Performancing Metrics

کارزارهمپیمانان آل سعود، بازنده اصلی آل حریری | اتاق خبر
کد خبر: 347041
تاریخ انتشار: 10 خرداد 1395 - 13:40
انتخابات شمال لبنان
چهارمین و آخرین مرحله انتخابات شوراهای شهر لبنان دیروز در استان های شمالی این کشور برگزار شد و در طرابلس معروف به پایتخت شمال ، کارزار و معرکه انتخاباتی بین همپیمانان آل سعود یک بازنده اصلی داشت و آن آل حریری بود.

اتاق خبر - « سعد الحریری» رئیس حزب جریان المستقبل که بعداز کسب پیروزی های ضعیف در بیروت و صیدا (پایتخت جنوب)همچون فاتح در ستاد مرکزی حزب خود حاضر شده بود این بار بجای طرابلس راهی کویت شد تا با امیر این کشور و دیگر مقامات کویتی دیدار کند.

در محافل سیاسی و رسانه ای لبنان این سوال مطرح است که آیا پیروزی های ضعیف جریان المستقبل در بیروت و صیدا و شکست بزرگ در طرابلس آن هم در مقابل « اشرف ریفی» وزیر مستعفی دادگستری و دوست دیروز و دشمن امروز، ناشی از ورشکستگی مالی و ته کشیدن حساب های بانکی است و یا اینکه جایگاه آل حریری به پایین ترین درجه و « شیخ سعد» هم به پایان راه در حیات سیاسی خود رسیده است.
با نگاهی به نتایج اولیه انتخابات شوراهای شهر در استان های شمالی لبنان از جمله در حوزه های انتخابیه تنورین، بترون ، ضنیه ، طرابلس و عکار که دو طائفه اهل تسنن و مسیحی با یکدیگر و یا در درون خود رقابت می کردند ، می توان نتیجه گرفت که تغییرات اوضاع سیاسی در این مناطق بسیار سریعتر از آنچه انتظار می رفت، صورت گرفته واکنون یک نقشه سیاسی جدید در آنجا ترسیم شده است که نمی توان آن را در چشم انداز سیاسی لبنان نادیده گرفت.
در انتخابات شوراهای شهر لبنان در مناطقی که ائتلاف حزب الله وجنبش امل حضور داش و مقاومت حرف اول و آخر را می زد به ویژه در استان های شرقی ( منطقه بقاع) و جنوب لبنان و ضاحیه جنوبی بیروت شاهد رشد نسبی رای دهندگان بودیم اما در مناطقی که همپیمانان آل سعود و مخالفان محور مقاومت حضور داشتند مانند بیروت ، صیدا و بیشتر شهرهای شمالی از جمله طرابلس و عکار میانگین شرکت واجدان شرایط به ویژه در بیروت کاهش یافت.
در بیروت حدود20 درصد واجدان شرایط در این انتخابات شرکت و حدود 8 درصد به همپیمانان آل سعود رای دادند و در استان های شمالی و عکار در مقایسه با سال 2010 که تعداد شرکت کنندگان پنجاه درصد بود در انتخابات 2016 به 45 درصد رسید و با کاهش 5درصدی مواجه شد.
انتخابات شوراهای شهر در استان های شمالی با برقراری تدابیر شدید امنیتی با آرامش برگزار شد و نشان داد طرح امنیتی که از دو سال قبل آغاز شده و به درگیری های مسلحانه خونین در طرابلس پایان داد، نتیجه بخش بوده است.
ناظران معتقدند که بعداز ترسیم نقشه سیاسی جدید در استان های شمالی لبنان و روشن شدن نتیجه انتخابات شوراها در دیگر مناطق لبنان، این وضعیت بر تصمیم ها و برنامه های گروه های سیاسی به ویژه حزب جریان المستقبل ، ائتلاف ها موازنه قوای بین آنها در آستانه انتخابات پارلمانی تاثیر زیادی می گذارد.
در این رابطه روزنامه لبنانی السفیر نوشت: انتخابات در شمال لبنان تاکیدی است براینکه پایگاه جریان المستقبل در میان اهل سنت لبنان بسیار ضعیف شده به ویژه اینکه نتیجه نبرد انتخابات در طرابلس را با وجود ائتلاف با برخی طرف های قدرتمند و ریشه دار در پایتخت شمال به اشرف ریفی وزیر مستعفی دادگستری واگذار کرد.
السفیر نوشت: اشرف ریفی نه تنها آب راکد سیاست در طرابلس را به حرکت درآورده بلکه خود را به عنوان بازیگر اصلی در پایتخت شمال تحمیل کرده و اکنون حزب جریان المستقبل و سعدالحریری رئیس آن حتی اگر چتر حمایتی سعودی ها را هم با خود داشته باشند، دیگر جایگاه و تاثیر گذشته را ندارند.
برخلاف برخی ارزیابی ها که می گویند اشرف ریفی اکنون جای سعدالحریری را در کاخ شاهی آل سعود پر کرده است، این روزنامه لبنانی افزود: مقامات سعودی گفته اند که « از الان اجازه نمی دهند اشرف ریفی سرش را بلند کند».
ناظران تاکید دارند: اشرف ریفی ناچار شد بعداز تلاش الحریری برای محاصره سیاسی او با دوست دیرین خود در طرابلس مقابله کند و از همه فرصت ها علیه جریان المستقبل که با مشکل بحران مالی مواجه است، استفاده کند.
حزب جریان المستقبل تنها در طرابلس شکست نخورد بلکه در شهرها و شهرک های مهم دیگر شمال لبنان مانند ضنیه هم متحمل شکست شده است

** روزی که جریان المستقبل در پایتخت شمال خرد شد
الاخبار دیگر روزنامه لبنانی هم نوشت: سعدالحریری که درصدد بود خود و دیگران را قانع کنند، رهبری برای بیروت تا شمال لبنان است، اکنون با نگاه به نتیجه انتخابات طرابلس و خرد شدن جریان المستقبل، دیگر نباید مرتکب اشتباه ارزیابی از جایگاه خود شود.
این روزنامه لبنانی تاکید کرد: تنها الحریری نبود که شکستی سخت متحمل شد بلکه « نجیب میقاتی» نخست وزیر اسبق لبنان و « فیصل کرامی» و الجماعه الاسلامیه هم با الحریری در این شکست سخت شریک بودند و البته کمتر کسی در طرابلس این شکست الحریری و پیروزی ضعیف ترین حلقه معادله یعنی اشرف ریفی را باور می کند.
الاخبار با بیان اینکه « در میان اهل تسنن لبنان، الحریری اکنون به رهبر سابق شناخته می شود»، نوشت: جریان المستقبل اکنون در بیروت ، صیدا و طرابلس و حتی شهرک عرسال یک حزب شکست خورده است و حتی قادر نیست در مناطق تحت نفوذ خود پیروزی رقم بزند.
الجمهوریه دیگر روزنامه لبنانی هم به نقل از ستاد انتخاباتی فهرست مورد حمایت اشرف ریفی نوشت که از 295 صندوق اخذ رای در طرابلس ، آرای 250 صندوق شمارش شده و این فهرست از میان 24 کرسی شورای شهر طرابلس 17 کرسی را کسب کرده است.
انتخابات شوراهای شهر لبنان در چهار مرحله و در چهار هفته متوالی به ترتیب در استان های « بیروت و شرقی(بقاع)»، « جبل لبنان»، « استان های جنوبی» و « استان های شمالی و عکار» برگزار شد.
براساس قانون انتخابات شوراهای شهر و شهرداری ها در لبنان، مدت عضویت در شوراهای شهر شش سال است.
براساس آمارها ، تا پایان ماه ژوئن سال 2015، لبنان دارای 1017 شهرداری بوده است.
براساس جمعیت هر شهر و شهرک و روستا ، تعداد اعضای شوراها متفاوت است ، کمترین 9 و بیشترین 21 عضو دارد و تنها شورای شهرهای بیروت و طرابلس 24 عضو دارد.
براساس آخرین سرشماری که وزارت کشور لبنان در سال 2015 انجام داده است تعداد شهروندان لبنانی واجد شرایط رای دادن سه میلیون ، 567 هزار و 486 تن هستند.
نخستین شورای شهر در لبنان درنیمه قرن 19 ( سال 1864 میلادی) در شهرک دیرالقمر در استان جبل لبنان تشکیل شده است.
« بشاره بو غندور نعمه» نخست شهردار در لبنان بوده و به عنوان شهردار شهرک دیرالاحمر تعیین شده است.
برگزاری انتخابات شوراهای شهر و شهرداری ها در لبنان درسال 1975 و هنگام جنگ داخلی متوقف تا اینکه در سال 1998 از سرگرفته شد.
لبنان در سال های 2004 و 2010 میلادی نیز شاهد برگزاری انتخابات شوراهای شهر وشهرداری ها بوده است.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید