Performancing Metrics

تونی بلر: اتهامات وارد شده علیه خودم را به چالش می کشم | اتاق خبر
کد خبر: 347036
تاریخ انتشار: 10 خرداد 1395 - 13:24
در آستانه انتشار گزارش مربوط به نقش انگلیس در جنگ عراق در سال 2003؛
تونی بلر نخست وزیر پیشین انگلیس گفت: چنانچه گزارش کمیته چیلکات مربوط به نقش انگلیس در جنگ عراق در سال 2003، که قرار است ششم ماه ژوئیه منتشر شود، مرا متهم به عدم صداقت و دور زدن مجلس عوام کند، آن را به چالش می کشم.

اتاق خبر - تونی بلر شامگاه یکشنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی 'بی.بی.سی' مدعی شد که پیش از حمله به عراق برای سرنگونی صدام حسین در سال 2003 میلادی، برنامه دولتش را در این خصوص اعلام کرده بود.

بلر در پاسخ به این سئوال که آیا نتیجه گیری صورت گرفته در گزارش چیلکات را قبول خواهد کرد یا خیر، گفت: پاسخ این سئوال، قبل از اینکه گزارش را ببینم سخت است. اما زمانی که به عقب بر می گردید فکر نمی کنم کسی بتواند به صورت جدی ادعا کند که من نظرم را [درخصوص جنگ عراق] مشخص نکرده باشم.
نخست وزیر پیشین انگلیس همچنین خواستار گفت وگو های دقیق و مفصل درباره جزئیات گزارش چیلکات شد و افزود که برای دفاع از خود در این گفت وگو ها شرکت خواهد کرد.
نخست وزیر پیشین انگلیس همچنین در گفت وگو با 'بی بی سی' ، این برداشت از اظهارات اخیرش که به قدرت رسیدن جرمی کوربین رهبر حزب کارگر «آزمایشی خطرناک برای یک کشور غربی است » رد کرد و گفت: مقصود من جرمی کوربین نبود، بلکه جریان پوپولیسمی است که در دنیای امروز جاری است.
وی اضافه کرد: من همواره از حزب کارگر دفاع خواهم کرد چون من برخاسته از این حزب هستم .
تونی بلر روز شنبه گذشته در گفت وگو با بی.بی.سی گفته بود: اینکه یک کشور مهم غربی گرفتار جناح چپ و راست شود، تجربه خطرناکی است. به نظر من جریان میانه رو باید تلاش کند تا دوباره احیا شود و موضوعات سیاسی را به دست بگیرد.
اظهارات تونی بلر نخست وزیر پیشین انگلیس در حالی بیان می شود که گزارش جنجالی کمیته تحقیق چیلکات در نقش انگلیس در جنگ عراق در سال 2003 میلادی، پس از گذشته هفت سال از زمان شروع به کار این کمیته و صرف میلیون ها پوند، قرار است در ششم ماه جولای آینده منتشر ‌شود.
گزارشی که انتظار می رود در جریان آن «تونی بلر» و شماری از شخصیت های برجسته وقت دولت انگلیس به شدت مورد انتقاد قرار بگیرند.
به گفته منابع انگلیسی، در گزارش چیلکات بیان شده که شواهدی وجود دارد که نشان می دهد تونی بلر از تصمیم جورج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا برای حمله به عراق به صورت ضمنی حمایت کرده اما به مردم انگلیس گفته که در این خصوص تصمیمی اتخاذ نکرده است.
این منابع همچنین می گویند: اگرچه تونی بلر متن کامل گزارش چیلکات را ندیده اما فرازهایی از آن را که مربوط به انتقاد از عملکرد وی است را مشاهده کرده است.
روزنامه گاردین روز دوشنبه در این خصوص نوشت: «تام باور» یک نویسنده انگلیسی می گوید که گزارش چیلکات افراد اشتباهی را مورد هدف قرار داده است.
گاردین افزود: تام باور عنوان می کند: 'هدف این گزارش افرادی همچون رئیس ارتش و وزرای کابینه هستند که به آنها واقعیت گفته نشده است. این در حالی است که تونی بلر متهم اصلی است. ممکن است او به خاطر اینکه دولت را دست کم گرفته و هیچ برنامه ای برای دوران پسا جنگ در عراق نداشته متهم شود ... اما قطعا به خاطر دروغ گویی متهم نخواهد شد. '
گاردین با بیان اینکه «انتظار می رود که در گزارش چیلکات بی‌برنامگی دولت های آمریکا و انگلیس برای دوران پسا جنگ در عراق که اکنون منجر به جنگ داخلی در این کشور شده است را مورد انتقاد قرار دهد»، افزود: به هر روی در گزارش چیلکات، تونی بلر به خاطر عدم صادقتش با مردم در خصوص جنگ عراق متهم خواهد شد.
کمیته حقیقت‌یاب در مورد نقش انگلیس در جنگ عراق به ریاست جان چیلکات در سال 2009 میلادی از سوی ‘گوردون براون’ نخست‌وزیر انگلیس به‌منظور بررسی جزئیات چگونگی مشارکت انگلیس در این جنگ که در جریان آن 179 نظامی انگلیس کشته و 3500 نفر از آن‌ها هم مجروح شدند، تشکیل شد.
براساس گزارش‌های منتشر شده، کمیته چیلکات برای تهیه این گزارش با بیش از 150 شاهد صحبت کرده و ضمن برگزاری 130 جلسه با شاهدان، بیش از 150 هزار سند دولتی را مورد بررسی قرار داده است.
گفته می‌شود که هزینه فعالیت این کمیته که قریب به هفت سال به طول انجامیده، 10.3 میلیون پوند بوده است.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید