از طریق اخذ یارانه هزینه های آن فراهم می شود.

داداش پور از کارگاه های آموزشی برای نوغان داران گفت و توضیح داد: آموزش در راستای بهره وری از دیگر برنامه های ماست که نوغان داران ما می توانند با فراگیری آین آموزش ها و رعایت نکات فنی با تولید پیله تر بیشتر در اقتصاد خانواده خود تاثیر گذار باشند.

رییس مرکز نوغان داری کشور به اهمیت بالای شهرستان مینودشت در تولید و پروش کرم ابریشم در استان گلستان اشاره کرد و گفت: شهرستان مینودشت از مراکز مهم توزیع تخم نوغان در استان گلستان است که در پرورش این محصول نیز از بین حدود 4300 نفر بهره بردار در استان 1700 نفر آن به شهرستان مینودشت اختصاص دارند.

وی در این خصوص ادامه داد: در مینودشت صنایع تولیدی ابریشم وجود ندارد. در هرمنطقه در زمینه پروش کرم ابریشم باید زنجیره ارزش مهیا شود یعنی از پرورش پیله تا تولید نخ و در نهایت پارچه، فرش و ... در یک منطقه صورت گیرد. مثلا در مینودشت با تهیه صنایع وابسته و ساخت کارگاه های تولیدی این امر عملی شود.

داداش پور با بیان این که در جلسه با فرماندار مینودشت این موضوع را مطرح کرده است، اضافه کرد: قرار شده در این زمینه از صنایع و امکانات تولیدی یک نمونه را داشته باشیم.

وی افزود: در این مناطق از تسهیلات صندوق کارآفرینی امید در رابطه با ایجاد کارگاه های تولیدی می توان استفاده کرد که در این باره در استان گیلان نیز پرداخت هایی انجام شده که موثر بوده است.

داداش پور به اهمیت بالای اقتصادی نوغان داری در کشور اشاره کرد و گفت: تقاضای بالای محصول، هزینه کم پرورش، محصولی محیط زیستی، کشت در سایر نقاق کشور که هر جا توت باشد این محصول را با کنترل می توان پرورش داد، کشش بازار، و بهره برداری کوتاه مدت نوغان که ظرف 45 روز پرورش می یابد از جمله مسائلی است که می توان به آن اشاره کرد.

وی در رابطه با کشش بازار توضیح داد: قرار است تا پیله های تر مردم به صورت تفاوقی و بالاتر از قیمت تضمینی توسط بخش های غیر دولتی خریداری شود که این موضوع باعث می شود نتیجه بهتری در افزایش بهره وری داشته باشیم.

داداش پور اضافه کرد: نیاز به ابریشم به رغم افول نوغان، کمتر نشده و مجبور به واردات هستیم که تمام تلاش ما با تاکیدات مقام معظم رهبری، در امر اقتصاد مقاومتی، احیای نوغان و نوغانداری است.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید