Performancing Metrics

چتر گسترده امید بر مجلس | اتاق خبر
کد خبر: 347720
تاریخ انتشار: 12 خرداد 1395 - 14:26
نگاه سیاسی و اقتصادی روزنامه ها
انتخاب رییس و هیات رییسه، آخرین گام برای شروع به کار عملی مجلس دهم شورای اسلامی است؛ مجلسی که امید است با قانونگذاری و نظارت بهینه در کشور مشکلات کنونی را برطرف و مسیر پیشرفت را هموار سازد. این موضوع، مهمترین محور توجه روزنامه های امروز بود.

اتاق خبر - این گزارش به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز چهارشنبه 12 خرداد 1395 خورشیدی در حوزه های سیاسی و اقتصادی نگاهی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.
**پیروزی اقلیت بر اکثریت، نتیجه انتخابات داخلی مجلس
انتخابات رییس و هیات رییسه مجلس دهم دیروز برگزار شد و در نتیجه آن «علی لاریجانی» با 237 رای، بار دیگر بر صندلی ریاست مجلس نشست. همچنین «مسعود پزشکیان» با 158 رای به عنوان نایب رییس نخست مجلس انتخاب شد و «علی مطهری» که در انتخابات هیات رییسه موقت با چهار رای کمتر از نایب رییسی دوم بازمانده بود، با 133 رای در جایگاه نایب رییس دوم دایم مجلس دهم قرار گرفت. این موضوع در عنوان نخست بسیاری از روزنامه های امروز جای گرفت.
در این پیوند، روزنامه «همدلی» در یادداشتی با عنوان «هیات رئیسه مقیاسی از واقعیت بهارستان دهم» نوشت: وزن جناح‌ ها و گروه‌ های مختلف در مجلس نیز در هیات رئیسه مجلس متجلی می‌شود. انتخاباتی هم که روز گذشته برای تعیین اعضای هیات رئیسه دایم برگزار شد، نماد مناسبی از وزن جناح‌های مختلف در مجلس است. اگر از نظر کمی به هیات رئیسه منتخب نگاهی بیندازیم، نام هفت نفر از اعضای فهرست امید به چشم می‌خورد که دکتر علی لاریجانی هم از جمله آنهاست، هرچند که ایشان به صورت علنی به عضویت فراکسیون امید درنیامده‌اند. 6نفر دیگر نیز با لیست امید توانستند به مجلس دهم راه پیدا کنند. با این اوصاف 5کرسی در هیات رئیسه مجلس دهم باقی می‌ماند که بین نمایندگان اصول ‌گرا و عضو جبهه پایداری در مجلس تقسیم شده است. از این‌رو به نظر می‌رسد این هیات رئیسه ترکیبی واقعی از نظر وزن منتخبان مردم در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است.
روزنامه «شرق» هم با انتشار تصویر کارتونی از هیات رییسه جدید مجلس در صفحه نخست نوشت: ١٢ سال پس از پایان آخرین مجلسی که اصلاح‌ طلبان در هیأت ‌رئیسه آن حضور داشتند، روز گذشته یک بار دیگر اصلاح‌طلبان وارد ترکیب یک‌ساله هیأت‌رئیسه پارلمان شدند تا مجلس دهم در امتداد رأی‌آوری لیست امید و تشکیل فراکسیون امید، در انتخابات هیأت‌رئیسه نیز نشانه‌های بازگشت خود را به رخ رقیب بکشند.
«اعتماد» هم انتخاب دیروز پارلمان را «رای به ‌شجاعت و صراحت» تفسیر کرد. به نوشته این روزنامه، ترکیب هیات ‌رییسه مجلس به واضح ‌ترین شکل ممکن فضای سیاسی حاکم بر کشور در چارچوب فعالیت‌های «ممکن» را ترسیم می‌کند. پر بیراه نیست اگر بگوییم انتخابات داخلی مجلس درس بزرگ دیگری از سیاست‌ ورزی برای اصلاح ‌طلبان بود؛ طیفی که نباید از یاد ببریم برای رسیدن به بهارستان از چه دالان‌ها و کوره راه‌های سختی گذشت. درس اصلی را باید در «ماندن» در مسیر و «کنار نکشیدن» دید.
در بخش دیگری از این یادداشت می خوانیم: درباره روند طی شده ماه‌ های اخیر می‌توان سخنان بسیاری گفت اما به نظر مهم‌ترین چیز این است که اصلاح‌طلبان و کنشگران سیاسی این مجموعه اتفاقات را از یاد نبرند و بارها آن را مرور کنند تا همواره به خاطر داشته باشند که مسیری برای عبور از نا امیدی به امید در هر شرایطی وجود دارد.
روزنامه «ابتکار» هم در سرمقاله خود آورد: ذوق ‌زدگی و برداشت‌ های اشتباه و غلط ‌انداز توپخانه رسانه‌ای این جریان (اصولگرا) دچار عجله و شتاب‌زدگی شد و تنها دو روز وقت لازم بود که تب تند آن‌ها عرق کند. نتایج انتخابات هیات رییسه دایم نشان داد که خوشحالی اصولگرایان، «حباب»ی بود که خیلی زود ترکید و در رقابت اصلی، این اصولگرایان و دلواپسان بودند که از هیات رسیسه مجلس دستاوردی «تقریبا هیچ» داشتند.
روزنامه «آرمان» هم در یادداشتی از عملکرد جبهه پایداری در موضع گیری علیه لاریجانی انتقاد کرد و نوشت: اکنون چطور می‌توانند بگویند که پیروزی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس پیروزی اصولگراها و شکست اصلاح‌طلبان است، در حالی که این گروه‌ها وقتی هیچ کاندیدی در مجلس ندارند سرانجام حتی خود ناگزیر می‌شوند به لاریجانی به عنوان حامی دولت و اصلاح‌طلبان رای دهند. به نوشته آرمان، در نهایت همه این مسایل همگان را به این نتیجه خواهد رساند که در مجلس اصلاح ‌طلبان قوی و اصیل به اضافه اصولگراهای معتدل به عنوان همراه رییس‌جمهور پیروز شده و اصولگراهای تندرویی که گمان می‌برند اصلاحات از ظرفیت پایینی در مجلس برخوردار است، شکست خوردند.
در سرمقاله «جوان» هم می خوانیم: بدون تردید ترکیب مجلس دهم به هیچ یک از مجالس بعد از انقلاب شبیه نیست، بنابراین باید آن را تجربه‌ای جدید در عرصه قانونگذاری در نظام دانست. پیچیدگی آن را زمانی بهتر می‌توان فهمید که رئیس مجلس اصولگرای هشتم در مجلس دو ترکیبی دهم همان رأیی را اخذ می‌کند(237 رأی) که هشت سال پیش کسب کرد و جالب‌تر اینکه یک جریان با بیش از 100 نماینده با کاندیدای ریاست 11 رأیی مواجه می‌شود.
جوان در ادامه از نگرانی عمده ای برای مجلس آینده سخن گفت که هماوردی فراکسیون ‌های دوگانه و بازی سیال‌ ها در آن به صورتی درآید که هیچ جریانی نتواند مقتدرانه در مجلس ظاهر شود و در نتیجه چیزی در سبد مردم قرار نگیرد.

**تبعیض قومیتی ممنوع
سخنان دیروز «حسن روحانی» رییس جمهوری در جمع مردم مهاباد و تاکید وی بر همبستگی بیشتر پیروان مذاهب و اقوام در سراسر کشور، از دیگر محورهای برجسته روزنامه های امروز بود.
روزنامه «ایران» در این باره نوشت: رئیس جمهوری در دومین روز از سفر خود به آذربایجان غربی، دیروز به مهاباد سفر کرد، شهری کردنشین که استقبال گسترده اقشار مختلف مردم این شهرستان از رئیس جمهوری، بار دیگر پیوندهای عمیق ایرانیان را نشان داد. حجت الاسلام حسن روحانی نیز در سخنرانی خود در ورزشگاه این شهر، علاوه بر تأکید بر برابری اقوام و پیروان مذاهب با یکدیگر، تأکید کرد که برای او به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی، تمایزگذاری های قومی و مذهبی، بویژه هنگام تصدی مشاغل پذیرفته نیست.
در عنوان نخست روزنامه «اطلاعات» هم این بخش از سخنان رییس جمهوری مبنی بر «پیروان اقوام و مذاهب هیچ امتیازی نسبت به هم ندارند» قرار گرفت. به نوشته اطلاعات، روحانی دیروز در جمع مردم مهاباد با تاکید بر این که در جمهوری‌ اسلامی ‌ایران میان پیروان مذاهب و اقوام امتیاز و برتری وجود ندارد و همه گل‌ های رنگارنگ ایرانند، اظهارداشت: یک قانون ‌اساسی، یک رهبری مقتدر و یک دولت داریم و پیشرفت در سایه اتحاد ممکن است.
روزنامه «فرهیختگان» هم وعده روحانی مبنی بر «تاسیس مدارس به زبان مادری برای اقلیت‌ها» را مورد توجه قرار داد. به گزارش فرهیختگان، روحانی با تاکید بر احترام به تنوع قومی و زبان مادری اقوام مختلف در ایران از جمله کردهای سرزمین‌ مان، گفت: قرار است مراکزی در کردستان، آذربایجان‌شرقی، غربی، اردبیل و... تاسیس شود که مردم بتوانند زبان مادری خود را به خوبی بیاموزند. او خبر داد که در این راستا با وزارت آموزش ‌و پرورش مذاکراتی صورت گرفته است تا اصل 15 قانون اساسی در کشور اجرا شود.
در این میان، روزنامه «کیهان» در زیر عنوان «نطق درمانی به جای اقدام و عمل» به این بخش از سخنان رییس جمهوری که جوانان آذربایجان نباید بیکار باشند، اشاره کرد و نوشت: این‌گونه به نظر می‌رسد که رئیس جمهور در این سفر، یا فراموش کرده که پس از سه سال تصدی دولت سخن می‌گوید یا با زبان بی‌زبانی و به زبان اشاره و کنایه به مردم فهمانده که کاری از دست دولت یازدهم بر نمی‌آید و منتظر اتفاق تازه‌ای نباشند! این همه در حالی است که اصلاح وضع معیشتی مردم و بهبود فضای کسب و کار و بخصوص ایجاد اشتغال، از مهمترین دغدغه‌های مردم است و رئیس جمهور همچنان با افعال «مضارع» در باره آنها سخن می‌گوید!

** سرمایه ‌گذاری بزرگ دولت در مناطق مرزی
در راستای سفر استانی هیات دولت به آذربایجان غربی چند طرح و پروژه اقتصادی گشایش یافت. مجتمع پتروشیمی مهاباد با واحدهای تولیدی پلی اتیلن سنگین و سبک خطی با حضور روحانی و «بیژن زنگنه» وزیر نفت گشایش یافت. شماری از روزنامه ها به جنبه های اقتصادی این سفر پرداختند.
روزنامه «جمهوری اسلامی» در بازتاب این خبر نوشت: مجتمع پتروشیمی مهاباد به عنوان بزرگترین واحد صنعتی غرب کشور در دومین روز سفر رئیس ‌جمهور به استان آذربایجان‌غربی به طور رسمی افتتاح شد. مجتمع پتروشیمی مهاباد در انتهای خط انتقال اتیلن از عسلویه به غرب کشور به طول هزار و ‎ 600کیلومتر احداث شده است و سالانه 300 هزار تن پلی اتیلن سبک و سنگین و30 هزار تن بوتن یک در آن تولید و روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی می‌شود. این مجتمع علاوه برتولید، برای 600 نفر بصورت مستقیم شغل ایجاد کرده است.
«حمایت جدی از صنایع پایین ‌دستی پتروشیمی» هم وعده روحانی در مراسم بهره ‌برداری از پتروشیمی مهاباد بود که روزنامه «تعادل» به آن پرداخت. به نوشته تعادل، «تولید 330 هزار تن محصولات پایین ‌دستی پتروشیمی در منطقه مهاباد به توهم‌ ها و حرف‌ های بی ‌اساس پایان داده و نشان می ‌دهد که همه جای ایران برای ما عزیز است» خود بخشی از اهمیت این مراسم برای دولت و شخص روحانی را آشکار می‌کند. البته اشاره رییس‌جمهوری به حرف‌ها و توهم‌های بی‌اساس در حالی صورت گرفته است که طبق آمار ارایه شده از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در سال 92، شهرهای کردنشین در بین 20شهر اول بیکار ایران قرار داشتند.
در ادامه گزارش تعادل آمده است: رییس‌ جمهوری اما درنهایت در اظهاراتی بسیار مهم وعده «حمایت از صنایع پایین‌دستی پتروشیمی» پس از به نتیجه رسیدن خط لوله اتیلن غرب را داد. وعده‌ای که با توجه به وضعیت نه چندان خوشایند این صنایع در وضعیت فعلی که پیش از این تعادل گزارش‌های متعددی درباره آنها تهیه کرده است، در صورت تحقق کسب و کار، این گروه را دچار تحول خواهد کرد.
«خراسان» نیز سخنان زنگنه در مراسم گشایش این مجتمع پتروشیمی را مورد نظر قرار داد و نوشت: این طرح بزرگترین سرمایه گذاری است که تاکنون دولت آگاهانه برای مناطق کردنشین و مهاباد سازمان داده و این تصمیم اتفاقی نبوده و با فکر و هدف توسعه مهاباد و منطقه کردنشین صورت گرفته است. گفتنی است، پتروشیمی مهاباد با ظرفیت قابل قبولی درحال فعالیت است ومحصولات تولیدی این طرح پتروشیمی در داخل و خارج به فروش می رسد و پتروشیمی مهاباد نیز مانند اغلب پتروشیمی های کشور حدود ٧٠ درصد فروش خارجی و ٣٠ درصد عرضه داخلی دارد.

ایرنا

94110

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید