Performancing Metrics

کمیته ویژه برای بررسی فرصت‌های تجاری با کشورهای هدف | اتاق خبر
کد خبر: 348088
تاریخ انتشار: 13 خرداد 1395 - 14:34
هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در جلسه فوق‌العاده‌ای خواستار بررسی واقعی شدن نرخ ارز و پیگیری آن از سوی کمیسیون صنایع اتاق و همچنین بررسی نقش فساد در ساختار اقتصادی کشور توسط کمیسیون بهبود محیط کسب‌وکار اتاق شد.

به گزارش اتاق خبر، رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت: واقعی نبودن نرخ ارز در کنار فساد دو چالش مهم اقتصاد ایران است که بخش خصوصی با کمک دولت و سایر بخش‌ها می‌تواند راهکار اجرایی برای حل آن ارائه دهد. سید عبدالوهاب سهل آبادی، واقعی شدن نرخ ارز را عامل تعیین‌کننده برای تداوم فعالیت تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی برشمرد و اظهار کرد: نباید نگاه به ارز تنها نگاه تاجرمآبانه باشد بلکه باید نگاه تولیدی و صنعتی به نرخ ارز داشت. رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران از پیگیری کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان در زمینه واقعی شدن نرخ ارز خبر داد و تصریح کرد: کمیسیون‌ها به‌عنوان بازوی مشورتی اتاق تلاش می‌کنند دیدگاه‌های کارشناسی شده را پس از تجزیه و تحلیل در اختیار تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان اقتصادی کشور قرار دهند.
سهل‌آبادی فساد را دومین چالش جدی پیش روی اقتصاد کشور برشمرد و گفت: برای ریشه‌کنی فساد همه بخش‌های جامعه و حاکمیت باید درگیر آن شوند تا بتوان شاهد ریشه‌کنی آن در اقتصاد بود. رییس اتاق بازرگانی اصفهان از تشکیل کمیته ویژه برای بررسی فرصت‌های تجاری با کشورهای هدف خبر داد و گفت: بازارهای هدف صادراتی به‌صورت تخصصی و کشور به کشور در این کمیته پیگیری می‌شود.


بررسی مشکلات واحدهای صنعتی
مصطفی رناسی، نایب‌رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه از بررسی مشکلات واحدهای صنعتی شهرک‌های صنعتی کشور توسط اتاق اصفهان خبر داد و گفت: بر اساس درخواست اتاق ایران از اتاق اصفهان این بررسی از طریق انجمن هیات امنای شهرک‌های صنعتی استان اصفهان انجام می‌شود. همچنین محسن پورسینا، عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه خواستار تمرکز اتاق‌های بازرگانی بر موضوعات محوری اقتصاد کشور شد.


تراز تجاری ناهمگون ناشی از تک‌نرخی نبودن ارز
قاسم‌علی جباری، عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه با اشاره به نامتعادل بودن تراز تجاری ایران گفت: تعادل صادرات و واردات می‌تواند بر نرخ ارز تاثیر بسزایی داشته باشد.
وی اضافه کرد: در شرایط کنونی افزایش صادرات کالای غیرنفتی می‌تواند بر تک‌نرخی شدن و تثبیت نرخ ارز کمک کند. همچنین در ادامه این جلسه بهرام سبحانی، رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان خواستار پرداختن به ریشه‌های فساد در اقتصاد ایران شد و تصریح کرد: برخورد قهری با چند مجرم اقتصادی نمی‌تواند فساد را ریشه‌کن کند بلکه باید عوامل ایجاد فساد در اقتصاد را شناسایی و ریشه‌کن کرد. سبحانی خاطرنشان کرد: چنانچه نرخ ارز واقعی شود ریشه بخشی از فساد در اقتصاد ایران خشک خواهد شد زیرا پایین بودن نرخ ارز باعث بروز پدیده قاچاق در اقتصاد می‌شود و ضربه مهلکی به تولید داخلی می‌زند. محمدرضا رجالی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه فساد عامل موثری در برهم خوردن فضای اقتصادی می‌شود، افزود: در فضای سالم اقتصادی رقابت سالم شکل می‌گیرد و رقابت سالم باعث توانمند شدن بنگاه‌های اقتصادی در فضای بین‌المللی می‌شود. وی خواستار برخورد قاطع دولت با فساد اداری در سازمان‌های دولتی شد و خاطرنشان کرد: هزینه فساد اداری برای کارکنان دولت باید بالا برود تا امکان سوءاستفاده از جایگاه دولتی کاهش یابد.


تشکیل میز کشورهای هدف تجاری
سید رسول رنجبران، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه خواستار مطالعه تطبیقی تئوری‌های مقابله با فساد اقتصادی شد و گفت: به پدیده فساد اقتصادی نباید یک‌جانبه نگاه کرد بلکه باید کل پدیده را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد. وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار تشکیل میز کشورهای هدف تجاری استان اصفهان در اتاق بازرگانی به ریاست هر یک از اعضای هیات نمایندگان شد و گفت: در دوران پساتحریم صادرات بنگاه‌های تولیدی باید مورد توجه و تاکید همه بخش‌های کشور قرار گیرد. همچنین مرتضی بیشه، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه خواستار مشارکت همه کمیسیون‌ها در پرداختن به موضوع فساد اقتصادی شد و گفت: موضوع فساد یک موضوع کلی و تهدیدکننده اقتصاد کشور است. وی افزود: پدیده فساد در اقتصاد ایران دارای ابعاد و وسعت گسترده‌ای است که نمونه آن را در قاچاق می‌توان مشاهده کرد و دولت به تنهایی نمی‌تواند با این پدیده مقابله کند.


 کلید خروج از رکود اقتصادی
احمد خوروش، رییس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه با اشاره به اینکه مسئله اصلی کشور پیرامون اقتصاد است، افزود: اقتصاد ایران برای خروج از بحران رکود به صادرات نیاز دارد و تسهیل صادرات برای تولیدکنندگان می‌تواند مسائل اقتصادی کشور از جمله بیکاری را برطرف کند. همچنین زهرا اخوان‌نسب، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه چابک‌سازی تشکل‌های اقتصادی را در پیگیری مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی مهم و اثرگذار دانست و گفت: بخش دولتی به‌دلیل وجود قوانین و مقررات متعدد نمی‌تواند در عرصه اقتصادی کارآمد و اثربخش عمل کند. حمیدرضا قلمکاری، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه از تصویب ستاد ویژه زاینده‌رود در کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق خبر داد و گفت: زاینده‌رود نقشی تعیین‌کننده در کشاورزی و صنایع زیربخش استان اصفهان دارد و کمیسیون خواستار تشکیل ستاد ویژه ملی است. وی خواستار تنظیم آیین‌نامه‌های داخلی مربوط به بودجه‌بندی کمیسیون‌های اتاق شد و تصریح کرد: کمیسیون‌های اتاق می‌توانند با انعکاس مسائل و مشکلات زیربخش خود نقش موثری در حل آن داشته باشند.

منبع: صمت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید