Performancing Metrics

گردن دراز زنان برمه ای؛ جاذبه توریستی | اتاق خبر
کد خبر: 348374
تاریخ انتشار: 15 خرداد 1395 - 11:23
رسم‌های عجیب و غریب زیادی در دنیا وجود دارد که گاهی شیرین و جالب است و گاهی باعث آزار و اذیت افراد می‌شود. یک نمونه از این سنت‌های عجیب، گذاشتن حلقه‌های برنجی بر دور گردن زنان برمه‌ای است. به نحوی که توجه گردشگران خارجی را هم به خود جلب کرده است.

اتاق خبر: گردشگران به این زنان، «زن‌های زرافه‌ای» می‌گفتند. در اوایل سال ۱۹۹۰ بود که توجه گردشگران غربی به این سنت باستانی جلب شد. و پس از مدتی این اسم به زنان کایان لاوی (Kayan Lahwi) تغییر پیدا کرد.

کایان

زنان گردن دراز

کایان شاخه ای از «رد کارن» یا مردم کارنی است که در برمه زندگی می‌کنند. این گروه به چند قبیله تقسیم می‌شود که مشهورترین آن‌ها کایان لاوی است. اکنون زنان زرافه‌ای این قبیله به یک جاذبه‌ی توریستی تبدیل شده‌اند.

خروج از برمه

زنان گردن دراز

در اواخر سال ۱۹۸۰ و اوایل ۱۹۹۰ بود که طی درگیری‌های نظامی، این گروه برمه را ترک کردند.

زندگی در اردوگاه

زنان گردن دراز

کایان‌ها پس از فرار از برمه مجبور شدند که اردوگاه‌های خود را در نزدیکی مرز تایلند برپا کنند. منطقه‌ی آن‌ها به نام بخش گردن‌درازها معروف است.

گردن‌های دراز

زنان گردن دراز

بعد‌ها منطقه‌ی گردن‌درازها به یک مکان توریستی تبدیل شد و گردشگران زیادی کنجکاو شدند تا این منطقه را ببینند.

جاذبه‌ی گردشگری

وجود گردشگران برای کایان‌ها با نوعی درآمدزایی همراه بود و زنان زرافه‌ای به ستاره‌های گردشگری تبدیل شدند.

حلقه‌های گردن

زنان گردن دراز

در قبیله‌ی کایان لاوی، رسم است که دختران از ۵ سالگی این حلقه‌ها را دور گردن خود می‌اندازند تا به مروز زمان گردن‌های آن‌ها کشیده‌تر شود.

گسترش سنت

زنان گردن دراز

به مرور زمان و با درازتر شدن گردن حلقه‌های بیشتری به آن اضافه می‌شود. از این رو گردن‌های آن‌ها به صورت طبیعی دراز نیست بلکه به واسطه‌ی این حلقه‌ها است که کشیده می‌شود.

آسیب

زنان گردن دراز

وزن این حلقه‌ها باعث فشار به استخوان ترقوه می‌شود که این به نوبه‌ی خود قفسه‌ی سینه را فشرده کرده و باعث تغییر شیب شانه‌ها می‌شود. با تغییر شکل استخوان ترقوه، ظاهر گردن درازتر می‌شود.

معیار زیبایی

زنان گردن دراز

نکته ی جالب اینجا است که به گفته‌ی افراد این قبیله، هر چه گردن زنی درازتر باشد، زیباتر به نظر می‌رسد.

حلقه‌های گردن

زنان گردن دراز

معمولا حلقه‌ها از دور گردن برداشته نمی‌شوند. برداشتن این حلقه‌های برنجی زمان زیادی طول خواهد کشید.

رهایی از حلقه‌ها

زنان گردن دراز

سال ۲۰۰۶ بود که زنان جوان قبیله این سنت را شکستند و حلقه‌های دور گردن خود را برداشتند. کم‌کم زنان مسن تر هم حلقه‌های دور گردن خود را باز کردند. البته پس از باز کردن حلقه‌ها تا چند روز با احساس ناراحتی و کبودی اطراف گردن مواجه بودند و زمانی طولانی لازم بود که این ناراحتی‌ها رفع شود.

تغییر فرهنگ

زنان گردن دراز

دولت برمه مردم را تشویق می‌کند که این عادت سنتی را کنار بگذارند. از این رو زنان کایان لاوی در حال کنار گذاشتن این رسم غیرعقلانی هستند تا آن را به گذشته بسپارند.

منبع: کجارو

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید