Performancing Metrics

تولید بخاری کم‌مصرف با همکاری استرالیا | اتاق خبر
کد خبر: 347676
تاریخ انتشار: 12 خرداد 1395 - 11:16
تولید بخاری کم‌مصرف در تنها کارخانه تولیدی این محصول در همدان باعث شده ایران گام‌های موثری برای کم کردن مصرف گاز در فصل سرما بردارد.

به گزارش اتاق خبر، این کارخانه با سرمایه‌گذاری بیش از ۶ میلیارد تومانی بخش خصوصی هم‌اکنون برای ۴۸ نفر به صورت مستقیم فرصت شغلی ایجاد کرده و در صورت راه‌اندازی فازهای دوم و سوم قابلیت ایجاد ۷۵۰ فرصت شغلی دیگر را نیز دارد.
میزان بهره‌وری در لوازم امروزی که از انواع حامل‌های انرژی بهره می‌برند همواره از مزیت‌هایی است که می‌تواند تولید یک محصول را با افزایش یا کاهش همراه کند به گونه‌ای که امروزه پایین بودن مصرف حامل‌های انرژی مدنظر تمام تولیدکنندگان قرار گرفته است چرا که تولیدکنندگان به خوبی دریافته‌اند که کم‌مصرفی محصول در شرایط کنونی که قیمت حامل‌های انرژی هزینه‌های سنگینی را برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند مهم‌ترین مقوله انتخاب وسایل انرژی‌بر است. در این میان لوازم خانگی به ویژه بخاری که از حامل انرژی گاز با توجه به شرایط اقلیمی کشور به عنوان سوخت استفاد می‌کند از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. به همین منظور حمیدرضا متین، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان از صدور جواز تاسیس یک واحد تولید بخاری کم‌مصرف در این استان برابر با استانداردهای جهانی در اواخر سال ۹۳ خبر داد و گفت: نخست برای استفاده از فناوری تولید محصول این واحد به کشورهای ژاپن و امریکا درخواست‌هایی داده شد که با موافقت آنها همراه نبود ولی سرانجام با استرالیایی‌ها تفاهمنامه‌ای به امضا رسید که در شهرستان «رزن» به عنوان نتیجه همایش سرمایه‌گذاری با رویکرد اقتصاد مقاومتی در اسفند ۹۴ به بهره‌برداری رسیده تا با سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومانی بخش خصوصی داخلی و خارجی، برای ۴۸ نفر به صورت مستقیم به عنوان تنها واحد تولیدکننده این محصول در کشور اشتغال ایجاد کند.


همواره راه‌اندازی واحدهای تولیدی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که می‌تواند اشتغال و ارزش افزوده مناسبی را ایجاد کند. در این میان اگر تمام نیازهای اولیه تولید در داخل کارخانه یا کشور تولید شود به عنوان مزیتی برای کم کردن هزینه‌های تولید به شمار می‌رود. به گفته متین، در روزهای نخست، به منظور بهره‌برداری از واحد تولید بخاری کم‌مصرف شهرستان رزن برخی لوازم آن برای تولید انبوه به صورت «سی‌کی‌دی» از استرالیا وارد می‌شد. این پروژه در قالب ۳ فاز تعریف شده که فاز نخست آن سالانه ۳۶۰ هزار بخاری کم‌مصرف تولید خواهد کرد که در صورت فراهم شدن زمینه‌های تولید این توانمندی به یک میلیون دستگاه در سال خواهد رسید و برای ۷۵۰ نفر به صورت مستقیم فرصت شغلی ایجاد خواهد شد. البته میزان افزایش ظرفیت تولید این واحد به یارانه‌ای که شرکت گاز برای این حوزه تخصیص می‌دهد بستگی دارد که هم‌اکنون پیگیری‌های لازم برای تحقق آن در دستور کار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قرار گرفته است.
این مقام مسئول در سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان با بیان اینکه قیمت تمام‌شده این بخاری‌ها به دلیل پیشرفته بودن فناوری مورد استفاده بالا است، گفت: با توجه به اینکه این محصول یک سوم بخاری‌های معمولی گاز مصرف می‌کند شرکت گاز باید یارانه‌ای از محل فروش گاز به این واحد تولیدی اختصاص دهد تا بتوان محصولات را با قیمت مناسب دراختیار مردم قرار داد چرا که با درنظر گرفتن اینکه این نوع بخاری، منوکسید کربن تولید نمی‌کند آمار مرگ و میرهای ناشی از نشت گاز منوکسید کربن به صفر می‌رسد که به همین منظور تولید این محصول در کشور از جایگاه مطلوبی برخوردار است و مسئولان امر باید برای تولید آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.


از صرفه‌جویی تا ذخیره‌سازی گاز
رییس هیات‌مدیره «گروه صنعتی پیروی» با بیان اینکه شرکت شوکت تنها کارخانه تولید بخاری کم‌مصرف و هوشمند در شهرستان رزن با سرمایه‌گذاری مشترک داخلی و خارجی در کمتر از ۱۰ ماه با حضور مسئولان استانی و کشوری در همدان به بهره‌برداری رسید، اظهار کرد: این واحد بدون درنظر گرفتن کمک‌های دولتی و دریافت تسهیلات از بانک‌ها و فقط با هزینه‌های شخصی احداث شده و به بهره‌برداری رسیده تا گامی موثر در راستای صرفه‌جویی مصرف گاز و تحقق اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر معظم انقلاب برداشته باشد.
احمد پیروی با اشاره به اینکه در این پروژه استرالیایی‌ها فقط در زمینه انتقال فناوری تولید محصول با این واحد همکاری داشته اند، ابراز کرد: این واحد تولیدی در ۳فاز طراحی شده که فاز نخست آن با ایجاد اشتغال محدود راه‌اندازی و دو فاز دیگر در صورت تصویب نحوه استفاده از تبصره ماده ۱۲ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مبتنی بر تامین اعتبار از محل صرفه‌جویی حامل‌های انرژی با تصویب شورای اقتصاد، در چند سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی با تاکید بر اینکه بهره‌گیری از مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی فقط به معنی به ورود سرمایه به کشور نیست، افزود: برخی بر این باورند که هرگاه اسمی از مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی در پروژه‌های داخلی به میان می‌آید باید پای اعتبارات و سرمایه ارزی در میان باشد، اما در حقیقت این‌گونه نیست؛ چرا که این مشارکت‌ها می‌تواند به صورت انتقال فناوری و کمک به تولید محصول باکیفیت نیز ایجاد شود. البته در زمینه بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیا برای تولید محصول، ۲ روش وجود دارد؛ نخست بهره‌گیری از کارآفرینان و نخبگان دانشگاهی داخلی برای پژوهش روی پروژه‌ای که از آخرین فناوری روز دنیا بهره‌مند باشد که این امر زمانبر بوده و هزینه‌های فراوانی را برای تولیدکنندگان دربر خواهد داشت و ممکن است در مسیر تولید، نتیجه مطلوب نیز حاصل نشود اما در روش دوم در برخی موارد فناوری وارد کشور می‌شود که علاوه بر ایجاد اشتغال، سرعت و کیفیت محصول تولید را با افزایش همراه کرده و منافع ملی را براساس محصول تولیدی دربر می‌گیرد.


پیروی تصریح کرد: برای تولید بخاری کم‌مصرف در کشور که می‌تواند در کم کردن مصرف گاز صرفه‌جویی کند، وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر نفت اشاره‌های مناسبی داشته‌اند. این در حالی است که براساس آمار ارائه شده از سوی سازمان بهینه‌سازی کشور هم‌اکنون ۲۰ میلیون بخاری گازسوز با برچسب انرژی از «دی» تا «جی» وجود دارد که به صورت میانگین سالانه در فصل سرما هر بخاری، هزار و ۸۴۸ مترمکعب مصرف می‌کند که می‌توان گفت در دوره سرما مصرف گاز این تعداد بخاری حدود ۳۶۰ میلیارد و ۹۶۰ میلیون مترمکعب است که اگر هر مترمکعب گاز را براساس قیمت جهانی ۲۰ سنت درنظر بگیریم، می‌توان گفت؛ سالانه در فصل سرما حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار گاز در کشور به مصرف می‌رسد.
وی گفت: برای اینکه در دوره سرما گاز مناطق مسکونی قطع نشود باید گاز واحدهای تولیدی قطع و سوخت‌های دیگر به آنها با قیمت تمام‌شده گاز داده شود که این امر آسیب‌های سنگینی را به منابع ملی وارد می‌کند. البته در صورتی که این تعداد بخاری در سطح کشور جمع‌آوری شود از بروز این مشکلات جلوگیری شده و واحدهای صنعتی به اجبار از سوخت‌های جایگزین استفاده نمی‌کنند.
پیروی با بیان اینکه برای تولید بخاری کم‌مصرف با ۳ کشور دارای این فناوری مذاکره شد، افزود: بعد از نشست‌های فراوان با صاحبان این فناوری (۲ شرکت امریکایی، ۲ شرکت ژاپنی و یک شرکت استرالیایی) با به نتیجه رسیدن مذاکرات با شرکت استرالیایی که از قوانین کمتری نسبت به انتقال فناوری برخوردار بود تفاهمنامه مشارکت امضا شد تا بخاری که نسبت به سایر بخاری‌ها هزار و ۲۰۰ مترمکعب کمتر گاز مصرف می‌کند در کشور تولید و به بازار عرضه شود.


وی با بیان اینکه برای تولید این محصول در این واحد از سال ۹۵ تا ۹۹برنامه‌ای ۵ ساله تدوین و به اجرا گذاشته خواهد شد، اظهار کرد: در مدت این برنامه قرار است ۲ میلیون بخاری کم‌مصرف تولید و به بازار عرضه شود که از محل صرفه‌جویی هزار و ۲۰۰ مترمکعبی آنها حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب گاز به ارزش ۴۸۰ میلیون دلار صرفه‌جویی خواهد شد که به همین نسبت نیز از تولید گازهای گلخانه‌ای و آلاینده جلوگیری می‌شود و اگر واحدهای تولیدی که در این زمینه فعالیت می‌کنند به ۱۰ عدد برسد، از محل صرفه‌جویی آنها که ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار می‌شود، می‌توان یک پالایشگاه نفت احداث کرد و به بهره‌برداری رساند؛ موضوعی که در سطح کلان وزیر نفت، وزیر صنعت، معدن و تجارت و سازمان بهینه‌سازی سوخت کشور به آن اذعان دارند.
پیروی، تولید انبوه این محصول را نیازمند تصویب چگونگی اجرای تبصره ماده ۱۲ این قانون در شورای اقتصادی عنوان کرد و گفت: تا زمانی که این مصوبه به اجرا گذاشته نشود، تولید انبوه این محصول با جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در این صنعت اتفاق نخواهد افتاد. البته با توجه به بالا بودن قیمت تمام‌شده محصول تمام اقشار کشور توانایی خرید آن را ندارند اما در صورتی که چگونگی اجرای تبصره ماده ۱۲ قانون هدفمندی یارانه‌ها به تصویب شورای اقتصاد برسد و گاز صرفه‌جویی شده از سوی وزارت نفت پرداخت شود توان خرید این محصول برای بیشتری اقشار فراهم خواهد شد.
وی تحقق شعار اقتصادی مقاومتی مد نظر رهبر معظم انقلاب را نیازمند همکاری تمام دستگاه‌های مرتبط با تولید ارزیابی کرد و گفت: جلوگیری از واردات محصولات مشابه به صورت قاچاق، هدایت سرمایه‌ها به بخش تولید به جای هزینه در بخش واردات، حمایت همه‌جانبه دولت از تولید، فرهنگ‌سازی کار سالم در فضای تولیدی کشور و حمایت از صادرات محصولات غیرنفتی از جمله برنامه‌هایی است که می‌تواند تحقق این شعار را تسریع کند.

منبع: صمت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید