Performancing Metrics

حمایت از بخش صنعت و تجارت در اولویت است | اتاق خبر
کد خبر: 348077
تاریخ انتشار: 13 خرداد 1395 - 13:52
این روزها بیش از هر زمان دیگری بخش تولید و صنعت کشور به حمایت نیاز دارد تا بتواند بر مشکلات عدیده‌ای که با آن مواجه است فائق آید. در فهرست بلندبالایی که فعالان اقتصادی از آن به عنوان مشکلات این بخش یاد می‌کنند،

به گزارش اتاق خبر، چالش‌های حوزه بانکی بیش از هر مشکل دیگری به چشم می‌خورد. از دسترسی سخت به منابع بانکی تا سودهای بالایی که بانک‌ها در قبال تسهیلات پرداختی، طلب می‌کنند از مهم‌ترین موانعی است که فعالیت حوزه تولید، صنعت و تجارت کشور را دچار اختلال کرده است. مدیرعامل بانک سامان معتقد است که این بانک توانسته چه در دوره تحریم و چه در زمان حاضر که تحریم‌ها لغو شده است، سهم قابل توجهی را در حمایت از بخش‌های اقتصادی داشته باشد و در راستای اهداف کلان اقتصادی گام بردارد. سید احمد طاهری‌بهبهانی تصریح کرد که تامین مالی بخش‌های اقتصادی، تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، تجهیز منابع برای واردات ماشین‌آلات و قطعات یدکی، حمایت مالی از بخش‌های دارویی، مواد غذایی و.... ازجمله اقداماتی است که بانک سامان همواره در این مدت در اولویت کاری خود قرار داده است.


مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:
 همواره موضوع تامین اعتبار از سوی سیستم بانکی به‌عنوان یکی از مشکلات مهم بخش‌های اقتصادی به شمار می‌رود و زمانی این مشکلات به اوج خود رسید که تحریم‌ها در حوزه اقتصادی تشدید شد. بانک سامان تا چه حد توانسته نقش اثرگذار در حوزه اقتصاد و بخش‌های مختلف تولید و صنعت داشته باشد و به‌طور کلی رویکرد این بانک در این حوزه چگونه است؟
با توجه به اهمیت و نقش حوزه‌های اقتصادی در پیشبرد اهداف کلان اقتصادی کشور و از آنجا که حمایت‌های بانکی می‌تواند در تحقق این هدف موثر واقع شود، بانک سامان همواره تلاش کرده تا بتواند در زمینه تسهیل و توسعه بخش تجارت، تولید، صادرات و واردات؛ حمایت‌های لازم را از فعالان این بخش داشته باشد و از این طریق سهمی در پیشبرد اهداف کشور ایفا کند. این بانک که حتی در دوره تحریم و اعمال محدودیت؛ توانسته سهم بزرگی در تعاملات تجاری و مالی بین‌المللی ایران در حوزه غذا و دارو داشته باشد، در دوره پسابرجام و رفع محدودیت‌ها، این آمادگی را دارد که خدمات بیشتر و مطلوب‌تری را در این بخش مهم از تجارت برای تامین نیازهای کشور ارائه دهد. این بانک همواره تلاش کرده در حوزه تامین مالی، که نیاز اصلی فعالیت‌های اقتصادی چه در دوره تحریم و چه دوره پسابرجام به‌شمار می‌رود، اقدامات مثبتی انجام دهد و حمایت‌های لازم را از شرکت‌هایی که در امر واردات کالا فعالیت می‌کنند و همچنین فعالیت‌های صنعتی دارند انجام دهد، تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، تجهیز منابع برای واردات ماشین‌آلات و قطعات یدکی، حمایت مالی از بخش‌های دارویی، مواد غذایی و.... ازجمله اقداماتی است که بانک سامان همواره در این مدت در اولویت کاری خود قرار داده است.


شما اشاره‌ای داشتید به حمایت از بخش اقتصاد در زمان تحریم‌ها. این حمایت‌ها در چه حوزه‌هایی بوده و برنامه این بانک در دوره پسابرجام چیست؟
بانک سامان در سال‌های اخیر –‌۵ تا۶ سال گذشته- با وجود تمامی مشکلات و محدودیت‌هایی که از بابت تحریم‌ها بر اقتصاد تحمیل شد، توانست حمایت‌های خوبی را از بخش‌های اقتصادی از جمله حوزه دارویی و مواد غذایی داشته باشد. به‌طوری که هر ساله به‌طور میانگین، بانک سامان چیزی حدود ۶میلیارد دلار فاینانس در حوزه واردات کالا، مواد غذایی و دارو و تجهیزات پزشکی انجام داده است. در تداوم این حمایت‌ها هم در دوره پسابرجام تلاش داریم حمایت‌های لازم را از صادرکنندگان و بخش‌هایی که در امر صادرات نیاز به حمایت‌های بانکی دارند انجام دهیم و این موضوع با جدیت در دستور کار این بانک قرار دارد. گشایش اعتبارات اسنادی، فاینانس، ضمانتنامه‌های صادراتی و.....، از حمایت‌هایی هستند که بانک آمادگی لازم را در انجام آن برای بخش‌های اقتصادی دارد.
البته گفتنی است که این بانک، تلاش دارد از تمامی بخش‌های صادراتی حمایت کند، اما براساس اولویت‌های اقتصادی کشور، سعی‌مان بر این است تا منابع‌مان را به شکل هدفمند به بخش‌هایی هدایت کنیم که اهداف اقتصادی کشور را محقق می‌کند. تولیدات دانش‌بنیان، پتروشیمی‌ها، گیاهان دارویی، داروهای گیاهی، مواد غذایی و به‌طور کلی؛ کالاهای تجاری که می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد داشته باشد در اولویت حمایت‌های بانکی هستند و بانک سامان این آمادگی را در این عرصه دارد.


به جز بحث تامین اعتبارات، موضوع دیگری که به‌عنوان یک مشکل اساسی برای فعالان اقتصادی مطرح است، بالا بودن نرخ‌های سود بانکی و هزینه بالای تامین مالی در کشور است. با توجه به اینکه رویکرد دولت در شرایط فعلی کاهش این نرخ است، پایین آمدن نرخ‌های سود بانکی تا چه اندازه می‌تواند به نفع بخش اقتصاد تمام شود؟
بدون تردید بالا بودن نرخ‌های سود بانکی آثار مطلوبی بر اقتصاد نخواهد داشت و آنچه مسلم است کاهش این نرخ در نهایت می‌تواند به نفع تمام بخش‌های اقتصادی باشد. از آنجایی که به دلیل بالا بودن نرخ‌های سود، هزینه تمام‌شده پول در بانک‌ها گران تمام می‌شود، تسهیلاتی هم که در اختیار بخش‌های اقتصادی قرار می‌گیرد، با نرخ‌های بالا خواهد بود که این اصلا به نفع کشور نیست. از این رو می‌توان امیدوار بود با کاهش نرخ‌ها، قیمت تمام شده پول برای فعالان اقتصادی برای خرید کالا و خدمات، فعالیت‌های تجاری و تولیدی و... ارزان تمام شود و این موضوع صرفه‌جویی در هزینه آنها خواهد بود که می‌تواند منفعت زیادی داشته و کمک بیشتری به بخش‌های اقتصادی کند.


البته این بازی برد برد است. چرا که در سوی دیگر قضیه، نفع بانک‌ها را نیز دربرخواهد داشت. بنابراین اگر بانک‌ها در اجرای دستورالعمل‌هایی که مربوط به نرخ سود است، به شکل درست، نرخ‌های پایین را رعایت کنند، هزینه‌های پرداختی‌شان در زمان تامین مالی بخش‌های اقتصادی، کمتر می‌شود و در نهایت مبلغ کمتری را برای سود پرداخت خواهند کرد و این برای بانک‌ها هم خوب است.


یکی از انتقاداتی که همواره مطرح می‌شود، این است که برخی از بانک‌ها به مصوبات مربوط به نرخ‌های سود بانکی عمل نمی‌کنند. به نظر شما در چنین شرایطی چه اقدماتی باید انجام شود تا تمامی بانک‌ها خودشان را ملزم به رعایت نرخ‌ها کنند؟
این‌طور به نظر می‌رسد که بانک‌ها به دلیل نفع خودشان و بخش اقتصاد که این روزها با مشکلات زیادی مواجه است، تلاش می‌کنند با اتحاد، این برنامه را اجرایی کنند تا در نهایت کل اقتصاد از این بابت منتفع شود. اما به هر حال در هر بخشی ـ که بانک هم از این قاعده مستثنا نیست ـ تعدادی از بانک‌ها هستند که براساس مصوبات و دستورالعمل‌ها عمل نمی‌کنند که البته تعداد آنها هم محدود است. به هر حال به صراحت می‌توان گفت که در ماه‌های اخیر و از زمانی که نرخ‌های سود بانکی کاهش یافت، بیشتر بانک‌ها همکاری لازم را در اجرای این سیاست انجام دادند و تلاش کردند که براساس سیاست‌های بانک مرکزی حرکت کنند. موضوعی که وجود دارد این است که همه به این موضوع واقفند که اگر نرخ‌ها کاهش یابد، همانطور که این کاهش نرخ‌ها به ارزان‌تر شدن قیمت تمام‌شده پول برای تاجران می‌انجامد، برای بانک‌ها هم نفع دارد و باعث خواهد شد در هزینه‌های بانک‌ها صرفه‌جویی شود و هزینه‌های بانکی را به حداقل برساند. به طور حتم این اقدامات، کار بسیار مفید و مطلوبی است و برای نتیجه مطلوب در اجرا، فقط این موضوع نیاز به هماهنگی بیشتر بین بانک‌ها و اطمینان خاطر از داشتن نقدینگی کافی دارد.

منبع:صمت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید