Performancing Metrics

سعودی ها حج را سیاسی کرده اند | اتاق خبر
کد خبر: 347794
تاریخ انتشار: 12 خرداد 1395 - 18:40
آیت الله مکارم شیرازی:
آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: سعودی ها می خواهند انتقام شکست های یمن، سوریه و عراق را از ما بگیرند و حج را سیاسی کرده اند.

اتاق خبر - وی روز چهارشنبه در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم بیان داشت: زمانی که سازمان حج و زیارت و مسئولان ما مشاهده کردند عربستان سعودی با بهانه های مختلف می خواهد برخی مسائل خلاف عزت را به ما تحمیل کند، برگزاری حج امسال را نپذیرفتند.

آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که حج برکنار از مسائل سیاسی است گفت: قرآن می گوید حرم امن خدا منحصر به کسی نیست و همه در آن مساوی هستند ولی سعودی ها حرمین را ملک شخصی خود کرده و انتقام مسائل سیاسی و نظامی شکست خورده خود را گرفته و ایران را وادار می کردند که با ترک عزت زائران را به حج اعزام کنند.
وی ابراز داشت: امام جمعه مدینه و مکه و مفتیان سعودی بتازگی در خطبه های روز جمعه به قدری بر ضد شیعه تبلیغ کردند که آن ها را نجس و کافر می دانستند و باید در نظر داشته باشیم که حتی اگر با دولت سعودی کنار می آمدیم حاجیان ما که به مسجد الحرام و مسجد النبی می آمدند با جوانان تحریک شده بوسیله مفتیان بی دین مواجه شده و آن ها مردم ما را اذیت می کردند، این کار خطر داشت و شیعه ستیزی عجیبی در عربستان به راه انداخته بودند.
آیت الله مکارم شیرازی افزود: لغو اعزام به حج مصلحتی الهی بود و معتقدیم باید حرمین شریفین زیر نظر جمعی از علمای تمام کشورهای اسلامی که مدیر و مدبر باشند اداره شود .
وی ادامه داد: این برنامه در سال های نزدیک عملی نخواهد بود ولی باید بذر آن افشانده شود و روزی این بذر به ثمر برسد و علمای اسلام بر این نیت باشند که حرمین از زیر نظر عده ای وهابی متعصب و گاهی تکفیری خارج شود و روی این طرح اجماع کنند.
وی تاکید کرد: مانع حکومت دولت سعودی بر مکه و مدینه نیستیم ولی برنامه های حج و زیارت خانه خدا و مدینه باید زیر نظر گروهی از تمام علمای اسلامی باشد و روزی فرا می رسد که سعودی ها مجبور به عقب نشینی می شوند.
دوم مهرماه سال گذشته هزاران تن از زائران بیت الله الحرام که برای انجام اعمال رمی جمرات عازم منا بودند، به علت بسته شدن مسیر، تجمع بیش از حد و بی تدبیری مسئولان عربستان دچار حادثه شدند و جان باختند.
پس از اتفاقات ناگواری که در سال گذشته برای حاجیان حج تمتع در سرزمین منا رخ داد و بیش از هفت هزار تن در منا از جمله 464 ایرانی جان خود را از دست دادند مسئولان ایرانی بر آن شدند تا تنها در صورت تامین امنیت و عزت حاجیان ایرانی، آنها را امسال به حج تمتع اعزام کنند، از این رو چند مرحله رایزنی بین مقامات ایرانی و سعودی انجام شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هفته گذشته با اشاره به آخرین اقدام های انجام شده در مساله حج عنوان کرد که با توجه به نوع برخورد و گفتار مقام های عربستانی که در دو دور مذاکره با هیات ایرانی داشتند و ایجاد موانع و کارشکنی ها، عملا انجام فریضه حج امسال امکان پذیر نیست.
علی جنتی تاکید کرد که متاسفانه زائران ایرانی نمی توانند امسال به حج بروند.
آیت الله مکارم شیرازی در ادامه سخنان خود با اشاره به نزدیک بودن ماه مبارک رمضان بیان داشت: در اسلام فرصت های خوبی برای تبلیغ داریم که از جمله آن ها نماز جمعه، حج و ماه رمضان است و در کنار این فرصت زمان هایی چون عاشورا، پایان صفر و ایام فاطمیه را داریم و در دنیایی که رو به فساد می رود باید اهمیت تبلیغ را درک کنیم.
وی ادامه داد: آمار مفاسد روز به روز در دنیا بالاتر می رود و برخی افراد در این بین حالت انفعالی پیدا می کنند و می گویند آب از سر گذشته و باید دعای فرج بخوانیم و به صاحب شریعت متوسل شویم و تمام مسئولیت را از دوش خود بر می دارند، در مقابل برخی دیگر نیز هستند که می گویند هر چه فساد بیشتر شود باید تلاش تبلیغی بیشتر شده و اقدام به هدایت مردم کرد.
آیت الله مکارم شیرازی افزود: اسلام طرفدار احیای مادی و معنوی با هم است بنابراین طلبه ها سعی کنند در ماه رمضان تلاش و کوشش خود به خصوص نسبت به نسل جوان را بیشتر کنند چرا که جوانان بیش از دیگر قشرها در خطر هستند و در مقابل زودتر در راه می آیند و آلودگی های آن ها کمتر است.
وی خطاب با طلبه های مبلغ بیان کرد: باید مردم را با قرآن آشنا کنیم و قرآن در ماه رمضان نازل شد که دل ها آمادگی بیشتری برای پذیرش این کتاب آسمانی را دارد و فضا، فضایی روحانی است و آمادگی قلب ها برای پذیرش قرآن بیشتر می شود.
وی ادامه داد: باید به آیات وحدت مسلمانان توجه داشته باشید و تنها نباید سراغ یک آیه رفت و آیات زیادی در قرآن برای وحدت است و اختلاف ناشی از بی عقلی است.
این مرجع تقلید گفت: طلبه هایی که به تبلیغ می روند وارد ماجراهای اختلاف برانگیز سیاسی نشوند و اگر این طور باشد آن چه از وحدت می خواهیم نتیجه عکس می دهد و وحدت تبدیل به اختلاف بیشتر می شود و باید بیشتر مسائل اعتقادی و اخلاقی مطرح شود.
وی گفت: باید مردم را از خطرهای دشمن با خبر و آگاه کرد ولی این به آن معنا نیست که تلاش مبلغ به سمت یک جناح سیاسی برود و باید نسبت به اصول انقلاب، نظام و اسلام کار کرد و به مردم آگاهی داد که رمضان تنها ماه روزه نیست و ماه معرفت بیشتر به خداشناسی و توحید و ماه نیکوکاری است.
وی تاکید کرد: تشویق جوانان به ازدواج، ساده زیستی، ساده گرفتن جهیزیه ها و مهریه ها باید در دستور کار مبلغان باشد و اگر مراسم های عروسی ساده شود جوانان به ازدواج اشتیاق پیدا می کنند.

ایرنا

94110

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید