Performancing Metrics

ضعف اختيارات نظارتي شورا، برگ برنده مديريت شهري | اتاق خبر
کد خبر: 347878
تاریخ انتشار: 13 خرداد 1395 - 12:27
افزايش مشروعيت شهرداران مهم‌ترين دليلي است كه انتخاب شهرداران شهرهاي بالاي 200‌هزار نفر توسط مردم در لايحه مديريت يكپارچه شهري را موجه مي‌كند.

اتاق خبر: افزايش مشروعيت شهرداران مهم‌ترين دليلي است كه انتخاب شهرداران شهرهاي بالاي 200‌هزار نفر توسط مردم در لايحه مديريت يكپارچه شهري را موجه مي‌كند؛ موضوعي كه به اعتقاد برخي نمايندگان اصولگراي شوراي شهر تهران همچون پرويز سروري قدرت نظارتي شوراها بر شهردار را كاهش خواهد داد، اما از نظر برخي اعضاي اصلاح‌طلب شورا از جمله محمد حقاني انتخاب شهردار توسط مردم دست سودجويان براي لابي‌گري در مديريت شهري را كوتاه خواهد كرد.

 حال در شرايطي كه اين لايحه به ايستگاه پاياني خود در دولت رسيده است و حتي رييس‌جمهور نيز در روز ملي شوراها نويد ارائه اين لايحه به مجلس دهم را مطرح كرده است، جالب است بدانيد ناصر اماني  معاونت برنامه‌ريزي شهردار تهران كه در طرح اين لايحه نيز نقش داشته استهيچ نظر مخالف يا موافقي در اين باره ندارد و در پاسخ به سوالاتي كه درباره كيفيت نظارت شورا بر شهرداري تهران است زيركانه اين درخواست را مطرح مي‌كند كه «اعضاي پارلمان شهري خارج از قانون و اختياراتي كه براي شورا تصويب شده است از شهرداري توقعي نداشته باشند. » آن هم قانون و اختياراتي كه همواره دچار ضعف بوده است و حتي ذي حساب مستقل از شهرداري براي حسابرسي به گزارش‌هاي مالي مديريت شهري را به شورا نداده است.

لايحه مديريت يكپارچه شهري كه سال‌ها در دولت‌ها مانده بود اكنون به مرحله‌يي رسيده است كه رييس‌جمهور از تقديم آن به مجلس در آينده‌يي نزديك خبر مي‌دهد آيا دولت در اين زمينه با شهرداري مشورتي انجام داده است؟

اتفاقا لايحه اوليه مديريت يكپارچه شهري را شهرداري تهران به دولت پيشنهاد داد. مديريت شهري در برنامه پنج ساله دوم شهرداري موظف شده بود تا اين برنامه را تهيه كند به همين دليل در همين دوره شورا ما لايحه پيشنهادي خود را تهيه و به وزارت كشور تقديم كرديم و در حال حاضر نيز اين لايحه در سازمان دهياري‌ها و شهرداري‌هاي كشور و كميسيون‌هاي آن در حال بررسي است كه البته دستخوش يكسري تغييرات نيز شده است. 6 كارگروه مطابق 6 فصل لايحه تشكيل شده است و هر كارگروه با دعوت از وزارتخانه‌ها، صاحبنظران و كارشناسان مواد به مواد اين برنامه را بررسي مي‌كنند تا براي ارسال و تصويب به هيات دولت آماده شود. ما هم در اين كميسيون‌ها حضور داريم و نظرات خود را اعمال مي‌كنيم ولي متاسفانه عمده دوستاني كه از طرف دولت در اين كميسيون‌ها شركت مي‌كنند نظر موافق با واگذاري امورات تصدي‌گريشان به حوزه مديريت شهري ندارند و در اين باره مقاومت مي‌كنند. به نظر مي‌رسد جز وزارت كشور و شهرداري تهران و برخي ديگر از اعضا، بقيه نمايندگاني كه از سوي سازمان‌هاي اجرايي و وزارتخانه در اين كميسيون‌ها شركت مي‌كنند نظر مثبتي به اين ماجرا ندارند.

چطور موافق نيستند وقتي در برنامه ششم توسعه هم موضوع واگذاري تصدي‌گري‌هاي دولتي به شهرداري البته به صورت پيمانكاري مطرح شده است؟

مديريت يكپارچه شهري در برنامه‌هاي سوم، چهارم و پنجم پيش بيني شده بود اما دولت در برنامه ششم آن را پيش بيني نكرده بود. در نهايت كميسيون تلفيق مجلس ماده‌يي را در اين باره اضافه كرد. الان هم بايد ببينيم مجلس دهم چه تصميمي براي اين لايحه مي‌گيرد.

نظر شما درباره انتخاب شهردار توسط مردم كه دراين لايحه مطرح شده چيست؟ اين اتفاق به نفع مديريت شهري و اداره شهر است؟

در اين لايحه پيش بيني شده است كه انتخاب شهردار در شهرهاي پايين 200‌هزار نفر با نظر شورا و شهردار شهرهاي بالاي 200‌هزار نفر با راي مردم انتخاب شود. شهرداري در اين باره بي‌نظر است. هر جمع‌بندي كه در نهايت صورت گرفت ما تابع آن هستيم. طبيعتا اين لايحه بايد مراحل قانوني خود را طي كند تا تبديل به قانون شود و بعد از تصويب شهر تهران هم مانند بقيه شهر‌ها از اين قانون تبعيت مي‌كند.

مساله ضعف نظارت بر شهرداري تهران از سوي شوراي شهر بارها مطرح شده و حتي اعضا در اين باره خود انتقادي زيادي داشته‌اند نظر شما به عنوان نهادي كه در معرض نظارت اين نهاد هستيد چيست به ويژه اينكه همواره نيز شما در جلسات شورا به صورت ثابت شركت مي‌كنيد؟

ما شورا را ريشه شهرداري تهران مي‌دانيم و از آن جدا نيستيم بنابراين حق نظارت شهرداري بر شورا را قائل هستيم. منتها ساز و كار نظارت بر شهرداري را بايد خود دوستان شورا طراحي كنند. ما هم استقبال مي‌كنيم. اعضا هر اطلاعاتي كه ازما بخواهند در خدمتشان هستيم. الان هم مرتب از شورا به شهرداري‌ها و معاونت‌هاي مختلف آن مي‌آيند و از پروژه‌هاي مختلف بازديد مي‌كنند. كميسيون نظارت شورا مرتبا پرونده‌ها را از ما درخواست مي‌كند و كميسيون برنامه و بودجه نيز پروژه‌هاي شهرداري را مرتب بازديد مي‌كند. طبيعتا با تعامل دو طرف شورا و شهرداري اين نظارت در حال وقوع است. تنها خواسته‌يي كه ما از دوستان شورا داريم اين است كه ملاك عمل خود را در اين نظارت‌ها قانون و اختيارات شورا قرار بدهند، يعني فراتر از قانون و اختياراتي كه براي شورا تصويب شده است از شهرداري توقعي نداشته باشند. ما در چارچوب قانون

صد در صد آمادگي همكاري داريم چون خود را نظارت پذير مي‌دانيم. نه تنها شورا بلكه ما معتقديم مردم هم حق نظارت دارند براي همين هم سامانه 1888 را راه‌اندازي كرديم تا از اين طريق انتقاد و شكايت خود را مطرح كنند. همين حالا 50‌هزار نفر نيروي ناظر داوطلب در شهر تهران داريم كه مردم عادي هستند و براي نظارت و بازرسي اعلام آمادگي كردند. هر اشكالي كه در عملكرد مديران و پروژه‌هاي شهرداري ايجاد شود به سامانه ما اعلام مي‌كنند و ما گزارش آنها را جايي قطعي مي‌دانيم. در اين ميان شوراي شهر كه براي نظارت وظيفه قانوني دارد اما طبعتا بايد ساز و كار نظارت را شورا خود طراحي كند.

ببينيد يكي از مهم‌ترين مسائلي كه هميشه درباره نظارت مطرح شده، بحث سامانه‌هاي شهرداري است كه همه اعضاي شورا به آنها دسترسي ندارند چرا نبايد اعضا به سامانه‌ها دسترسي داشته باشند و تخلفات همزمان با وقوع احصا شود ؟

هر كميسيون شورا يك معاونت تخصصي دارد و اين كميسيون‌ها به همه سامانه‌هاي معاونت مربوطه دسترسي دارند ما بارها هم اين را توضيح داديم كه همه كميسيون‌ها مي‌توانند از اين سامانه‌ها بهره‌برداري و استفاده كنند. البته براي بعضي از مسائل نه در شهرداري و نه در شورا سامانه آنلاين طراحي نشده است مثل برنامه 5 ساله. براي برنامه 5ساله هم ما يك پايشي در شهرداري تهران داريم كه خودمان از آن استفاده مي‌كنيم و هر كدام از اعضاي شورا هم اگر مايل باشند مي‌توانند به شهرداري بيايند و از آن استفاده كنند.

چرا امكان اين را فراهم نمي‌كنيد كه اعضا در لحظه بتوانند به اين سامانه‌ها دسترسي داشته باشند ؟

اين موضوع جزو اولويت‌هاي سامانه‌هاي ما نبوده است. البته بعضي سامانه‌هاي ما در اولويت است مثل سامانه شهرسازي، مالي اقتصادي، منابع انساني شهرداري تهران، سامانه پروژه‌ها و نظارت بر پروژه‌هاي شهرداري تهران.  طبيعتا وقتي گزارش پايش برنامه براي نخستين بار در شورا بررسي شده است نمي‌توانيم توقع داشته باشيم كه سامانه پايش آن پيشرفته‌تر از گزارش ما باشد. البته اكنون اعضاي شوراي از ما خواسته‌اند تا سامانه‌هاي پايش برنامه‌هاي شهرداري تهران را راه‌اندازي كنيم بنابراين تلاش مي‌كنيم تا آنطور كه رييس شورا گفته است به صورت آنلاين بتوانيم درباره برنامه شهرداري با شوراي شهر تبادل اطلاعات داشته باشيم.

منبع: تعادل

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید