Performancing Metrics

محصولی که رونق اقتصادی ورامین رانشانه می رود | اتاق خبر
کد خبر: 348049
تاریخ انتشار: 13 خرداد 1395 - 11:21
آب‌وهوا، جغرافیا و ویژگی زمین دشت ورامین سبب شده تا مکانی مستعد برای کشت غلات از جمله گندم و جو فراهم شود.

اتاق خبر: شهرستان ورامین یکی از پراستعدادترین شهرستان‌های کشور در حوزه کشت و برداشت غلات به‌ویژه گندم است و این شهرستان همواره نقش مهمی را در تأمین نیازهای مردم استان تهران ایفا کرده است.

بر اساس آمارهای ارائه‌شده، ۲۱ هزار هکتار از اراضی شهرستان ورامین زیر کشت گندم و جو رفته و این امر نشان‌دهنده آن است که بیشتر کشاورزان ورامینی به کشت این دو محصول مهم می‌پردازند.

آب‌وهوا، جغرافیا و ویژگی زمین دشت ورامین سبب شده تا مکانی مستعد برای کشت غلات ازجمله گندم و جو فراهم شود و کشاورزان ورامینی تلاش دارند تا به رغم کمبود منابع آبی و با استفاده از شیوه‌های مدرن آبیاری در این زمینه ورود پیدا کنند.

خرید تضمینی گندم از کشاورزان ورامینی و انتقال آن به سیلوی شهرستان نیز عاملی برای ترغیب کشاورزان برای تلاش بیشتر در این زمینه شده است.

ورامین در تأمین نیاز استان تهران به گندم نقش مهمی را بر عهده دارد

حسن احمدی یکی از فعالان و کارشناسان حوزه کشاورزی با اشاره به ظرفیت‌های موجود شهرستان ورامین در حوزه کشت گندم اظهار داشت: شهرستان ورامین از قطب‌های مهم تولید گندم در استان تهران محسوب می‌شود که نقش مهمی را در تأمین این محصول مهم برای مردم استان ایفا می‌کند.

وی با اشاره به این نکته که باید از ظرفیت‌های موجود در شهرستان ورامین در حوزه افزایش کشت محصولاتی نظیر گندم استفاده کرد، افزود: بر اساس آمارهای ارائه‌شده، ۸۰ هزار هکتار اراضی قابل‌کشت در ورامین وجود دارد که بیش از ۱۰ هزار هکتار آن زیر کشت گندم است.

احمدی ادامه داد: میزان و حجم کشت گندم در شهرستان ورامین، تولید این محصول را به‌عنوان مهم‌ترین محصول شهرستان ورامین تبدیل کرده است که در تأمین سبد غذایی مردم استان تهران نقش‌آفرینی می‌کند.

وی با اشاره به این نکته که باید موانع و مشکلات موجود بر سر راه استفاده از همه ظرفیت‌های شهرستان ورامین برداشته شود، یادآور شد: کشاورزان توانمندی در شهرستان ورامین مشغول به فعالیت هستند که می‌توان با آموزش‌های لازم و ارائه تجهیزات و امکانات به‌روز در کنار شیوه‌های مدرن کشاورزی و آبیاری، به موفقیت‌های بیشتری در این عرصه رسید.

خرید تضمینی گندم عاملی برای ترغیب کشاورزان

احمدی با اشاره به محدودیت های منابع آبی در ورامین تأکید کرد: امروز محدودیت منابع آبی اجازه نمی‌دهد که از همه ظرفیت‌های شهرستان به‌خوبی استفاده شود و با توجه به پتانسیلی که در حوزه کشت گندم در ورامین وجود دارد، باید با گسترش شیوه‌های مدرن آبیاری و استفاده حداکثری از منابع و امکانات موجود، افق‌های روشن‌تری برای کشاورزی این منطقه متصور شد.

مجتبی تاجیک یکی دیگر از فعالان کشاورزی با اشاره به این نکته که باید با برنامه ریزی دقیق از ظرفیت های کشاورزی شهرستان به خوبی استفاده کرد، اظهار داشت: اگر چه شهرستان ورامین به موفقیت های خوبی در عرصه کشاورزی رسیده است اما هنوز استعدادها و ظرفیت های بسیاری در این شهرستان وجود دارد که می تواند در رشد و توسعه اقتصادی منطقه به کار گرفته شود.

وی با تأکید بر این نکته که شهرستان ورامین یکی از مراکز اصلی تولید گندم شناخته می شود، افزود: در عرصه تولید گندم نیز شهرستان ورامین یکی از مراکز اصلی تولید این محصول است اما همچنان برخی موانع نظیر کمبود منبع آبی سبب شده که نتوان از تمامی ظرفیت های موجود در این زمینه استفاده کرد و باید با آموزش صحیح و استفاده از ابزارهای مدرن و جدید حداکثر بهره وری را در دستور کار قرار داد.

محمدحسین تاجیک مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین نیز با اشاره به جایگاه این شهرستان در تولید غلات اظهار داشت: بیش از ۲۱ هزار هکتار از اراضی شهرستان ورامین زیر کشت دو محصول گندم و جو رفته است.

وی با تأکید به آغاز فصل برداشت گندم و آمادگی دولت برای خرید حاصل دسترنج کشاورزان افزود: بخش قابل‌توجهی از زمین‌های کشاورزی ورامین زیر کشت گندم رفته و خرید تضمینی این محصول توسط دولت، کشاورزان را ترغیب به تلاش بیشتر در این عرصه می‌کند.

افزایش میزان برداشت گندم در هر هکتار از زمین‌های کشاورزی ورامین

تاجیک با اشاره به افزایش میزان برداشت گندم از اراضی قابل کشت شهرستان ورامین ادامه داد: درگذشته میزان برداشت محصول گندم از زمین‌های کشاورزی شهرستان ورامین به چهار هزار و ۵۰۰ تن در هر هکتار می‌رسید اما امروز با آموزش های لازم و استفاده کشاورزان از شیوه های جدید آبیاری و روش های کشاورزی، این میزان به پنج هزار و ۲۰۰ تن در هر هکتار افزایش پیدا کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین با اشاره به آغاز فصل برداشت گندم از اراضی قابل کشت ورامین و آمادگی دولت برای خرید محصول کشاورزان یادآور شد: فصل برداشت گندم از زمین های کشاورزی ورامین آغاز شده و با توجه به خرید تضمینی این محصول توسط دولت، سیلوی ورامین آمادگی دارد محصولات کشاورزان ورامینی را با قیمت اعلام شده خریداری کنند.

وی با تأکید بر استفاده از کمباین برای کمک به کشاورزان ورامین در برداشت محصولات خود بیان داشت: برای تسریع در برداشت محصول گندم از زمین های کشاورزی ورامین، ۱۵۰ کمباین به کمک کشاورزان آمده و امیدوارم تا حاصل دسترنج کشاورزان ورامینی به بهترین شکل به سیلوی شهرستان برسد.

 به هر ترتیب امروز شهرستان ورامین به عنوان قطب غلات استان تهران می تواند نقش مهمی در تأمین نیاز این استان به محصولاتی نظیر گندم و جو ایفا کند و با توجه به افزایش میزان برداشت محصول گندم و جو در این شهرستان، باید منتظر ماند و دید که به چه میزان محصول از اراضی شهرستان برداشت می شود.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید