Performancing Metrics

فلوجه، شهر خاک، دود و بوی باروت | اتاق خبر
کد خبر: 347100
تاریخ انتشار: 10 خرداد 1395 - 12:20
آخرین خبرها از آزادسازی فلوجه از دست داعش:
روز یکشنبه در حالی که غرش توپ ها و خمپاره ها و موشک های کوتاه برد، برای لحظه ای قطع نمی شد، همراه یک گروه از خبرنگاران عراقی و خارجی از جمله فرانسوی، وارد مقر عملیات فلوجه، محلی شدیم که ابومهدی المهندس نایب رئیس شورای الحشدالشعبی با سران عشایر منطقه یک نش

اتاق خبر- روز یکشنبه در حالی که غرش توپ ها و خمپاره ها و موشک های کوتاه برد، برای لحظه ای قطع نمی شد، همراه یک گروه از خبرنگاران عراقی و خارجی از جمله فرانسوی، وارد مقر عملیات فلوجه، محلی شدیم که ابومهدی المهندس نایب رئیس شورای الحشدالشعبی با سران عشایر منطقه یک نشست ویژه داشت.

ساعت 9 و نیم صبح، خبرنگاران حاضر در این مقر در به در به دنبال خبر بودند که 'عصام'، از مسئولان مدیریت تبلیغات الحشدالشعبی، از ورود ابومهدی المهندس خبر داد و طولی نکشید که یک حلقه بزرگ از دوربین ها به گرد این فرمانده ارشد عراقی و تعیین کننده صحنه های جنگ علیه گروه تروریستی - تکفیری داعش بسته شد.
ابومهدی قبل از طرح هر سوالی از سوی خبرنگاران، خبر آغاز ورود نیروها به فلوجه از دو محور العرمیه و العوینات را اعلام کرد که همین موضوع باعث شد، تعداد زیادی از آن جمع جدا شده و گوشی های تلفن همراه خود را برای ارسال خبر از جیب هایشان خارج کنند.
فلوجه در ژانویه 2014 به دنبال تحرکات سیاسی که بسیاری از کارشناسان عراقی آن را مشکوک و متصل به برخی دولت های منطقه می دانند، به دست داعش افتاد و اکنون بعد از گذشت حدود 900 روز در حال بازگشت به دامان عراقی هاست.
نایب رئیس شورای الحشدالشعبی، پس از پاسخ به سوالات چندتن از خبرنگاران راهی سالن جلسه ای شد که در آن سران عشایر فلوجه و مناطق اطراف آن دور یک میز گردهم آمده بودند.

** حمایت عشایر از الحشدالشعبی
درحالی که برخی رسانه های بعثی – سعودی طی روزهای گذشته با انتشار اظهارات ضد عراقی مقام های سعودی و بعثی، بیشترین حجم تبلیغات را علیه نبرد آزادی فلوجه شکل داده بودند، روز یکشنبه، سران عشایر الانبار و بویژه فلوجه با الحشدالشعبی اعلام همبستگی کردند.
جلسه در یکی از سالن های مقر عملیات فلوجه برگزار شد و به تصویربرداران اجازه داده شد، به نوبت و دو نفر دو نفر وارد جلسه شوند و فیلم و عکس تهیه کنند و بعد از جلسه، 'فیصل العساف' از سران عشایر منطقه و از فرماندهان نیروهای الحشد الشعبی عشایر در جمع خبرنگاران با صدای غرا و با هیجان زیادی به خبرنگاران تاکید کرد که الحشدالشعبی فرزندان عراق و از همه بافت های قومی و مذهبی هستند و بعد هم آماری از عضویت 20 هزار جوان سنی عراق در تشکیلات الحشدالشعبی ارائه کرد که بویژه خبرنگاران خارجی را حیرت زده کرد.
'حمید الهایس' رییس جبهه نجات الانبار هم که با لباس نظامی، وارد منطقه شده بود، به این نشست پیوست و سپس او را در یکی از مقرهای نزدیک به خط مقدم نبرد دیدیم که سرگرم نظارت بر روند عملیات بود.

 

** جاذبه های خبری عملیات
از هنگامی که با گروه خبرنگاران جنگی براه افتادیم، نام قاسم سلیمانی را بارها در خودرویی ای که ما را به سمت منطقه می برد، شنیدیم و یکی از خبرنگاران گفت 'اگر امروز ببینیم اش، برگ مان برنده است' و بعضی ها نیز وانمود می کردند که آمار او را دارند.
در این میان یکی دو خبرنگار همراه ما و از جمله خبرنگار فرانسوی، دنبال یافتن مشاوران نظامی ایرانی بودند و ادعا می کردند که این بار تعداد آنان بسیار زیاد است.
ابومهدی المهندس شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی به صراحت اعلام کرده بود که حضور سردار قاسم سلیمانی به درخواست و هماهنگی دولت عراق صورت می گیرد، با اینحال، یکی از خبرنگاران اصرار داشت، حضور مشاوران نظامی ایرانی را در عراق غیرعادی جلوه دهد و حتی ادعا کرد که تعداد آنان بیش از 300 نفر است و وقتی از وی سوال کردیم که 'مگر آنها را شمرده ای؟' دیگر ساکت شد.
ناظران امنیتی و سیاسی در عراق، این جریان خبری اخیر را تلاشی از سوی محور بعثی – سعودی توصیف می کنند که قصد اصلی آنان، ایجاد وقفه و کارشکنی در عملیات آزادسازی فلوجه است، بطوری که هادی العامری دبیرکل سازمان بدر در واکنش به این موضع گیری ها در یکی از مقرهای نزدیک به خط مقدم به خبرنگار ما گفت که فلوجه یک شهر عراقی است و فرزندان عراق از همه بافت ها و طیف های قومی و مذهبی برای سرنوشت آن تصمیم می گیرند و این موضوع به کشورهای دیگر ربطی ندارد.
ابومهدی المهندس نیز در خصوص حمله الحشد الشعبی پاسخ محکمی به کشورهای ناراحت منطقه داد و گفت که این کشورها دایه دلسوزتر از مادر نباشند و فرزندان عراق در الحشدالشعبی، برای نجات هموطنان و برادران و مادران خود از چنگ تفکیری ها و تروریست ها وارد این نبرد شده اند.

** حرکت به سمت خطوط مقدم نبرد
'عصام' داشت از روی نقشه برای خبرنگاران موقعیت منطقه نبرد را تشریح می کرد که یکباره خبر حملات سنگین داعش به شهر 'هیت' در 70 کیلومتری غرب 'الرمادی' مرکز استان الانبار برای لحظاتی، پیگیری های فلوجه را منحرف ساخت، اما یکی از فرماندهان عملیاتی بلافاصله خبر از مهار حملات داعش در این منطقه داد و در همین هنگام بود که گفته شد، نمایندگان پارلمان عراق نیز بعد از هفته ها تعطیلی برسر بحران تغییرات کابینه، سرانجام اولین جلسه خود را برگزار کرده و در این جلسه نمایندگان عراق یکپارچه با عملیات فلوجه اعلام همبستگی کرده اند.
بعد از این دو ماجرا، 'میثاق' از مسئولان هماهنگ کننده کار خبرنگاران در منطقه عملیاتی، در توصیه هایی به خبرنگاران از آنان خواست که خارج از محدوده های تعیین شده و بدون هماهنگی عمل نکنند و سپس براه افتادیم.

** خاک، دود و بوی باروت
چندکیلومتری جلوتر از مقر فرماندهی عملیات فلوجه، به مرکز توپخانه الحشدالشعبی رسیدیم که سرو صدای توپچی ها، فضای آن را پر کرده بود و هیجان بود و جست و خیز مردانی که بطور بی وقفه لوله های توپ را برای شلیک بعدی آماده می کردند.
از آن سوی بیسم ها نیز شنیده می شد که درخواست حمایت آتش می کردند و پای قبضه های توپ نیروهای دل نگران خطوط مقدم در تقلا بودند و پس از هر بارگیری و شلیک همزمان چند عراده توپ، حجمی از خاک و دود و بوی باروت، راه تنفس را می بست.

**جایی همین نزدیکی
پس از طی حدود 10 الی 15 کیلومتر به مقری نزدیکتر به خط تماس نیروهای عملیاتی رسیدیم. هادی العامری دبیرکل سازمان بدر و از فرماندهان ارشد جنگ علیه گروه تروریستی داعش در ساختمانی نیمه ویران در محل تجمع نیروها، با فرماندهانی از پلیس مرکزی سرگرم مرور نقشه نبرد بود و در عین حال، از طریق بیسیم، نیروهای خطوط اصلی نبرد را هدایت می کرد و همزمان میان نیروهای مختلف از جمله توپخانه و تدارکات نیز هماهنگی لازم را انجام می داد.
پس از توقفی کوتاه و گفت وگو با این فرمانده کارکشته و پیشکسوت جنگ و جهاد، به منطقه ای رسیدیم که میثاق گفت، نامش 'منطقه شهابی 2' است؛ اینجا دیگر حدود 55 کیلومتر با بغداد فاصله دارد و جزء حومه فلوجه محسوب می شود؛ شهری که طی 30 ماه گذشته به مرکز تهدید پایتخت عراق تبدیل شده بود و کارشناسان نظامی آنجا را سر مار داعش و القاعده می نامیدند.
کنار یک گورستان محلی موسوم به 'قبرستان اسلامی' از خودروها پیاده شدیم و درحالی که نمی دانستیم چرا؟، برای دقایقی منتظر ماندیم و شاهد تردد آمبولانس هایی شدیم که مجروحان و شهدا را به پشت جبهه منتقل می کردند و نفربرهایی که نیروهای تازه نفس را به خطوط درگیری انتقال می دادند.
آخرین ایستگاه خبرنگاران در روز یکشنبه، محلی در حدود یک و نیم کلیومتری شمال غرب فلوجه بود که نیروهای واحد ادوات پلیس مرکزی از آنجا با خمپاره های 81 و 60 میلی متری مواضع داعش را زیر آتش گرفته بودند و در عین حال صدای تیربارها و حتی کلاشینکف از خطوط مقدم درگیری، در این منطقه شنیده می شد و برای لحظه ای هم قطع نمی شد.
مسئولان گروه خبری، سرانجام تصمیم به بازگشت به مقر گرفتند؛ جایی که 'احمد الاسدی' سخنگوی الحشد الشعبی و دبیرکل کتائب 'جند الامام' از گروه های الحشدالشعبی نیز آنجا حاضر بود و آخرین اطلاعات درباره عملیات فلوجه را به خبرنگاران داد تا با دست پرتری راهی بغداد شوند و حرف آخر اینکه فلوجه، شهری که به دلیل داشتن 550 مسجد، به شهر مساجد هم شهره است، برای داعش و حامیان منطقه ای آن دیگر تمام شده است.

منبع: ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید