Performancing Metrics

نمایندگی مجلس نباید یک شغل تمام وقت باشد | اتاق خبر
کد خبر: 347357
تاریخ انتشار: 11 خرداد 1395 - 11:50
مرعشی:
سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی گفت: تا وقتی نمایندگی مجلس یک کار تمام وقت باشد؛ خروجی مجلس تصویب مداوم قوانین بی شماری است که بسیاری از آنها مضر و مخل اداره کشور هستند.

اتاق خبر - حسین مرعشی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: در نظام سیاسی کشور، نمایندگی مجلس یک شغل تمام وقت محسوب می شود که این در عرف دنیا رایج نیست. در سایر کشورها نماینده مجلس فردی شاغل در یک ارگان دولتی یا بخش خصوصی است که بعد از ورود به مجلس نیز شغل قبلی خود را ادامه می دهد.

وی تصریح کرد: در دنیا نمایندگی مجلس یک سمت است نه شغل. ما در این مورد اصل تفکیک قوا را از خود غربی ها که مبدع آن بوده اند جدی تر گرفته ایم. یعنی 290 نفر از نخبگان و برگزیدگان کشور را برای 4 سال در مکانی به نام پارلمان جمع می کنیم. آنها هم کاری جز قیام و قعود و تصویب قوانین و تذکر به وزرا و کارهایی مانند آن ندارند.
مرعشی گفت: در عرف بین الملل نمایندگان، حرفه ای برای خود در بیرون از مجلس دارند و تنها هر وقت لازم است جلسه مجلس تشکیل می شود. اما در ایران علاوه بر آنچه گفتم نماینده کاری جز مسافرت به این سو و آن سو و جمع کردن نامه های مردم و پاسخ به آن ندارد. نامه ها را هم مجبور است برای پیگیری به وزرا بدهد. اگر وزیر پاسخ مساعدی به آن ندهد نماینده ممکن است با وی چپ بیفتد. وزیر هم از ترس سئوال نماینده مجبور است به درخواست نماینده پاسخ دهد.
وی تصریح کرد: یعنی اگر یک نماینده می خواهد فامیل خود را جذب فلان وزارتخانه کند باید نامه ای را از طرف وی به وزیر دهد. یا خواسته وامی بگیرد و نشده است به وزیری دیگر فشار بیاورد و این یعنی انجام یک چرخه باطل.
این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: کشور نیازی به تصویب این همه قانون ندارد. چون نمایندگان شغل دیگری ندارند مدام قانون تصویب می کنند در حالیکه این کار فقط ترافیک قوانین را سنگین تر می کند. در حالیکه بسیاری از قوانین کشور مخل و مضر برای اداره کشور و پیشبرد کارها است.
مرعشی اضافه کرد: از بس قانون تصویب کرده ایم هیچ ضمانتی هم برای اجرای آن نداریم. یک در هزار این قوانین هم اجرا نمی شود. در کل با مجلس حرفه ای مخالفم. نمایندگان باید تنها وقتی لازم شد گردهم جمع شوند.

** نبود رقیب احزاب را نابود می کند

مرعشی مشکل دیگر پارلمان در ایران را نبود سیستم حزبی دانست و گفت: بعد از انقلاب، احزاب تقویت نشدند. قبل از انقلاب حزب توده موقعیت ویژه ای داشت و فراگیر بود. بعد از آن حزب جمهوری اسلامی آمد که طرفداران بسیاری داشت ولی مشکل بزرگی داشت و آن نبود رقیب بود. در عالم سیاست فاصله با رقیب هویت شما را برای مخاطب تعریف می کند. فقدان رقیب باعث تشدید اختلافات درونی در این حزب و فروپاشی آن شد. در حالیکه اعضای این حزب همان موقع می توانستند هوشمندی به خرج دهند و بلافاصله دو حزب مستقل را از درون همان حزب به وجود آورند و جلوی بسیاری از آشفتگی های سیاسی را بگیرند.

** عنوان جبهه اصلاحات به معنی جنگ با رقبا نیست

وی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه به کار بردن عنوان جبهه برای گروههای اصلاح طلب آیا می تواند تداعی گر بار منفی باشد، تصریح کرد: اگر ما عنوان جبهه اصلاحات را به کار می بریم به معنای جنگ با رقیب نیست. بلکه در عالم سیاست جبهه فراتر از حزب تلقی می شود. در ایران فعلی اگر شما بگویید فلان حزب اصلاح طلب چقدر فراگیری دارد هیچ چیز مشخص نیست اما وقتی صحبت از نفوذ جبهه اصلاحات می کنید کاملا روشن است که تا عمق فلان روستا نیز نفوذ دارد یا خیر و چه احزابی جزو آن هستند.


** تخلف ها توسط مطبوعات فریاد زده شود

وی در ادامه به نقش نظارتی مطبوعات پرداخت و گفت: مطبوعات در دوران آقای روحانی از آرامشی نسبی برخوردار شده اند. در مجموع عملکرد آقای جنتی در عرصه مطبوعات را می پسندم. البته هنوز تا رسیدن به آن نقطه ای که افکار عمومی بتواند نقش نظارتی قوی در پیشگیری از مفاسد اقتصادی و سیاسی ایفا کند فاصله داریم.
مرعشی گفت: مطبوعات ابزاری دولبه هستند. از سویی می توان آنها را وسیله برطرف کردن حقد و خالی کردن کینه های خود ساخت و از طرف دیگر می تواند ابزاری برای بیان درددل ها و نظرات مردم باشد.
وی تصریح کرد: اتفاق دوم به طور روزمره و البته درباره مسائل جزئی در برنامه های صبحگاهی رادیو می افتد و مردم مشکلات خود را بازگو و رادیو آن را پیگیری می کند. اما مطبوعات می توانند معضلات بزرگتری از مردم را منعکس کنند و مرکزی شوند برای انعکاس خلاء هایی که در اداره کشور وجود دارد. همچنین مردم از طریق مطبوعات می توانند مفاسدی را که در گوشه و کنار کشور و به دور از چشم مسئولین وجود دارد گزارش دهند و این اطلاعات جهت پیگیری، برخورد و رفع آن به مسئولین منتقل شود.
عضو شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاحات افزود: کم نداریم مواردی را که شهرداری ها پولی را گرفته و به طور غیرقانونی اجازه تغییر کاربری ملکی را صادر کرده اند. یا منطقه ای در مسیر یک رودخانه توسط دستگاهی تصرف شده است. باید چنین مواردی با صدای بلند از سوی مطبوعات فریاد زده شود. ضمن اینکه دولت هم باید سیستمی ایجاد کند که به این حرفها و گزارش ها با دقت رسیدگی شود.

ایرنا

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید