Performancing Metrics

داعش خطری روشن برای منطقه آسیا و اقیانوس آرام است | اتاق خبر
کد خبر: 348467
تاریخ انتشار: 16 خرداد 1395 - 03:59
وزیر دفاع مالزی:
وزیر دفاع مالزی روز شنبه گروه تکفیری داعش را یک خطر روشن برای آسیا و اقیانوس آرام دانست و گفت که این گروه می تواند در دو قالب جنگجویان بازگشته از عراق و سوریه و یا گرگ های تنها برای منطقه خطرساز باشند.

اتاق خبر - 'هشام الدین حسین' وزیر دفاع مالزی که در نشست امنیتی 'شانگریلا' سنگاپور که بزرگترین نشست امنیتی آسیا محسوب می شود سخن می گفت، خواستار توافق بر سر یک طرح جامع برای شکست داعش شد.
وی این سخنان را در حالی مطرح کرد که براساس آمار یکی از وزیران دولت مالزی، داعش حدود 50 هزار حامی در مالزی دارد.
وی معتقد است رویکرد هماهنگ تر برای مقابله با تهدیدهای رو به افزایش گروه تروریستی داعش مورد نیاز است.
گروه تروریستی داعش در جنوب شرق آسیا بویژه اندونزی، مالزی و فیلیپین بیشترین فعالیت را دارد و ژانویه امسال چند تروریست این گروه تکفیری عملیاتی در خیابان های جاکارتا پایتخت اندونزی انجام دادند که منجر به کشته شدن چند شهروند شد.
پلیس مالزی از سال 2013 تاکنون 179 نفر شامل 152 مالزیایی و همچنین 27 خارجی را به اتهام ارتباط با فعالیت های تروریستی گروه داعش بازداشت کرده است و در حال حاضر ده ها نفراز مالزیایی ها در عراق و سوریه به داعش پیوسته و حدود 18 نفر از آنها به هلاکت رسیده اند.
هشام الدین حسین که می داند بازگشت این تروریست ها و یا اقدامات آنها در قالب عملیات گرگ تنها برای این کشور خطرساز است، گفت: استراتژی های مبارزه با داعش در جهان باید متناسب باشد.
'خالد ابوبکر' بازرس کل پلیس مالزی نیز پیش از این تاکید کرده بود: ما همواره نسبت به این 'گرک های تنها' و فعالیت آنها نگرانی داشته ایم. آنها در مورد اجرای برنامه های این چنینی تردید ندارند.
براساس تاکتیک 'گرگ تنها' گروه تکفیری داعش، هر تروریست به تنهایی اقدام به عملیات می کند، بدون اینکه اثری از ارتباطش با دیگران باقی بماند و در نتیجه پی بردن به جزئیات عملیات برای دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی بسیار دشوار خواهد بود.
وزیر دفاع مالزی در ادامه در نشست امنیتی 'شانگریلا' سنگاپور، با اشاره به اینکه داعش همانند القاعده است، گفت: اما این دو گروه در اهداف متفاوت هستند. گروه های تروریستی مانند القاعده صدها سلول فعال دارند و به طور مستقیم با نیروی نظامی نمی توان با آنها مقابله کرد و مهمتر اینکه غیرنظامیان شکار آنها بوده و در مورد کنترل سرزمینی نیز ادعا ندارند.
'اما داعش از سوی دیگر، کنترل سرزمین هایی که غنی از نفت است را در اختیار گرفته و یک مدل مالی خودکفا ایجاد کرد که برای اکثر گروه های تروریستی غیرقابل باور است.'
براساس گزارش خبرگزاری رسمی مالزی (برناما)، وی با اشاره به اینکه داعش در حال حاضر بیش از 31 هزار نیروی خود را با قابلیت های نظامی گسترده به رخ می کشد و در عملیات پیچیده درگیر کرده است، گفت: این در حالی است که این گروه تروریستی کنترل خطوط ارتباطی حیاتی و زیرساخت ها را نیز در کنترل گرفته است.
هشام الدین حسین که معتقد است استراتژی های معمول مبارزه با تروریسم و ضد شورش هرگز علیه داعش جواب نمی دهد، تاکید کرد که داعش در حال حاضر یک خطر برای آسیا و اقیانوس آرام است و در دو قالب جنگجویان بازگشته و گرگ های تنها فعالیت خواهند کرد.
وی در این نشست که حدود 19 وزیر دفاع کشورهای جهان از جمله آمریکا، کره جنوبی، ژاپن، هند و سنگاپور حضور داشتند، گفت که تروریست ها همچنین به طور بالقوه برای تشدید بی ثباتی در نقاط مختلف منطقه جنوب شرق آسیا مانند جنوب فیلیپین و تایلند و همچنین بهره برداری از دیگر خطوط شکاف در منطقه استفاده می کنند.
وزیر دفاع مالزی گفت: ما نیازمند توافق بر سر یک طرح جامع برای شکست داعش هستیم و برنامه ها باید شامل همکاری های بیشتر از سوی همه طرف ها بوده و تنها به نظامی محدود نشود.
پانزدهمین نشست امنیتی 'شانگریلا' در سنگاپور که بزرگترین نشست امنیتی آسیا است شنبه شب بکار خود پایان داد.

ایرنا

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید