Performancing Metrics

دولت ثبات اقتصاد کلان و فضای مناسب را برای سرمایه گذاری ایجاد کرد | اتاق خبر
کد خبر: 348156
تاریخ انتشار: 13 خرداد 1395 - 22:55
رئیس دبیرخانه شورای اقتصاد:
رئیس دبیرخانه شورای اقتصاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: با وجود کاهش درآمدهای نفتی، نرخ ارز دچار نوسان شدید نشد و دولت توانست به درستی ثبات اقتصاد کلان و فضای نسبی مناسب را برای سرمایه گذاری ایجاد کند.

اتاق خبر - مجتبی خالصی روز پنجشنبه در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری افزود: یکی از بحث های اقتصاد مقاومتی کم کردن زمینه فساد است و با یکسان سازی نرخ ارز در سال 95 ضمن مبارزه با فساد اقتصادی، کارایی اقتصاد نیز افزایش می یابد.

وی گفت: بودجه ما پر نوسان و وابسته به نفت است و به همین علت با کاهش قیمت نفت و حجم صادرات آن، بودجه دچار مشکل می شود و بین بودجه و برنامه های دولت فاصله می اندازد.
رئیس دبیرخانه شورای اقتصاد مقاومتی کشور ادامه داد: در صدر سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری، رشد پویا هدف اصلی اقتصاد مقاومتی است.
وی گفت: نکته جدید در این نشست میثاق نامه تنظیم شده برای اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی در استان کرمان می باشد و این میثاق نامه حرکت مهمی در راستای پیشبرد گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی است.
وی تصریح کرد: میثاق نامه توانسته اجماع درونی فعال در عرصه اقتصاد استان را ذیل یک مفهوم به یک اشتراک نظر برساند که بسیار مبارک است.
خالصی گفت: نکته دوم در برنامه های اقتصاد مقاومتی استان با توجه به محدودیت منابع مالی دولت، این است که تامین منابع مالی پروژه ها به دولت محدود نشده است.
وی با بیان اینکه وضعیت استان را نمی توانیم فارغ از وضعیت عمومی کشور بدانیم ادامه داد: امروزه رشد اقتصادی بویژه در اقتصاد ایران بدون بهبود محیط کسب و کار محقق نشدنی است و این بهبود عرصه را برای حضور بخش خصوصی در همه فعالیت های اقتصادی فراهم می کند.
وی گفت: یکی از مسائل مهم در تامین منابع مالی، مشارکت عمومی و خصوصی هم به عنوان ساز و کار مطرح است و هم به عنوان موضوعی که می تواند منابع مالی بخش خصوصی را برای اجرای پروژه ها جذب و کارایی بخش خصوصی را وارد اجرای طرح ها کند.
رئیس دبیرخانه شورای اقتصاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزود: حدود 2 هزار و 500 پروژه قابل واگذاری ملی و استانی وجود دارد و این می تواند با این مکانیسم اجرایی شود و استان نشان داده که قادر است در این بخش خوب پیش برود.
وی تصریح کرد: در بحث واگذاری ها باید اجازه دهیم طرح های نیمه تمام در اختیار بخش خصوصی قرار داده شود البته مشروط به اتمام طرح است و دستورالعمل واگذاری طرح های سرمایه ای از هفته آینده ابلاغ خواهد شد.
خالصی با اشاره به تفاوت اقتصاد مقاومتی با سایر موضوعات گفت: اقتصاد مقاومتی می خواهد به تعادل جدید در یک مرحله بالاتر برسد و به دنبال پویایی اقتصاد است.
وی افزود: در سطح استان باید مجموعه عواملی را که ممکن است در مسیر توسعه، پیشرفت و تولید را دچار مشکل کند، آنها را مدیریت کنیم و اجازه ندهیم تکانه و شوک از بیرون باعث فاصله گرفتن تولید از مسیر توسعه اصلی شود.
وی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی باید در برابر تهدیدات و مخاطرات حرف مشخص داشته باشد و بتواند از تحولات فناوری دنیا برای پویایی و رشد اقتصادی استفاده کند و اگر صدمه و تهدیدی اتفاق افتاد سریع به مسیر توسعه اش برگردد.
خالصی گفت: پنج رویکرد بر اقتصاد مقاومتی حاکم است و تمام دستگاه ها با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و مفهوم کلی اقتصاد مقاومتی باید آن را دنبال کنند.
وی افزود: فناوری، سرمایه و بازار امکاناتی است که می توانیم از دنیا برای اجرای اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم و در حال حاضر میزان استفاده ما از فناوری و سرمایه گذاری خارجی بسیار کم است که مقرر شد امسال هفت میلیارد دلار جذب سرمایه گذاری خارجی داشته باشیم و استان ها باید قابلیت ها را در نظر داشته باشند.
وی گفت: ما همیشه تورم دو رقمی داشتیم هرچند با تمهیداتی در 2 سال اخیر آن را مهار کردیم و به حدود 12 درصد رساندیم اما هنوز 2 رقمی است.
رئیس دبیرخانه شورای اقتصاد مقاومتی کشور افزود: صادرات غیرنفتی ما کم است و عملا نتوانسته ایم از بازار جهانی درست استفاده کنیم و متکی به صادرات نفت بوده ایم، همچنین واردات ما نیز متکی به این صادرات بوده و در واقع اقتصاد ما نفتی بوده است.
کرمان در سفر استانی رئیس جمهوری به این استان در اردیبهشت امسال به عنوان سومین استان پایلوت اقتصاد مقاومتی معرفی شد.
طرح شهر نمونه اقتصاد مقاومتی نیز براساس توافق استانداری کرمان و بنیاد مستضعفان در شهرستان محروم قلعه گنج استان کرمان در دست اجراست.

ایرنا

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید