Performancing Metrics

احداث 2500 مگاوات نیروگاه جدید در سال جاری | اتاق خبر
کد خبر: 347088
تاریخ انتشار: 10 خرداد 1395 - 16:53
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: احداث 2500 مگاوات نیروگاه جدید در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته که امیدواریم تا انتهای سال‌جاری بتوانیم این هدف را تحقق بخشیم.

اتاق خبر: هوشنگ فلاحتیان در یازدهمین همایش بین‌المللی انرژی با بیان این‌که ظرفیت نیروگاهی کشور در حال حاضر 74 هزار مگاوات است، گفت: 21.3 درصد مربوط به نیروگاه‌های بخاری، 35 درصد نیروگاه‌های گازی، 25 درصد نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و 15 درصد متعلق به نیروگاه‌های برق‌آبی است و مابقی نیز توسط نیروگاه‌های دیزلی، اتمی، تولید پراکنده و تجدید‌پذیر تامین می شود.

وی ادامه داد: ظرفیت نیروگاه‌های کشور طی 10 سال گذشته 35 درصد افزایش یافته که این نشان‌دهنده توانمندی و ارتقاء جایگاه ایران است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به اطلاعیه سازمان انرژی آمریکا اظهار کرد: ایران از نظر ظرفیت نیروگاهی رتبه 14 جهان را به خود اختصاص داده است.

به گفته فلاحتیان مصرف برق در ایران طی 10 سال گذشته از 133 تراوات ساعت به 231 تراوات ساعت رسیده است.

وی با اشاره به رشد روزافزون تقاضای برق گفت: در حال حاضر ظرفیت نیروگاهی کشور بیش از 74 هزار مگاوات است که طی پنج سال آینده با احتساب نیروگاه‌های جدید به بیش از 100 هزار مگاوات خواهد رسید.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تعداد مشترکان برق را 32 میلیون دانست و ادامه داد: این در حالی است که در 10 سال گذشته تنها 20 میلیون مشترک برق داشتیم و پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2020 به 43 میلیون اشتراک برسیم.

فلاحتیان با بیان این‌که میزان انرژی تولیدی برق تا سال 2015 به بیش از 271 میلیون کیلووات ساعت رسیده، اظهار کرد: پنج درصد آن از طریق نیروگاه‌های برقی و بادی تولید شده است.

وی در خصوص گاز مصرفی نیروگاه‌ها اضافه کرد: در سال گذشته میزان مصرف گاز 16 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و این در شرایطی است که بیش از 80 درصد از سوخت مصرفی نیروگاه‌ها توسط گاز صورت می‌گیرد و برنامه‌هایی را برای افزایش میزان مصرف گاز و به حداقل رساندن سوخت مایع برای تولید برق در نظر گرفته‌ایم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان این‌که شبکه برق کشور یک شبکه بهم پیوسته است، بیان کرد: استفاده از خطوط انتقال با ولتاژ بالا در داخل کشور و ایجاد کابل‌های زیردریایی برای صادرات برق در حال بررسی است.

فلاحتیان تصریح کرد: ایران در شرایط فعلی با کشورهای همجوار خود همچون پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق ارتباط الکتریکی دارد.

وی با بیان این‌که سال گذشته 10 میلیارد کیلووات ساعت صادرات برق صورت گرفت، اظهار کرد: وزارت نیرو با مشکلات و چالش‌هایی در صنعت برق روبه‌رو است که می‌توان به عدم توازن منابع و مصارف به دلیل قیمت‌ها و انباشت بدهی‌ها اشاره کرد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان این‌که در طول سه سال آینده بیش از هفت هزار مگاوات بخش بخار نیروگاه‌های گازی را احداث می‌کنیم، گفت: در حوزه کاهش تلفات انرژی و بهینه‌سازی مصرف فعالیت‌های متعددی را در شرکت‌های تولیدی در حال انجام است و هدف اینگونه تعریف شده که میزان تلفات به کمتر از 10 درصد برسد.

فلاحتیان خاطر نشان کرد: در زمینه مشارکت داخلی و خارجی نیز موضوعات متنوعی در حال پیگیری است که اهم آنها از جمله بهبود فضای کسب‌وکار با ایجاد بازار محلی آب و توسعه بازار عمده‌فروشی وخرده‌فروشی برق، قیمت‌گذاری به هنگام خرید آب و برق، تدوین بسته‌های تشویقی خرید و ارائه‌ی روش‌های نوین تامین مالی از جمله بورس انرژی است.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید