Performancing Metrics

افزایش تدابیر امنیتی در پکن در سالگرد تظاهرات تیان آنمن | اتاق خبر
کد خبر: 348432
تاریخ انتشار: 15 خرداد 1395 - 20:20
امروز (شنبه) مصادف با بیست‌وهفتمین سالگرد تظاهرات دانشجویی 1989 در میدان تیان‌آنمن شهر پکن، تدابیر امنیتی در این شهر به ویژه در اطراف این میدان تشدید شده است.

اتاق خبر: امروز (شنبه) مصادف با بیست‌وهفتمین سالگرد تظاهرات دانشجویی 1989 در میدان تیان‌آنمن شهر پکن، تدابیر امنیتی در این شهر به ویژه در اطراف این میدان تشدید شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: نیروهای پلیس اقدام به بررسی مدارک شناسایی و کیف هر کسی کردند که امروز قصد ورود به اطراف میدان بزرگ تیان آنمن واقع در مرکز پکن را داشت. در سال 1989 هزاران دانشجو، خبرنگار و شهروند عادی در میدان تیان آنمن پکن تجمع کردند تا اصلاحات سیاسی را مطالبه کرده و اعتراضات دموکراسی خواهانه‌ای را برگزار کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که امروز مقامات چینی خبرنگاران این خبرگزاری را در محل این میدان متوقف کرده و پس از فیلمبرداری از این خبرنگاران آنها را مجبور به ترک این منطقه کردند.

در تاریخ 3 و 4 ژوئن براساس گزارش‌ها و منابع گوناگون صدها و حتی شاید هزاران تن از معترضان تجمع کرده در میدان تیان آنمن با مداخله سربازان و تانک‌های ارتش چین کشته شدند. این موضوع در چین از حساسیت بالایی برخوردار است و هرگونه مراسمی برای آن چه به شکل خصوصی و چه به شکل عمومی ممنوع است.

با این حال مراسم‌های یادبودی برای این سالگرد در هنگ‌کنگ و تایوان که محل پناهندگی چندین تن از رهبران سابق جنبش معترض دانشجویی است، برنامه‌ریزی شده است.

در آستانه این سالگرد اعضای خانواده کشته‌های سرکوب سال 1989 تحت محدودیت‌های مضاعف قرار گرفته و یا در خانه‌هایشان محبوس شده یا مجبور به خروج از پایتخت شده‌اند.

همچنین گفته شده دست کم شش نفر در روزهای اخیر در چین به دلیل تلاش برای مراسم گرفتن برای تظاهرات میدان تیان آنمن دستگیر شده‌اند؛ هرچند که یک گروه کوچک که تی‌شرت‌هایی در محکوم کردن این سرکوب پوشیده بودند یکشنبه گذشته در محل میدان تجمع کردند.

در واشنگتن وزارت امور خارجه آمریکا خواهان تحقیقات کامل و عمومی درباره کشته‌ها، بازداشتی‌ها یا مفقودی‌های تظاهرات مذکور و پایان سانسور درباره وقایع 3 و 4 ژوئن 1989 و همچنین پایان اذیت و آزار و بازداشت کسانی که می‌خواهند به طور صلح‌آمیز سالگرد این تظاهرات را گرامی بدارند، شد.

وزارت خارجه آمریکا همچنین از دولت چین خواست تا به حقوق و آزادی‌های همه شهروندانش احترام بگذارد.

با این حال هوا چو نایینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه درباره سالگرد این تظاهرات گفت: چین خیلی وقت پیش به یک نتیجه روشن درباره اغتشاشات سیاسی پایان دهه 1980 و دیگر مسائل مرتبط دست پیدا کرد.

وی به خبرنگاران گفت: رشد اقتصادی فراوان چین در سال‌های پس از این تحولات ثابت کرد راه سوسیالیسم با مشخصه‌های چینی که ما انتخاب کرده و در پیش گرفتیم، در راستای منافع بنیادین مردم چین بوده و نماینده خواست جمعی همه آنهاست.

منبع: ایسنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید