Performancing Metrics

نیازمند آن هستیم که موضوعات منطقه را بازتعریف کنیم | اتاق خبر
کد خبر: 347972
تاریخ انتشار: 12 خرداد 1395 - 19:39
ظریف در مرکز مطالعات بین المللی صلح استکهلم:
وزیر امور خارجه در ادامه سفر به شرق و شمال اروپا به سوئد سفر در سخنرانی خود در مرکز مطالعات بین المللی صلح استکهلم بر بازتعریف مشکلات و موضوعات بین المللی تاکید کرد و گفت:مشکل افراط گرایی و تروریسم منحصر به یک منطقه نیست، بلکه معضل جهانی است.

به گزارش اتاق خبر به نقل از ایرنا، وزیر امور خارجه در ادامه سفر به شرق و شمال اروپا به سوئد سفر در سخنرانی خود در مرکز مطالعات بین المللی صلح استکهلم بر بازتعریف مشکلات و موضوعات بین المللی تاکید کرد و گفت:مشکل افراط گرایی و تروریسم منحصر به یک منطقه نیست، بلکه معضل جهانی است.
 ظریف  با تاکید بر این که مشکل سوریه مشکل همه جهان است، ادامه داد: ما نیازمند آن هستیم که موضوعات منطقه را بازتعریف کنیم.
وزیر امور خارجه همچنین به لزوم بازنگری در نگرش بازنده-بازنده و تبدیل آن به برنده-برنده سخن گفت و اظهار داشت: در مناقشات بین المللی چنان چه یکی کمتر بازنده و دیگری بیشتر بازنده باشد،این چرخه همچنان ادامه خواهد یافت و هیچ گاه آرامش و امنیت محقق نخواهد شد.
ظریف با بیان این که در مذاکرات هسته ای تلاش کردیم تا مشکل را به درستی تعریف کنیم، یادآور شد: بازنگری مشکل است، اما ما در مذاکرات هسته ای نشان دادیم که این کار شدنی است. باور کردن واقعیت و حرکت به سوی همکاری.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشور در ادامه گفت: من بر این باور هستم که موضوع اصلی دستیابی به این درک است که در وهله ی اول ما نمی توانیم دست به بازی های کوتاه مدت بزنیم، تروریسم چنین اجازه ای به ما نخواهد داد و نمی توانیم با سیاست های دخالتی کشورهای دیگر بازی کنیم.
وی افزود : من همواره گفته ام اگر دو کشور ایران و امریکا توانستند در موضوع هسته ای گفت و گو کنند و به توافقی برسند، چطور دو کشور که از منظر جغرافیایی نمی توانند از یکدیگر جدا شوند و یکدیگر را برادر می نامند نمی توانند مشکلات را حل کنند.
وزیر امور خارجه ادامه داد: من بر این باور هستم که همه چیز به پارادایم مربوط است و باید این پارادایم را عوض کنیم و من تصور می کنم ما در ایران آماده هستیم و امیدوارم که همسایه های ما نیز به همین درک برسند.
ظریف اضافه کرد: اما درباره سوریه باید بگویم که در نهایت، تنها راه حل توسط خود سوری ها به دست خواهد آمد و خارجی ها می توانند دستیابی به راه حل را تسهیل کنند، اما نمی توانند آن را به مردم سوریه تحمیل کنند.

*با اقدام مشترک برای تامین امنیت هسته ای موافقم
ظریف در پاسخ به این سوال که ابوظبی هم تصمیم گرفته که نیروگاه هسته ای احداث کند و ابن نیروگاه تقابلی برای بوشهر ایجاد خواهد کرد، گفت: تسلیحات هسته ای برای کسی امنیت به بار نمی آورد. من البته در این موضوع تصمیم گیرنده نیستم و وقتی متخصصان این امر در آن وامانده اند، من نمی توانم اظهار نظر کنم، اما در مقاله خود در روزنامه نیویورک تایمز پیشنهادی در این زمینه دادم و معتقدم بخش هایی هست که می توانیم در آن ها همکاری کنیم تا امنیت هسته ای تامین شود.
او افزود: اکنون که همه به دنبال ارتقای برنامه هسته ای خود هستند، کسی نمی تواند به دیگری بگوید که برنامه تان را تعطیل کنید، اما من با اقدام مشترک برای تامین امنیت هسته ای و هر برنامه ای برای همکاری جمعی در این موضوع موافق هستم.

*حقوق بشر خیلی مهم تر از آن است که مورد سوءاستفاده سیاسی قرار بگیرد
ظریف درباره در پاسخ به سوال دیگری درباره مسائل حقوق بشر هم گفت: به نظر می رسد که ما بیش از آنهایی که اقدام به بریدن سر افراد می کنند هدف انتقاد در حوزه حقوق بشر قرار می گیریم.
او تصریح کرد: خواهش می کنم به خاطر خود حقوق بشر هم که شده واقع بین شوید. حقوق بشر مهم تر از آن است که به خاطر اهداف سیاسی مورد سوءاستفاده قرار بگیرد، خیلی مهم تر.
ظریف با اشاره به جنگ تحمیلی عراق بر ضد ایران گفت: تا پایان جنگ حتی در یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از ایران به عنوان کشوری که از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده است،یاد نشده است. آیا می توانید این امر را باور کنید؟
وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: براساس گزارش سازمان ملل صدام حسین از ١٩٨٥ از تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان و سربازان استفاده کرد، اما تنها هنگامی محکوم شد که در انتهای جنگ تحمیلی در حلبچه از این تسلیحات علیه مردم کشور خودش استفاده کرد.
وزیر امور خارجه پس از این برنامه،در جمع ایرانیان مقیم استکهلم شرکت خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در ادامه سفر دوره ای خود به شرق و شمال اروپا شامگاه سه شنبه از هلسینکی وارد استکهلم پایتخت سوئد شد.
وی علاوه بر دیدار با همتای سوئدی با وزیر نوآوری و امور شرکت ها و همچنین نخست وزیر این کشور نیز ملاقات و گفت و گو کرد و همچنین در نشست اقتصادی ایران و سوئد حضور یافت.
ظریف عصر یکشنبه در صدر هیاتی سیاسی-اقتصادی سفر اروپایی خود را آغاز کرد.
لهستان مقصد نخست وی و کشور فنلاند دومین ایستگاه سفر او در این دور از سفر بود.
در این سفر 60 فعال اقتصادی ایران به سرپرستی محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران وزیر امور خارجه کشورمان را همراهی می کنند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید