Performancing Metrics

کفچه نوک به فهرست پرندگان مهاجر عبوری تالاب میقان اراک پیوست | اتاق خبر
کد خبر: 348059
تاریخ انتشار: 13 خرداد 1395 - 12:07
رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: کفچه نوک از گونه های زیستی پرندگان بر فراز تالاب میقان اراک مشاهده شده و در فهرست پرندگان مهاجر عبوری این تالاب قرار گرفت.

اتاق خبر - به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، زهره موسوی افزود: تصویر این پرنده 11 خردادماه جاری در نیزارهای تالاب میقان اراک توسط مجید نوری عکاس طبیعت به ثبت رسیده است.
وی بیان کرد: این پرنده از خانواده اکراس ها است که از نظر شکل ظاهری به حواصیل های کوچک و لک لک ها شباهت دارد اما منقار دراز آن خمیده، پهن و کفگیر مانند است.
رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: گونه کفچه، در پرواز گردن خود را کشیده نگه می دارد و با این شکل از حواصیل ها تشخیص داده می شود.
موسوی اظهار کرد: نر و ماده این گونه هم شکل است و این پرنده به طول معمول اجتماعی است و در نیزارها، بوته زارها و یا روی درخت ها آشیانه می سازند.
وی بیان کرد: تغذیه کفچه نوک از انواع آبزیان، سخت پوستان، حشرات و دانه بعضی از غلات و مواد گیاهی است که از این نظر تالاب میقان اراک یکی از مناطق مستعد برای این گونه پرنده است.
وی عنوان کرد:طول کفچه نوک 85 سانتی متر است و به آسانی از روی پر و بال سفید و منقار دراز کفگیر مانندش قابل شناسایی است.
موسوی اظهار کرد: پرنده بالغ به طور معمول یک لکه زرد کمرنگ در قاعده گردن دارد و تابستان ها کاکلی دم اسب مانند و آویزان دارد، پاها و منقارش سیاه است و تنها نوک منقار آن هاله زرد دارد.
رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: کفچه نوک از جمله پرندگانی است که در گذشته از پراکندگی فراوانی برخوردار بوده اما در حال حاضر ضمن مهاجرت به طور منظم در حوالی دریای خزر دیده می شود و شماری از این گونه نیز در جزیره قشم و دریاچه ارومیه مشاهده شده است.
تاکنون 222 گونه پرنده در استان مرکزی شناسایی شده است.

ایرنا

94110

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید