Performancing Metrics

طراحي «مكانيسم دايمي» براي تجارت با خاور‌دور | اتاق خبر
کد خبر: 347847
تاریخ انتشار: 12 خرداد 1395 - 22:08
اتاق بازرگاني به عنوان نماينده فعالان بخش خصوصي همچنين مسوولان دولتي به عنوان سياست‌گذاران كشور به دنبال آن هستند كه مكانيسمي دايمي را درخصوص روابط تجاري با كشورهاي مختلف طراحي كنند.

اتاق خبر: اتاق بازرگاني به عنوان نماينده فعالان بخش خصوصي همچنين مسوولان دولتي به عنوان سياست‌گذاران كشور به دنبال آن هستند كه مكانيسمي دايمي را درخصوص روابط تجاري با كشورهاي مختلف طراحي كنند؛ چراكه به زعم آنها آنچه در روابط ايران و چين مغفول مانده است يك مكانيسم دايمي است كه همه موارد و مشكلات از قبيل فاينانس، روابط بانكي، انتقال تكنولوژي و استاندارد كالا كه همواره در همه قراردادها مورد اهميت بوده را در بر بگيرد تا قانون و مقررات در يك فرآيند عمومي تمامي قراردادهاي تجاري را پوشش دهد و به عنوان نقشه راه، پيش روي همه تجار ايراني و چيني قرار گيرد. بر اين اساس اتاق ايران و چين با همكاري آكادمي توسعه بين‌المللي علوم اجتماعي چين به دنبال آن است كه اين مكانيسم را طراحي و ارائه كند تا فرآيند همكاري تجاري شركت‌هاي ايراني و چيني به راحتي تسهيل شود. در همين حال اعضاي گروه تحقيقات و توسعه بين‌المللي آكادمي علوم اجتماعي چين به رياست خانم«باگي جائو» به ايران آمده‌اند تا شركاي تجاري خود را در ديدار با فعالان اقتصادي ايران پيدا كنند. اين هيات 35نفره متشكل از 12شركت چيني بود كه پس از همايش به صورت B2B‌ با فعالان اقتصادي ايران به مذاكره پرداختند. هر چند موضوع جالب توجه در اين همايش اين بود كه نمايندگان حوزه‌هاي آي تي، كشاورزي و املاك و مستغلات در طول سفر به ايران نتوانسته بودند شركاي تجاري خود را پيدا كنند. به نظر مي‌رسيد خلأ بزرگ در زمينه مديريت هيات‌هاي تجاري كه به كشور سفر مي‌كنند همچنان وجود دارد. با اين حال، خانم جائو كه كميته امور خارجه كنگره ملي خلق چين را نيز اداره مي‌كند و سرپرستي اين تيم تجاري را برعهده داشت بسيار پر انرژي و مصمم به نظر مي‌رسيد و در تلاش بود پس از همايش در مذاكرات مستقيم اعضاي چيني همه شركاي خود را در ايران بيابد.



 سرمايه‌گذاري مانع از آسيب در توفان سياسي

با اين حال، در اين همايش اسدالله عسگراولادي، رييس اتاق ايران و چين با اشاره به روابط چندين هزار ساله ايران و چين گفت: روابط ايران و چين پس از انقلاب بازسازي شد و بر همين اساس ما به رابطه با چين به طور درازمدت نگاه مي‌كنيم. عسگراولادي درخصوص سفر هيات‌هاي چيني به ايران گفت: هيات‌هاي غربي درحال رفت و آمد هستند و با كشورهايي كه به ايران سفر مي‌كنند درحال مذاكره هستيم و برجام دستاورد شيريني براي ايران بوده است اما با اين حال به چين به عنوان همكاري كوتاه‌مدت نگاه نمي‌كنيم و همكاري‌هاي ما با چين طولاني‌مدت خواهد بود. وي با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: براساس برنامه ششم توسعه تصميم داريم، مبادلات تجاري كشور با چين را سالانه از مرز 60 ميليارد دلار عبور دهيم. رييس اتاق ايران و چين با اشاره به سفر روساي جمهور دو كشور گفت: در 10سال آينده بايد بتوانيم هر سال 5 تا 10درصد حجم مبادلات را افزايش دهيم. عسگراولادي همچنين افزود: اين هيات چيني شامل كارآفرينان صنعتي هستند كه اعلام آمادگي براي مذاكره با ايران كرده‌اند و ما به چيني‌ها نيز گفته‌ايم كه كارآفرينان ايراني نيز مي‌توانند همكار قابل اعتماد باشند. وي همچنين با ابراز اميدواري نسبت به توسعه روابط گفت: اميدواريم هيات چيني خوشحال از ايران برود.

رييس اتاق ايران و چين گفت: بارها گفته‌ايم كه خريد و فروش كالا مخصوصا كالاهاي مصرفي از چين خوب است ولي در توفان‌هاي سياسي خريد و فروش كالا دچار اشكالاتي مي‌شود اما سرمايه‌گذاري حكم ميخي را عمل مي‌كند كه به زمين زده مي‌شود و مانع از آسيب ديدن در توفان‌هاي سياسي مي‌شود. بايد سعي كنيم آينده را با سرمايه‌گذاري مشترك سهيم كنيم به خصوص اينكه بايد سرمايه‌گذاري در صنايع كوچك و متوسط اتفاق بيفتد كه هم ايجاد اشتغال و رونق كند و هم بتواند در منطقه سهم صادراتي داشته باشند. ايران 80 ميليون جمعيت دارد اما در حقيقت جمعيت ايران با همسايگان حدود 350 تا 400ميليون نفر است كه غالبا مصرف‌كننده كالاهاي چيني هستند. اميدواريم بتوانيم با كمك يكديگر در ايران توليد كنيم و بتوانيم منطقه را از توليد خود سيراب كنيم.



 «ايران» دوست سال‌هاي دور «چين»

«باگي جائو» نيز در اين همايش گفت: بازديد فعالان اقتصادي چين از ايران بسيار مهم است كه صنعتگران مي‌توانند به طور رو در رو با هم صحبت كنند. رييس مركز تحقيقات و توسعه بين‌المللي آكادمي علوم اجتماعي چين درخصوص پروژه جاده ابريشم گفت: ما در تلاش هستيم كه اين پروژه تحقق ببخشد و اطمينان مي‌دهيم كه به صنعتگران ما اعتماد كنيد و تمام ارگان‌ها براي عملي كردن اين پروژه تلاش مي‌كنند. براي عملي كردن اين پروژه، سميناري خواهيم داشت كه از ايران نيز دعوت مي‌كنيم در اين سمينار شركت كند. وي از دولت ايران حمايت از صنعتگران را خواستار شد و گفت: بايد حضور صنعتگران پررنگ‌تر شود. جائو با اشاره به سخنان اسدالله عسگراولادي گفت: ايران دوست سال‌هاي دور است بايد همواره روابط خوب و صميمي داشته باشيم؛ چراكه هر دو كشور به لحاظ فرهنگي نيز نزديك هستند و مردم دو كشور همدلي خاصي با هم دارند. وي همچنين درخصوص فرصت به وجود آمده براي معرفي صنعتگران دو كشور به يكديگر گفت: صنعتگران بايد از فرصت به وجود آمده از سوي دولت‌ها استفاده كنند؛ چراكه مساله مبادلات بين مردم و تجار خيلي مهم است و در همين زمينه نيز بايد همدلي ميان صنعتگران باشد تا مشكلي ايجاد نشود.



  چين تنها كالاهاي بي‌كيفيت توليد نمي‌كند

رييس مركز تحقيقات و توسعه بين‌المللي آكادمي علوم اجتماعي چين با اشاره به اينكه تفكر ايراني‌ها بي‌كيفيتي كالاهاي چيني است، گفت: چين تنها كالاهاي بي‌كيفيت توليد نمي‌كند. در زمينه‌هاي انرژي خورشيدي براي توليد برق، محافظت از محيط زيست، مديريت پسماند زباله، بالاترين دانش و علم را دارد. حتي در زمينه كشاورزي و توليد انرژي برق نيز اين دانش به بالاترين شكل است چراكه ما مي‌توانيم به ايران اين اطمينان خاطر دهيم كه جديدترين تكنولوژي را در دنيا جمع‌آوري كرده‌ايم و مي‌توانيم در اختيار ايران بگذاريم. جائو در پيامي به مردم ايران گفت: صنعتگران و مردم و دولت چين همه بر اين باور هستند كه ايران شريك قديمي است و به اين رابطه خوب افتخار مي‌كنيم.



 گوشزد سفير چين به هيات تجاري چيني

پس از آن، سفير چين در ايران نيز از برگزار‌كنندگان همايش ايران و چين تشكر كرد و گفت: بسياري از هيات‌هاي بلندپايه براي ارتقاي سطح همكاري به ايران آمده‌اند اما همكاري تجاري بده و بستان است و ايران و چين نيز مي‌توانند در تمام زمينه‌ها با هم همكاري داشته باشند. «پانگ سان» با اشاره به لغو تحريم‌ها گفت: پس از برداشته شدن تحريم‌هاي بين‌المللي شاهد آن هستيم كه خيلي از كشورها براي اينكه در ايران سرمايه‌گذاري كنند مشتاق بوده‌اند اما برخي ناهمواري بر سر تجارت چين همچنان وجود دارد. سفير چين در ايران با اشاره به كيفيت پايين كالاهاي چيني گفت: حتي زماني كه خبرنگاران ايراني من را مي‌بينند نسبت به كالاهاي مصرفي و بي‌كيفيت چيني اعتراض دارند درحالي كه صنعتگران چيني بايد اين موضوع را مد نظر قرار دهند هر چند درخصوص واردات و صادرات همه محصولات اين مشكل وجود ندارد اما بايد صنعتگران چيني بدانند كه نماينده محصول توليد شده در چين هستند. دوستي ايران و چين ثبت شده است اما بايد ارتقاي سطح كيفي نيز لحاظ شود.

وي نيز با اشاره به مزيت‌هاي بازار جمعيتي ايران و منطقه گفت: علاوه بر اينكه ايران 80 ميليون جمعيت دارد، كشورهاي همسايه آنها نيز فرصت خوبي به لحاظ بازار ايجاد كرده‌اند. سان همچنين ادامه داد كه همكاري‌هاي استراتژيك با ايران را به راحتي از دست نخواهيم داد و بايد همكار‌هاي خود را در صنايع بالادستي و پايين‌دستي ادامه دهيم چنانچه ايران در زمينه‌هاي شهرك‌هاي صنعتي نياز به همكاري دارد.

 

 3 نوع رابطه تجاري ايران و چين

در ادامه صادق اكبري، مديركل دفتر روابط اقتصادي خارجي سازمان سرمايه‌گذاري و كمك‌هاي فني و اقتصادي ايران، رابطه دو كشور را راهبردي عنوان كرد و گفت: در تمامي ملاقات‌هاي رسمي و غيررسمي بر تعميق روابط تاكيد شده است بنابراين فعالان اقتصادي دو كشور براي كار طولاني‌مدت برنامه‌ريزي كنند. وي همچنين رفع موانع تجاري را خواستار شد و گفت: رفع موانعي مثل ويزا و تردد تجار، نقل و انتقال وجوه و اطلاع‌رساني شفاف از فرصت‌هاي اقتصادي دو كشور نيازمند همكاري نهادهاي مشترك است. اكبري با اشاره به اينكه روابط ايران و چين به سه دسته تقسيم مي‌شود. گفت: روابط ايران و چين به روابط مردم با مردم، فعالان اقتصادي با هم و دولت با دولت تقسيم مي‌شود. در همين حال در حوزه دولت ايران با دولت چين در عالي‌ترين سطح خود قرار دارد و نشان مي‌دهد نظام‌هاي حاكم بر دولت‌ها اراده گسترش روابط را دارند و اين روابط فرآيند تكاملي خود را طي مي‌كند. بنابراين در 17تا 25 آگوست اجلاس كميسيون مشترك در پكن پيشنهاد شده است.



 نقش مكملي اتاق بازرگاني در تجارت خارجي

مديركل دفتر روابط اقتصادي خارجي سازمان سرمايه‌گذاري و كمك‌هاي فني و اقتصادي ايران به نقش مكملي اتاق بازرگاني ايران در تجارت خارجي اشاره كرد و گفت: روابط فعالان اقتصادي دو كشور براساس روابط فعالان بخش خصوصي و سازمان سرمايه‌گذاري است و در اين ميان اتاق بازرگاني نقش مكملي را دارد كه صرفا بر مبناي علاقه با چين ارتباط برقرار مي‌كند كه نياز به هماهنگي‌هاي بيشتر دارد. اكبري همچنين افزود: هدف اصلي ما رفع موانع پيش روي فعالان اقتصادي است هر چند نقل و انتقال و اطلاع‌رساني در فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري ازجمله موانع در كشور است كه نياز به همكاري سازمان‌هاي ذي‌ربط دارد.



 پيشنهاد ايجاد تقويم تجاري

در همين حال، مديركل دفتر روابط اقتصادي خارجي سازمان سرمايه‌گذاري و كمك‌هاي فني و اقتصادي ايران پيشنهاد كرد: درخواست تقويم زماني مشخص براي فعالان اقتصادي كرده‌ايم تا براي هيات‌هايي كه از چين و ايران قصد برقراري سمينار، همايش، سفر و ملاقات دارند از پيش تعيين شود. وي درخصوص ارتباط تجاري مردم با مردم گفت: در اين حوزه هيات‌هاي تجاري توانسته‌اند با كمك بخش‌هاي رسمي دستاوردهايي را داشته باشند و در اين زمينه اتاق بازرگاني روي تشويق فعالان اقتصادي تمركز كرده است تا در همكاري‌هاي گردشگري نيز روابط خوبي ايجاد شود. چنانچه اگر به مردم فرصت داده شود دستاوردهاي قابل قبولي خواهند داشت. در همين حال سازمان سرمايه‌گذاري كمك خواهد كرد تا حداكثر پيوند مشترك بين دو كشور ايجاد شود.



 مشوق‌هاي مالياتي براي سرمايه‌گذاري

اكبري چند نكته از مشوق‌هاي مالياتي ايران را عنوان كرد: چهار سال معافيت مالياتي در سرمايه‌گذاري هتل و بيمارستان، هفت سال در فعاليت‌هاي معدني واقع در شهرك‌هاي صنعتي و 13سال معافيت مالياتي در فعاليت‌هاي معدني واقع در شهرك‌هاي صنعتي مناطق محروم در كنار ظرفيت‌هاي بسيار مناطق آزاد و ويژه اقتصادي ايران، بستري براي كار مشترك با شركت‌هاي ايراني است. وي همچنين با اشاره به رابطه راهبردي دو كشور گفت: كشور ايران در بخش گردشگري خواستار برداشته شدن موانع از طرف چين است و در اين زمينه سازمان سرمايه‌گذاري اطلاعاتي را مي‌تواند ارائه كند هر چند اتاق بازركاني ايران و چين بازوي مشورتي دو كشور است.



 امضاي 20 پروژه ملي با چين

پس از مدير جذب سرمايه‌گذاري خارجي و خدمات تخصصي وزارت اقتصاد و دارايي، رضا عباسقلي، مديركل دفتر بازرگاني كشورهاي آسيا و اقيانوسيه و مديركل دفتر امور نمايندگي‌هاي سازمان توسعه تجارت با اشاره به اينكه چين شريك اول تجاري ايران بوده است، گفت: روابط تجاري ايران و چين وارد چندمين هزاره عمر خود مي‌شود اين موضوع خود تاكيدي بر اهميت روابط دو كشور است. در ماه‌هاي اخير شاهد سفر روساي جمهور دو كشور بوده‌ايم كه در اين دو سفر امضاي تفاهمنامه‌هاي مشترك و تفاهمي در واگذاري 20 پروژه ملي از مهم‌ترين دستاوردهاي دو كشور بود. در اين بين سازمان توسعه تجارت به عنوان متولي تجارت خارجي ايران، وظيفه گسترش روابط تجاري دو كشور را دارد.



 پيشنهادهايي براي گسترش روابط تجاري

عباسقلي با اشاره به چند پيشنهاد در خصوص گسترش روابط تجاري دو كشور گفت: پيشنهاد اول در خصوص سازماندهي شركت‌هاي ايراني در چين و بالعكس سازماندهي شركت‌هاي چيني در ايران است. چنانچه در ايران شاهد هستيم بسياري از شركت‌هاي چيني در نمايشگاه‌هاي ايران حضور پيدا مي‌كنند و پر تعداد هستند و بايد اين اتفاق درخصوص حضور شركت‌هاي ايراني هم در نمايشگاه‌هاي چين بيفتد.

مديركل دفتر بازرگاني كشورهاي آسيا و اقيانوسيه سازمان توسعه تجارت تصريح كرد: نگاه ايران به چين مانند يك جاده دوطرفه است و نگاه ايران در ارتباط با چين در دو بخش است، بخش اول در خصوص كمك به توسعه صادرات و تلاش در جهت مديريت كيفيت و سوق‌دهي واردات به سمت كالاهاي باكيفيت چيني است. پيشنهاد دوم درخصوص اعزام و پذيرش هيات‌هاي تجاري دو كشور است و در اين زمينه نبايد هيات‌هايي با تعداد بالا را پذيرفت و بايد هيات‌هاي تخصصي را براي سفر به كشورها بپذيريم. با اينكه دو كشور حجم تجارت بالايي باهم دارند اما دانش و علم تجاري كه به صورت هيات تجاري به ايران مي‌آيند چندان قابل توجه نيست. بايد كمك كنيم در استان‌هاي ايران و چين همايش‌هايي را برگزار كنيم و به سمت كالاهاي توليدي و صادراتي هدايت كنيم.

پيشنهاد سوم استمرار حركت قطار از ايبو به ايران است كه از استان جيجيانگ نيز مي‌گذرد و مي‌تواند در حمل و نقل به كمك تجارت دو كشور بياييد. اگر خط راه آهن ايران وچين به صورت رفت و برگشت فعال شود، مي‌تواند در كاهش هزينه و زمان صرفه جويي كند. عباسقلي همچنين با اشاره به اينكه بعد از اجرايي شدن برجام شاهد تحول در توريسم هستيم، گفت: چين در توريسم بسيار فعال است و مي‌توانيم از اين فرصت استفاده كرده و ايران را معرفي كنيم تا صنعت توريسم در ايران نيز افزايش يابد. در سازمان توسعه تجارت در سه سال گذشته به دنبال آن بوديم كه از رايزنان بازرگاني براي حضور در بازار‌هاي جهاني استفاده كنيم كه هم‌اكنون دو رايزن بازرگاني در پكن و شانگهاي داريم كه نگاه ويژه‌يي به روابط تجاري دو كشور دارد. چين تنها كشوري است كه دو رايزن در آن داريم كه نشان دهنده نگاه ويژه ايران به چين است.

منبع: تعادل

نظرات
ADS
ADS
پربازدید