Performancing Metrics

شفاف می‌گوییم؛ ایدز درحال شیوع است | اتاق خبر
کد خبر: 347351
تاریخ انتشار: 11 خرداد 1395 - 11:27
نشریه شهر من چاپ کرمانشاه در شماره 12 دهم خرداد ماه 95 گزارشی را با عنوان «شفاف می‌گوییم؛ ایدز درحال شیوع است» به قلم عبدالله مرادی منتشر کرده است.

اتاق خبر - در این گزارش آمده است: بیماری ایدز، اچ .ای.وی(HIV) و یا هر نام دیگری که می خواهید روی آن بگذارید در کشور و به ویژه استان ما - کرمانشاه - در حال شیوع است.
ایدز نیز همچون دیگر بیماری ها از طریق ویروسی که فرد ناقل دارد به فرد جدید منتقل می شود. همانطور که برای جلوگیری از ویروس انفلوآنزا و یا سرماخوردگی توصیه می شود هنگام عطسه جلوی دهانمان ماسک قرار دهیم تا بیماری شیوع پیدا نکند برای جلوگیری از اتتقال و جلوگیری از شیوع این بیماری نیز پزشکان و متخصصین علوم پزشکی راه هایی را کشف کرده اند که هر کدام طی سالهای اخیر از موفقیت های مهم دنیای علم پزشکی به حساب می آید.
در سالهای ابتدای ورود این بیماری تمام نگرانی‌ها به سمت معتادین تزریقی معتوف بود و به دلیل ملاحظات اخلاقی کمتر بحثی از آن بود و تنها راه شیوع این بیماری تزریق با سرنگ مشترک و انتقال از طریق خون عنوان می کردند اما امروز نحوه شیوع این بیماری در حال تغییر است و به سمت رفتارهای پرخطر آمیزشی سوق پیدا کرده است.
این بیماری برخلاف اکثر بیماری های ویروسی فرد مبتلا و یا ناقل علایم و مشخصات نمایانی ندارد و تنها با انجام آزمایش های خاص قابل تشخیص است و این خصیصه خود مراقبتی های بیشتر را می طلبد.
در قرون وسطی پزشکان اروپایی که اکثرا آرایشگران، گرمابه داران و یا زنان آموزش ندیده بودند چون قدرت درمان و تشخیص بیماری های داخلی را نداشتند درمان این چنین بیماری هایی را ممنوع کرده و این بیماری‌ها را به شیاطین نسبت می دادند و درمان آن را به جادو و خرافات می سپردند تا زمانی که فرد می مرد. آنها چون چشمشان را به روی واقعیات بسته بودند و متخصصین این امر نبودند مسوول مرگ هزاران نفر شدند اما در همان زمان ایرانیان مسلمان به درمان مشکلات داخلی و عمل‌های جراحی داخلی و چشم مشغول بودند.
امروز در کرمانشاه سه هزار و 551 نفر مبتلا به ویروس ایدز شناسایی شده و احتمال وجود 10 هزار نفر شناسایی نشده نیز وجود دارد که هر کدام می توانند در روز چندین نفر را به جمع مبتلایان بیفزایند.
حساسیت موضوع به حدی بالا رفته که مدیران حوزه سلامت پرده از آمارهای محرمانه‌ یکی دو دهه گذشته بر می دارند و در نشستی خبری که در مرکز معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برگزار و رسانه های استان را به یاری می طلبند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان کرمانشاه در این نشست با ابراز نگرانی از تغییر الگوی شیوع بیماری ایدز از معتادین تزریقی به آمیزش های جنسی در کشور گفت: این شیوه انتقال یک الگوی خطرناک و خطری جدی است.
دکتر حسین کریم این تغییر الگو را نشانه تغییر در ساختارهای فرهنگی عنوان کرد و بیان داشت: این معضلی است که ممکن است از هردری وارد خانه هر کسی بشود.
وی آموزش و کنترل در کنار افزایش اعتقادات مذهبی را در مهار این بیماری موثر دانست و گفت: اگر بخواهیم یکی از این راه ها را حذف کنیم یقینا به نتیجه نخواهیم رسید و ایدز کار خودش را خواهد کرد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی با تاکید بر اینکه کتمان و خویشتن ‌داری دردی را از جامعه دوا نمی کند، تصریح کرد: کار مقابله با شیوع این بیماری نیازمند کمک ائمه جمعه و جماعات، افراد صاحب نظر فرهنگی اجتماعی و اصحاب رسانه است. چاره ای نداریم جز اینکه پیشگیری کنیم و خطرات را به مردم بگوییم.
وی افزود: شناسایی بیمار و کنترل ویروس پاشنه آشیل این غول است. شناسایی بیمار کمک می کند در طول درمان علاوه بر آموزش رفتاری ، قدرت ویروس نیز گرفته شود. بیمارانی که تحت درمان قرار می گیرند دیگر ناقل بیماری نیستند و سیکل انتقال بیماری قطع می شود.
کریم با اشاره به سلامت 9 نوزاد متولد شده از مادران مبتلا به ویروس ایدز به دلیل مراقبت های پزشکی گفت: بیماران مبتلا یا افرادی که رفتارهای پرخطر داشته اند و مشکوک به دریافت ویروس ایدز هستند نباید ترسی از مراجعه به مراکز درمانی داشته باشند.
وی اظهار داشت: نگاه به این بیماری تغییر کرده و همچون سابق لکه ننگی برای فرد نیست که پس از مدتی بمیرد بلکه یک بیماری عادی است که اگر مورد مراقبت و درمان قرار بگیرد فرد مبتلا عمری طبیعی را خواهد داشت.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه کرمانشاه رتبه اول کشور در شناسایی بیماران مبتلا به ایدز را دارد گفت: در کشور 30 هزار و 183 نفر مبتلا به بیماری ایدز شناسایی وجود دارند که 15 درصد آنها خانم هستند.
دکتر ابراهیم شکیبا بیان داشت: 10 هزار نفر در استان مبتلا به ایدز هستند که 10 درصد آنها را خانم‌ها تشکیل می دهند.
وی آمار مبتلایان تحت درمان در کشور را 15 درصد اعلام و تصریح کرد: آمار مبتلایان تحت درمان در کرمانشاه 18 درصد است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: 34 درصد از مبتلایان استان در سال 94 زنان بوده اند، با توجه به شیوع این بیماری در میان زنان دو مرکز مشاوره جدید در مناطق پرخطر و آسیب پذیر برای زنان راه اندازی شده است.
وی عمده ترین برنامه دولت در این رابطه را برنامه ریزی و ساماندهی زنان خیابانی عنوان کرد و اظهار داشت: 52 درصد از افراد مبتلا به ایدز از گروه سنی 21 تا 35 سال هستند که این زنگ خطری برای خانواده‌ها برای مراقبت بیشتر از جوانان است. مصرف داروهای روانگردان و رفتارهای پرخطر در جوانان احتمال ابتلا به ایدز را نیز افزایش داده است.
شکیبا بیان داشت: برای هر فرد تحت درمان ماهیانه 700 هزار تومان هزینه می شود که این خدمات تا پایان عمر به صورت رایگان است.
وی گفت: طبق برنامه های سازمان بهداشت جهانی تا سال 2020 باید 90 درصد از افراد مبتلا به ایدز شناسایی، 90 درصد شناسایی شده‌ها تحت درمان و 90 درصد از بیماران تحت درمان پایبندی کامل را نسبت به درمان داشته باشند. در افق این سازمان سال 2030 سال پایان درگیری ویروس HIV اعلام شده است.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید