Performancing Metrics

حج عزتمندانه و آبرومندانه، خواسته مراجع تقلید | اتاق خبر
کد خبر: 347489
تاریخ انتشار: 11 خرداد 1395 - 20:53
پس از اتفاقات ناگواری که در سال گذشته برای حاجیان حج تمتع در سرزمین منا رخ داد مراجع عظام تقلید از مسئولان کشورمان خواستند در صورت برگزاری عزتمندانه و آبرومندانه حج، زائران ایرانی امسال به سرزمین عربستان اعزام شوند.

اتاق خبر - دوم مهرماه سال گذشته هزاران تن از زائران بیت الله الحرام که برای انجام اعمال رمی جمرات عازم منا بودند، به علت بسته شدن مسیر، تجمع بیش از حد و بی تدبیری مسئولان عربستان دچار حادثه شدند و جان باختند.
پس از اتفاقات ناگواری که در سال گذشته برای حاجیان حج تمتع در سرزمین منا رخ داد و بیش از هفت هزار تن در منا از جمله 464 ایرانی جان خود را از دست دادند مسئولان ایرانی بر آن شدند تا تنها در صورت تامین امنیت و عزت حاجیان ایرانی، آنها را امسال به حج تمتع اعزام کنند و از این رو چند مرحله رایزنی بین مقامات ایرانی و سعودی انجام شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هفته گذشته با اشاره به آخرین اقدام های انجام شده در مساله حج عنوان کرد که با توجه به نوع برخورد و گفتار مقام های عربستانی که در دو دور مذاکره با هیات ایرانی داشتند و ایجاد موانع و کارشکنی ها، عملا انجام فریضه حج امسال امکان پذیر نیست.
علی جنتی تاکید کرد که متاسفانه زائران ایرانی نمی توانند امسال به حج بروند.
مساله امنیت نداشتن حاجیان ایرانی در عربستان سعودی سابقه دار است به طوری که در سال 1366 نیز شاهد کشته شدن بیش از 400 تن در درگیری حجاج با نیروهای امنیتی عربستان بودیم که 275 تن از آنها ایرانی بودند.
مراجع عظام تقلید چندی پیش در دیدارهای جداگانه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار آن شدند که حج در صورتی برگزار شود که امنیت و عزت زائران ایرانی حفظ شود، در غیر اینصورت اعزام زائران به عربستان ضرورتی نخواهد داشت.
آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در این زمینه بیان داشت: قرائن به وضوح نشان می دهد قصد دولت سعودی از اعمالش توهین است و با این شرایط، باید فکر این که عربستانی ها پیشنهادی برای حج بدهند را از سر بیرون کنیم و آن چه از مردم شنیده ایم آن ها نیز مایل نیستند با ذلت به حج بروند.
وی ابراز داشت: با تعبیراتی که از دولت سعودی می شنویم و آن ها خود را مالک حرمین شریفین می دانند، می خواهند انتقام یمن، سوریه و عراق را در مساله حج از ما بگیرند و پیداست که برخورد آن ها سیاسی و انتقامی است و به این چنین حجی، خدا و بندگان خدا راضی نیستند.
وی افزود: این که دولت سعودی عنوان کرده که ایران نمی تواند با هواپیماهای خود حاجیان ایرانی را به عربستان منتقل کند یک توهین است.
آیت الله مکارم شیرازی خطاب به وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی گفت: اگر فردا روزی بنشینید و مذاکره کنید مطمئن باشید نتیجه منفی است و نمی توانید خدمات دهی کنید و باید فکر حج امسال را از سر به در کنیم چرا که حجی آبرومندانه و عزتمندانه می خواهیم.
وی گفت: حجی آبرومندانه و عزتمندانه می خواهیم و باید دور حج امسال را قلم کشید.
وی افزود: کشور ما در خاورمیانه حرف اول را می زند و آمریکایی ها نیز این را قبول دارند و نباید در برابر یک عده مزدور آمریکا سر ذلت فرود آوریم و پیامبر (ص) نیز راضی به این مساله نیست و باید دور حج امسال قلم کشید.
آیت الله مکارم شیرازی گفت: مردم امسال از نرفتن به حج ناراضی نیستند و نسبت به این مساله موافقت دارند که نروند و خدا نکند برخی از افراد ما به کشورهای همسایه بروند و ویزایی بگیرند که این کار مشکل شرعی دارد.
آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید نیز بیان کرد: وقتی امنیت و عزت حاجیان در خطر است دیگر حج واجب نیست، انقلاب اسلامی ما برای امنیت و عزت و کرامت اسلامی بوجود آمد و نمی توانیم با کسانی که با صهیونیست ها همراه هستند همکاری کنیم.
وی با بیان اینکه در موضوع حج باید همواره عزت اسلام و مسلمانان حفظ شود و تا زمانی که امنیت و عزت مسلمانان حفظ نشود ما زائری اعزام نخواهیم کرد افزود: در زمان امام راحل، حج به مدت یک سال تعطیل شد زیرا ما باید به دنبال عزت و امنیت اسلام و مسلمانان باشیم و باید به شکلی رفتار کنیم که به نوعی بیان نشود که عربستانی ها ما را به حج راه نمی دهند بلکه باید به گونه ای بیان شود که ما حاضر نیستیم با این وضع مدیریت سعودی ها اعزامی به حج داشته باشیم.
وی ادامه داد: وقتی امنیت و عزت ما در خطر است دیگر حج واجب نیست؛ انقلاب اسلامی ما برای امنیت و عزت و کرامت اسلامی بوجود آورد و نمی توانیم با کسانی که با صهیونیست ها همراه هستند، همکاری کنیم.
آیت الله نوری همدانی خاطرنشان کرد: اگر آنها شرایط ما را نپذیرفتند ، به طور حتم نباید اعزام داشته باشیم و نباید اجازه دهیم که هیچ ایرانی به هیچ ترتیبی به حج برود تا دشمنان بیان کنند که در ایران اختلاف وجود دارد و این موضع، موضع دولت ایران است.
آیت الله عبدالله جوادی آملی از دیگر مراجع تقلید نیز گفت: باید جواب هجمه های عربستان را بدهیم؛ کشورهای مختلف با سعودی ها مشکل دارند؛ باید به عربستان فهماند که مکان های مقدس در این کشور فقط مختص آنها نیست.
وی افزود: از نظر شرعی کسانی که امسال از نظر مالی مستطیع شده اند، حج بر گردن آنها نخواهد بود، چرا که شرایط به گونه ای دیگر است.
آیت الله جعفر سبحانی نیز با تاکید بر اهمیت مساله حج و ضرورت توجه به آن گفت: مردم مسلمان ایران به حج و مناسک آن علاقه مند هستند.
وی با اشاره به روایات اهل بیت(ع) در زمینه جایگاه حج افزود: باید در این زمینه به شرایط و واجبات این موارد و موضوعات مهمی از جمله امنیت و عزت حاجیان توجه کامل صورت گیرد، باید پیگری ها صورت گیرد تا حج با عزت انجام شود و از این مساله نباید مایوس شد.

ایرنا

94110

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید