Performancing Metrics

افزایش صادرات راهی برای نجات اقتصاد کشور از رکود | اتاق خبر
کد خبر: 347437
تاریخ انتشار: 11 خرداد 1395 - 17:14
رئیس اتاق بازرگانی البرز در گفت و گو با اتاق خبر اعلام کرد

رئیس اتاق بازرگانی البرز افزایش صادرات غیر نفتی را عاملی برای نجات اقتصاد کشور از رکود دانست.

رحیم بنا مولایی رئیس اتاق بازرگانی البرز در گفت و گو با اتاق خبر با اشاره به نقش صادرات غیر نفتی در اقتصاد کشور اعلام کرد: با توجه به اینکه بازار داخل کشور به دلیل تولید بسیار بالا و رکود، اشباع شده ،تنها راه نجات اقتصاد کشور از وضعیت فعلی افزایش صادرات است.

بنا مولایی در ادامه به نقش کیفیت در تولید محصولات غیرنفتی اشاره کرد و گفت: برای اینکه بتوانیم صادرات خود را به کشورهای دیگر افزایش دهیم باید با بهره وری در تولید علاوه بر کاهش قیمت تمام شده کالاهای داخلی، کیفیت آنها را بالا ببریم. با این تفاسیر می توان امیدوار بود که علاوه بر بازار های منطقه ای بتوان بازارهای جدیدی را برای محصولات ایرانی پیدا کرد.

رئیس اتاق بازرگانی البرز افزود: با این حال دولت نیز با اختصاص جایزه و مشوق های لازم تولید کنندگان و صادرکنندگان حمایت کند. برای مثال می توان یارانه صنعت را برای این کار در نظر گرفت و این افراد را مشمول برخی معافیت های مالیاتی و پرداخت عوارض کرد.

وی با اشاره به رفت و آمد های هیئت های تجاری خارجی به کشور و میزان موفقیت بخش خصوصی در بستن قرارداد های تجاری گفت: ما از دو جنبه وارد کردن فناوری و نوسازی ماشین آلات تولید به دنبال بستن قرارداد با سرمایه گذاران خارجی هستیم. در این میان بهترین راهی که می تواند به ما کمک کند تلاش در جهت ساب برند شدن در بخش تولید است. یعنی در کنار برند های ملی خود با برند های فرعی خارجی که صاحب بازار هستند همکاری کرده، تا بتوانیم از این طریق به بازار های جهانی راه پیدا کنیم.

بنا مولایی با علم خواندن بازاریابی، در مورد ناکامی بخش خصوصی در جذب سرمایه خارجی گفت: این مسئله طبیعی است زیرا دولت با توجه ضمانت های اجرایی محکمی که دارد می تواند بهتر سرمایه های خارجی را جذب کند. ضمن اینکه بیشتر هیئت های تجاری خارجی پروژه های بزرگ مانند نفت و گاز را برای سرمایه گذاری ترجیح می دهند. با این حال دولت باید از طریق روابط خود تلاش کند که صنایع کوچک و متوسط خارجی برای سرمایه گذاری به ایران بیایند و این پروسه ممکن است طولانی باشد.

رئیس اتاق بازرگانی البرز به نقش اتاق های مشترک بازرگانی برای افزایش صادرات و کمک به صنایع کوچک و متوسط اشاره کرد و تصریح کرد: هیات های اولیه تنها برای فروش محصولات خود به ایران آمده بودند ولی در حال حاضر این هیئت های خارجی برای سرمایه گذاری در ایران ترغیب شده اند.

وی افزود: در این میان دولت نیز وظایفی برعهده دارد. در وحله اول دولت باید با جدیت بیشتری با مسئله قاچاق کالا برخورد کند. در وحله دوم تعرفه های گمرکی باید به نحوی باشد که تولید کننده داخلی انگیزه خوبی برای تولید و صادرات داشته باشد.

بنا مولایی در مورد موفقیت اتاق البرز در جذب سرمایه خارجی گفت: در حال حاضر نشست ها و جلسه های رو در رو انجام می شود. با این حال برخی از شرکت های کروات و لهستانی برای سرمایه گذاری اعلام امادگی کرده اند. 

94105

نظرات
ADS
ADS
پربازدید