Performancing Metrics

بازگشت رونق به بندر شهید رجایی | اتاق خبر
کد خبر: 347908
تاریخ انتشار: 13 خرداد 1395 - 02:18
چند ماه پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای و بازگشت لاینر‌های بین‌المللی به آب‌های ایران بزرگ‌ترین بندر اقتصادی کشور بار دیگر در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته است.

اتاق خبر: پس از آنکه تعداد زیادی از لاینرهای خارجی اعلام کرده‌اند با لغو تحریم‌ها بار دیگر برنامه‌های خود برای بازگشت به آب‌های ایران را با تجدید‌نظر روبه‌رو می‌کند، حالا زمان آن رسیده که یکبار دیگر عملیات دریایی در بندر شهید رجایی با رشدی قابل توجه روبه‌رو شود، به‌طوری که طبق اعلام مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان عملیات دریایی در این بندر در دو ماه ابتدایی امسال رشدی 35 درصدی را تجربه کرده است.

در طول دو ماه ابتدایی امسال حدود 13 میلیون تن کالا در بندر شهید رجایی تخلیه و بارگیری شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایشی 35 درصدی را نشان می‌دهد. در طول این مدت حدود هفت میلیون و 990 هزار تن کالای غیرنفتی و چهار میلیون و 950 هزار تن کالای نفتی در این بندر جابه‌جا شده است.

براساس اعلام ایدنی- مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان – در طول این مدت کالاهای غیرنفتی به شکلی قابل توجه افزایش سهم ترانزیت را تجربه کردند تا حدی که کالاهای جابه‌جا شده در فروردین‌ماه و اردیبهشت‌ماه نسبت به سال گذشته افزایشی 95 درصدی را نشان می‌دهد.

البته این تنها به حوزه صادرات مربوط می‌شود و کشور توانسته در حوزه واردات کالاهای غیرنفتی نیز کاهشی قابل توجه را تجربه کند به‌طوری که در طول این مدت حدود یک میلیون و 248 هزار تن کالای غیرنفتی از طریق بندر رجایی وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشی 26 درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین کل کالاهای ترانزیت شده در این بندر در دو ماه سال جاری 732 هزار تن بوده که رشدی 16 درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

ایدنی همچنین درباره‌ی وضعیت صادرات کالاهای نفتی نیز اظهار کرده در طول این مدت حدود یک میلیون و 450 هزار تن کالای نفتی از طریق بندر رجایی از کشور صادر شده که به نسبت قبل افزایشی 65 درصدی را به ثبت رسانده است. همچنین 732 هزار تن مواد نفتی نیز در طول این مدت به کشور وارد شده است. در حوزه جابه‌جایی کانتینر بندر رجایی به نسبت قبل رونقی قابل توجه را تجربه کرده است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اعلام کرده حدود 303 و399، TEU در بندر رجایی تخلیه و بارگیری شده که نسبت به سال قبل افزایشی 20 درصدی را نشان می‌دهد.

 وزارت راه و شهرسازی توسعه توانایی بنادر اقتصادی کشور در حاشیه خلیج فارس را به عنوان یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های اقتصادی مطرح کرده و در طول این مدت با عقد قرار‌دادهایی که با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی داشته است، مقدمات بهبود نسبی جایگاه کشور در این حوزه را فراهم کرده است.

ایران بندر شهید رجایی را به عنوان یکی از گزینه‌های تبدیل شدن به هاب دریایی منطقه مطرح کرده و در این راستا هدف‌گذاری‌هایی برای افزایش نفوذ این بندر در نقل و انتقالات کالا انجام داده است.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید