Performancing Metrics

پای دلالان به بازار خرید جو در گلستان باز شد | اتاق خبر
کد خبر: 347444
تاریخ انتشار: 11 خرداد 1395 - 17:37
صف ‌های طولانی و مشکلات عدیده کشاورزان گلستان در تحویل محصول پای دلالان را به بازار خرید جو در گلستان باز کرده است.

اتاق خبر: زهرا بهرامی، خرید تضمینی جو در گلستان توسط امور دام جهاد کشاورزی و تعاون روستایی از ۱۹ اردیبهشت‌ماه هم‌زمان با محصول سیب‌زمینی و کلزا آغاز شد و  همچنان ادامه دارد. کارشناسان جهاد کشاورزی گلستان پیش‌بینی کرده بودند امسال با افزایش ۲۰ هزار هکتاری سطح کشت در گلستان، ۲۵۰ هزار تن جو برداشت شود.

قبل از آغاز فصل برداشت قیمت تضمینی خرید جو در استان یک هزار و دو تومان در نظر گرفته شد درحالی‌که قیمت توافقی آن حدود ۷۰۰ تومان بود.

در حال حاضر فقط قیمتگذاری جو تضمینی است ولی خرید آن تضمینی نیست. باتوجه به این که اختلاف قابل‌توجهی بین قیمت تضمینی و توافقی وجود دارد، پیش‌بینی می‌شد کشاورزان در هنگام فروش تضمینی جو به ۳۰ مرکز خرید با مشکلاتی مواجه باشند .نکته‌ای که حسین کاویانی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی گلستان پیش‌تر از آن در اواخر اردیبهشت‌ماه و تنها چند روز پس از برداشت محصول در گلستان در کارگروه اقتصادی استان نسبت به آن هشدار داد و خواستار تدابیر ویژه برای حل آن شده بود اما هم‌اکنون به نظر می‌رسد مشکلات بیش‌ازپیش بینی‌هاست.

یک کشاورز گلستانی گفت: صف‌های طولانی، نداشتن معرفی‌نامه، تحویل ندادن محصول از سوی مراکز خرید، افزایش قیمت حمل، کاهش قیمت توافقی تنها بخشی از مشکلات جوکاران گلستانی است.

محمد کتولی افزود: طبق روال سال‌های گذشته به یکی از مراکز خرید مراجعه کردیم و پس از معطل ماندن ۷۲ ساعته دو کامیون دریافتیم تحویل جو بدون معرفی‌نامه از سوی جهاد کشاورزی ممکن نیست.

وی بابیان اینکه این موضوع آغاز مشکلات بود، ادامه داد: ثبت‌نام در سایت و دریافت معرفی‌نامه نیز دردسرهای خاص خودش را داشت.

این کشاورز گلستانی اضافه کرد: صف‌های طولانی تحویل محصول و افزایش کرایه‌های حمل تا سه برابر قیمت واقعی، کم بودن تعداد مراکز خرید، طولانی شدن ثبت‌نام و دریافت معرفی‌نامه و دیگر مشکلات پای دلالان و واسطه‌ها را به خرید جو در استان بازکرده است.

کتولی تصریح کرد: هم‌اکنون به دلیل مشکلات موجود کشاورزان گلستانی مجبورند به‌جای تحویل جو تولیدی به مراکز خرید باقیمت هر کیلوگرم یک هزار تومان آن را به قیمت ۶۰۰ تا ۶۵۰ تومان به دلالان و واسطه‌ها بفروشند.

کشاورزان نگران نباشند

کشاورزان در حالی همچنان به وضع موجود در خرید جو در گلستان اعتراض دارند که معاون زراعت جهاد کشاورزی گلستان معتقد است؛ مشکلات کاهش‌یافته و با دایر شدن ۸ مرکز خرید صف‌ها عادی شده است.

محمدرضا عباسی با این توضیح ب گفت: امسال ۹۲ هزار هکتار کشت پائیزه و مکانیزاسیون جو در استان گلستان انجام‌شده است.

وی از افزایش ۲۰ هزار هکتاری سطح کشت جو استان نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: هرچند سطح کشت جو استان گلستان در مقایسه با سال گذشته ۲۰ هزار هکتار افزایش داشته است اما پیش‎بینی می‌کردیم امسال حداکثر ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن جو در گلستان تولید شود.

وی بابیان اینکه تقریباً بیشتر محصول جو استان برداشت‌شده است، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان زمان برداشت بیش از ۳۰۰ هزار تن جو در گلستان برداشت شود.

عباسی افزود: حدود ۲۳۵ هزار تن از این محصول نیاز صنایع دام‌پروری و خوراک دام استان است و مازاد آن به استان‌های هم‌جوار ارسال می‌شود.

معاون زراعت جهاد کشاورزی گلستان بابیان اینکه امسال ۱۲ هزار بهره‌بردار قرارداد کشت جو در استان داشته‌اند، اظهار کرد: امسال برای نخستین بار خرید جو از طریق تالار بهابازار انجام می‌شد و ثبت‌نام رایانه‌ای بهره‌برداران و هم‌زمانی برداشت چهار محصول جو، کلزا، سیب‌زمینی و گندم در استان مشکلاتی را برای کشاورزان در روزهای نخست ایجاد کرد اما هم‌اکنون شرایط عادی است و کشاورزان نگران نباشند.

تکمیل ظرفیت ۱۰ مرکز خرید تضمینی جو در گلستان

به رغم مشکلات اعلام شده و دغدغه های کشاورزان، مدیر زراعت جهاد کشاورزی گلستان شرایط را عادی دانست و اعلام کرد که کشاورزان به دلیل این که حاضر نیستند در صف بایستند به سمت دلالان می روند و مشکل دلالان را بر عهده خود کشاورزان دانست.

 عید محمد فاروقی از تکمیل ظرفیت ۱۰ مرکز خرید تضمینی محصول جو استان به خبر داد و گفت: در شهرستان‌های آق‌قلا و گمیشان که ظرفیت مراکز خرید تضمینی آن از جو تحویلی کشاورزان تکمیل‌شده است، مرکزهای جدیدی برای تحویل محصول جوکاران دایر شد.

وی بابیان اینکه امسال برای خرید تضمینی جو در استان ۳۸ مرکز دایر شد، افزود: تاکنون ۱۶۲ هزار تن جو از سوی کشاورزان استان از کشتزارها برداشت و به مراکز خرید تضمینی تحویل‌شده است.

وی به دیگر مشکلات کشاورزان جوکار گلستانی اشاره کرده و گفت: ۱۰ درصد ضایعات موجب ریزش ۱۲۰ هزار تن از محصولات پاییزه خواهد شد و به بیانی دیگر بیش از ۱۵۲ میلیارد تومان رقم ضایعات است که اگر تنها بتوانیم سه درصد ضایعات را کاهش دهیم بیش از ۴۷ میلیارد تومان به اقتصاد کشاورزان استان و اقتصاد ملی کمک خواهد شد.

دبیر ستاد مکانیزم استان گلستان بابیان اینکه ۵۰ درصد کمباین‌های استان بیش از ۲۰ سال عمر دارند، گفت: فرسوده بودن ناوگان حمل‌ونقل در زمان برداشت موجب ریزش و افزایش ضایعات می‌شود.

فاروقی بیان کرد: کلید توسعه کشاورزی مکانیزاسیون است و هر چه سرمایه‌گذاری در بخش مکانیزاسیون بیشتر شود شاهد افزایش تولید پایدار و کاهش هزینه خواهیم بود.

وی ادامه داد: در سه سال اخیر با راه‌اندازی خط ویژه مکانیزاسیون کمک شایانی به بخش مکانیزاسیون استان شده است.

به گفته فاروقی بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان در سه سال گذشته در این بخش سرمایه‌گذاری انجام‌شده و ۴۹ دستگاه کمباین و بیش از سه هزار تراکتور و یک هزار خطی کار به این بخش تزریق‌شده است.

وی اضافه کرد: در سال جاری ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه کمباین در امر برداشت در سطح استان دخیل بوده و زمان پیک برداشت نیز ۱۵۰ دستگاه کمباین از دیگر استان‌های کشور وارد گلستان شدند.

رئیس ستاد برداشت سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان به قیمت برداشت محصولات پاییزه اشاره کرد و گفت: با برآوردهای کارشناسی و مصوبه ستاد برداشت سازمان جهاد کشاورزی و با لحاظ کردن تمام هزینه‌های کمباین و نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی، نرخ برداشت محصولات با کمباین تعیین و اعلام شد.

هرچند مسئولان جهاد کشاورزی گلستان معتقدند شرایط عادی است اما ورود دلالان به بازار خرید جو گلستان، افت شدید قیمت، صف‌های طولانی تحویل نشان می‌دهد جوکاران گلستانی همچنان منتظر تمهیدات مدیران و مسئولان در خرید تضمینی و تحویل جوی تولیدی در گلستان هستند.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید