Performancing Metrics

برجام تفاهم نامه تجاری نیست اما می تواند زمینه ساز رشد اقتصادی کشور شود | اتاق خبر
کد خبر: 348132
تاریخ انتشار: 13 خرداد 1395 - 19:47
بعیدی نژاد:
مدیرکل سیاسی و امور بین الملل وزارت امور خارجه گفت: برجام تفاهم نامه تجاری نیست اما می تواند با رفع موانع زمینه رشد اقتصادی کشور را فراهم کند.

اتاق خبر - «حمید بعیدی نژاد» شامگاه چهارشنبه در شورای اداری استان همدان افزود: با توجه به اینکه مذاکرات ما بسیار طولانی بود و ساعت های زیادی را با طرف مقابل مذاکره می کردیم می دیدیم که تاریخ و فرهنگ ایران برای آنها بسیار مهم بوده و مدام در این رابطه سخن به میان می آمد.

وی تصریح کرد: مذاکرات ما بسیار سخت بود اما افتخار داشتیم نه به عنوان افراد و اشخاص و نه با نام افراد حقیقی بلکه به عنوان نمایندگان ایران در مذاکرات حضور داشتیم، برخی فکر می کنند برجام محصول مذاکره چند تن است که هم اکنون به آن انتقادی وارد است البته انتقاد قابل قبول بوده و باید به آن پاسخ داد.
وی اضافه کرد: پشتوانه ما در آنجا اقتدار و توان کشور بود که به دلیل وجود آن در آنجا ما را به عنوان نماینده نظام می پذیرفتند چرا که اگر کشور ما در حوزه های مختلف این اقتدار را نداشت مذاکرات ما هم شکل دیگری رقم می خورد.
بعیدی نژاد بیان کرد: به گذشته مراجعه کنید تا تاثیرهای برجام را در عرصه سیاسی بهتر ببینید، اگر در حوزه نظامی قدرتمند نبودیم یا مردم ما در صحنه نبودند و یا مسئولان انتخاب شده با رای مردم نبودند نمی توانستیم از حقوق ملت ایران دفاع کنیم.
وی ادامه داد: ما فقط سخنگوی ملت ایران بودیم و سعی داشتیم تا تنها دقت ها و حساسیت ها را بیان کنیم، اما پشتوانه ما ملت ایران بود که با پایداری خود مواضع کشورهای دیگر را تغییر دادند.
وی اضافه کرد: گاهی رسانه ها این دستاوردها را نادیده گرفته و تنها بر گذشته چشم دوخته و فقط ایرادات الان را می بینند، این جفا به ملت ایران و دولتی است که نماینده ملت ایران بوده و مذاکرات را پیروز کرده است.
وی افزود: ببینید با این همه فشارها که به ملت ایران وارد شد چرا ما وارد تحریم شدیم؟ علت آن این است که حاضر نشدیم زیر بار حرف زور برویم، آنها می خواستند ملت ایران از حق خود دست بکشد، ما در 22 بهمن فریاد حفظ حقوق هسته ای سر دادیم اما امروز عده ای این خواسته ها را به مسائل اقتصاد ربط می دهند، البته ما از اول مذاکرات خواستار لغو این تحریم ها بودیم و گفته ایم اگر این لغوها نباشد گشایشی نخواهد بود.
وی ادامه داد: اگر به برجام تنها با دید اقتصادی نگاه کنیم با این ایستادگی جور در نمی آید، وقتی می توان از اقتصاد حرف زد که بتوان گفت چقدر داده و چقدر گرفته ایم، می دانیم که از نظر اقتصادی در سال های گذشته متضرر شده ایم اما اگر هدف ما در برجام تنها مشکلات اقتصادی بود دیگر نیاز به مذاکرات نداشتیم.
بعیدی نژاد با بیان اینکه از تحریم ها ناراضی بوده و هستیم و باید لغو شود افزود: در مذاکرت 84 که در ژنو برگزار شد بعد از دو سال مذاکره با طرفین غربی ما گفتیم این مذاکرات را ادامه نخواهیم داد اما آنها وقت سه ماهه خواستند تا طرح جامعی پیشنهاد بدهند تا مشکل ایران حل شود.
وی اضافه کرد: در یک روز جمعه در سال 84 از سفارت سه کشور اروپایی برای تحویل این پیشنهادها با ما تماس گرفتند یک متن پنجاه صفحه ای را ارائه کردند اما ما چون موضع نظام را می دانستیم به بخش غنی سازی و چرخه سوخت مراجعه کردیم که در آنجا آمده بود ایران تعهد می کند چرخه سوخت خود را متوقف کند اما ما اعلام کردیم این موضوع مورد رضایت نظام و مردم ایران قرار نخواهد گرفت..
وی بیان کرد: اعلام کردیم که مگر ما غنی سازی را برای فروش گذاشته ایم ما انرژی هسته ای را حق مسلم خود را می دانیم و در آن زمان دکتر روحانی بیانیه ای علیه این پیشنهاد صادر کردند.
بعیدی نژاد افزود: آن زمان ما غنی سازی را آغاز و آنها قطعنامه هایی را علیه ایران صادر کردند و ایران در تحت فصل هفتم سازمان ملل قرار گرفت و این به این معنا بود که ایران تهدیدی علیه امنیت و صلح بین المللی است و با توجه به این می توانستند علیه ایران از محدویت ها شروع و تا حملات نظامی تحت پرچم سازمان ملل پیش بروند.
وی تصریح کرد: ملت ما در این شرایط ایستاد چرا که اگر ما تنها به دنبال اقتصاد و تکنولوژی بودیم این مذاکرات بی فایده بود، اما با این وجود عده ای می گویند چرا پس از برجام مشکلات ما برقرار بوده و مشکلات بانک ها حل نشده است، که این تفکر جفا در حق ملت ایران است.
وی ادامه داد: از اولین روز که وارد مذاکرات شدیم در اولین دیدار محرمانه به هیات آمریکایی گفتیم تنها با یک شرط مذاکره را ادامه خواهیم داد که ایران غنی سازی را ادامه دهد و آنها نیز اعلام کردند با قید شرایطی می توان این را عملی کرد.
وی بیان کرد: امروز افتخار داریم در دوره تفاهم ژنو غنی سازی ایران به حقانیت شناخته شد و ایران غنی سازی را ادامه داد، بنابراین یادمان نرود که در مسائل هسته ای کجا بودیم.

** دولت مصمم به حل مشکلات اقتصادی است
وی اضافه کرد: مشکلات اقتصادی باید رفع شود و دولت در این امر مصمم است اما اصل این موضوع را یادمان نرود که ما تنها برای گشایش های اقتصادی مذاکره نکردیم و مسئله غنی سازی با تمام حوزه های دیگر فرق داشته و خط قرمز غرب است.
بعیدی نژاد افزود: رژیم گذشته تاکید بر غنی سازی در کشور داشت چرا که می گفت می خواهد 20 نیروگاه در ایران داشته باشد اما آمریکا این اجازه را نداده و گفت باید انرژی غنی سازی شده را از کشورهای دیگر خریداری کرد.
وی بیان کرد: امروز هم این سیاست است هر کشوری که بخواهد با امریکا همکاری هسته ای داشته باشد یک قرارداد دارند به نام یک، دو، سه که یکی از اصول آن این است که غنی سازی را کنار بگذارند، نمونه آن کره جنوبی است که متحد استراتژیک امریکا در شبه جزیره کره است و هنوز نپذیرفته اند که غنی سازی داشته باشد.
وی بیان کرد: یکبار بازرسان آژانس متوجه شدند که در کره جنوبی کار غنی سازی در سطح آزمایشگاهی انجام شده است و قرار شد کره ای ها این را متوقف کنند و کره اعلام کرد که این امر تنها کنجکاوی دانشمندان هسته ای بوده و متوقف خواهد شد.
وی اضافه کرد: لغو تحریم ها پایه دوم این مذاکرات است، اما افرادی که نگران عدم ارتباط سیستم بانکی هستند ببینند که کشور از نظر اقتصادی مسیری را رفت که در تمام عرصه ها تحریم شد، در مذاکرات به ابعاد عظیم این تحریم ها بیشتر پی بردیم چرا که هدف آنها به صفر رساندن صادرات نفت ایران و توقف تمام فعالیت های تجاری ایران با دنیای خارج بود.
وی ادامه داد: پیش از برجام حتی ما نمی توانستیم صد دلار به بانک دیگر منتقل کنیم و در زمان آغاز مذاکرات میزان فروش نفت ما به 800 تا یک میلیون بشکه رسیده بود و می خواستند در یک و نیم سال بعد این میزان را به صفر برسانند، و پول آن در حساب هایی مسدود می شد تا فقط به پول آن کشور کالا خریداری و به کشور منتقل شود.
وی تصریح کرد: این همان الگویی بود که در عراق پیاده شد و در برابر فروش نفت فقط غذا و دارو وارد این کشور می شد این برنامه ای بود که قدم به قدم پیش آمده بود،اما به لطف الهی، پایداری مردم ،آثار خون شهدا و دعای مادران شهدا آنها نتوانستند به سیاست های خود برسند، ملت ایران اینها را مجبور به مذاکره کرد.
وی ادامه داد: وقتی کشوری تصمیم می گیرد به مذاکره برود اگر به مذاکره برود بدون اینکه اعتقادی داشته باشد، یا به مذاکره برود تا تحت هر شرایطی آن را به نتیجه برساند هر دو این سبک اشتباه خواهد بود.
وی بیان کرد: خدا را شاهد می گیریم کشور ما با اقتدار وارد مذاکره شد و ماموریت ما این بود که اگر طرفین به خواست ما تن دادند قابل قبول است و هیچ پیش ذهنی در خصوص نتایج آن نداشته ایم.

**برای کلمه به کلمه این توافق جنگیده ایم
مدیرکل سیاسی و امور بین الملل وزارت امور خارجه گفت: برای کلمه به کلمه این توافق جنگیده ایم و تا روز آخر هم از نتیجه آن بی اطلاع بودیم ، ما روی همه اصول خود تمام قد ایستادیم و به لطف الهی کشور ما توانست موفق شده و به خطوط قرمز ترسیم شده برسد و امروز توافقی حاصل شده که تمام عرصه های صنعت هسته ای را تضمین کرده است.
وی اضافه کرد: نیروگاه تحقیقاتی آب سنگین اراک را از روز اول اصرار بر تعطیلی داشتند اما ما نپذیرفتیم و در نهایت آنها پیشنهاد دادند که از آب سنگین به آب سبک تغییر دهیم، می گفتند اگر آب سنگین داشته باشیم احتمال ساخت بمب هسته ای وجود دارد اما دانشمندان ما گفتند با حفظ آب سنگین پلوتونیوم آن را به حدی کاهش خواهند داد که قابل استفاده برای بمب هسته ای نباشد چرا که از افتخارات فقه شیعه حرام بودن ساخت بمب هسته ای است.
بعیدی نژاد گفت: آنها تمام دانشمندانشان را بسیج کرده و در مذاکرات آوردند که بگویند این امکان پذیر نیست و نمی توان این کار را انجام داد، یک هماورد علمی بین دانشمندان ایران و کشورهای مدعی ایجاد شد که دو سال طول کشید و این طرح توانست در مذاکرات ما را کمک کند ودر روزهای آخر این مذاکرات گفتند این طرح دانشمندان ایران عملی بوده و می تواند این مشکل را حل کند.
وی بیان کرد: امروز قدرت هایی مانند آمریکا که می خواستند روزی کارخانه آب سنگین ایران را متوقف کنند مشتری خرید این آب سنگین هستند.
بعیدی نژاد افزود: تحریم ها لغو شده و تحریم اقتصادی، بانکی، مالی و نفتی در مورد ایران وجود ندارد ارتباط بانکی ایران برقرار شده و بسیاری از مشکلات ما حل شده است از مشکلات دیگری که داریم بانک های فرانسه و آلمان به دلیل ارتباط در زمان تحریم با ایران جریمه شدند و الان در حال احتیاط هستند و هم اکنون برای پیدا کردن راه های مختلف وقت می خواهند.
وی ادامه داد: بر خلاف چیزی که می گویند ایران هر کاری کرده و آنها می توانند به تعهدات خود عمل نکنند می گوییم آنقدر ابزار سیاسی داریم که اگر تصمیم بگیریم می توانیم چنان ضربه ای به دشمن بزنیم که آنها باید تا کلمه آخر برجام را استفاده کنند.
وی عنوان کرد: با توجه به فرصت های برجام باید اختلافات را کنار بگذاریم و مثل همیشه همدل باشیم، برجام تصمیم نظام است امروز مناقشه کردن در این خصوص مسئله را حل نمی کند از دستاوردهای برجام استفاده کنیم.

** از فرصت های برجام برای تحرک اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم
بعیدی نژاد افزود: برجام می تواند فرصت هایی را ایجاد کند که در این تحرک اقتصاد مقاومتی از فرصت ها استفاده کنیم اما به آمارها مراجعه کنید سال 91 تا 92 چند شغل از دست رفته است ببینید بیکاری به کجا رسید اما خوشبختانه در دو تا سه سال و با تدبیری که بود آمارها نشان می دهد که در حال حرکت هستیم و در حال اصلاح وضعیت هستیم.

** آمارسازی در کشور به اعتماد مردم لطمه زده است
وی اضافه کرد: آمار سازی در کشور به اعتماد مردمی لطمه زده است اما ما افتخار می کنیم آماری که دولت و استاندار همدان در خصوص فعالیت های خود ارائه می کنند مبتنی بر واقعیات است.
وی بیان کرد: راهی جز اقتصاد مقاومتی برای ایجاد اقتصاد پایدار نداریم که برای این نیازمند رشد اقتصادی و به دنبال آن جذب سرمایه گذار هستیم.
مدیرکل سیاسی و امور بین الملل وزارت امورخارجه گفت: دکتر روحانی از سخت گیر ترین افراد در مذاکره هستند و در مذاکرات بیشترین سخت گیری را کردند که روند مذاکرات باید درست انجام شود و باید اصول ما در مذاکرات تامین شود.
وی تصریح کرد: دو و نیم سال از عمر دولت به مذاکرات گذشته است و چهار ماه است که ما وارد اجرای برجام شده ایم اما به این اثرات قانع نیستیم چرا که امید مردم است که بیکاری کاهش پیدا کند و مشکلاتی از جمله رکود از بین برود و امسال می توانیم به قله های بزرگی دست پیدا کنیم.
بعیدی نژاد ادامه داد: هیچ محدودیتی در تبادلات خارجی و همکاری های اقتصادی داخلی نداریم البته ممکن است شخصی آگاه نبوده و یا افرادی در جریان نباشند ما باید از فضاها استفاده کنیم تا این نشاط و تحرکی که قرار است ایجاد شود موتور محرکه ما را تندتر کند.

** استان همدان از ظرفیت های خوب گردشگری برخوردار است
وی اضافه کرد: استان ها و شهرهای بزرگی در کشور هستند که موتور حرکت این شهرها در تولیدات نیست البته باید تحرک بیشتر شود، امروز موتور حرکت اقتصاد دنیا به گردشگری توجه ویژه ای دارد که استان همدان و این شهر از امیتازات بزرگی در این خصوص برخوردار است.
وی تصریح کرد: کشور ما همواره گهواره تمدن بوده و اینقدر امثال کتیبه های گنجنامه کتیبه داریم که برای ما عادی شده است، اما گردشگران خارجی به دنبال جاذبه های فرهنگی و تمدنی ایران هستند و شهر شما در این حوزه ظرفیت های بزرگی دارد.
وی ادامه داد: امروز می بینیم که سفالگران همدانی ما با استفاده از علم سنتی پدران خود و تلفیق آن با هنر روز چه آثاری خلق می کنند، که شک ندارم اگر اینها معرفی شود می تواند اقتصاد استان را به حرکت دربیاورد.
وی تصریح کرد: برای احداث موزه در این استان فکر اساسی کنید چرا که در دنیا موزه نقش بسیار تاثیر گذاری دارد همه چیزهایی که اکتشاف شده را در معرض دید مردم قرار دهید این خود در جذب گردشگر نقش بسزایی دارد، فقدان موزه برای گردشگران غیر قابل باور است.

ایرنا

94110

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید