Performancing Metrics

این جملات را به مسافران تنها نگویید | اتاق خبر
کد خبر: 348514
تاریخ انتشار: 16 خرداد 1395 - 09:12
ممکن است برایتان پیش آمده باشد که در طول سفرتان، با افرادی هم‌سفر باشید که کسی را همراه خود ندارند. فکر می‌کنید تنها هستند؟ غمگین‌اند؟ نمی‌دانند درست سفر کردن یعنی چه؟ دوست دارید از زندگی‌شان سر در بیاورید؟

اتاق خبر: چه کسی می‌داند که در چه موقعیتی ممکن است اتفاق بیفتد. در یک فرودگاه منتظر نشسته‌اید، در قسمت پرواز منتظرید، شارژ باطری تلفن همراهتان تمام شده و به دنبال کسی برای شروع یک گفتگو می‌گردید. هر چیزی که باشد، بالاخره شخصی را در گوشه‌ی چشمتان تنها می‌یابید. بله، طعمه را پیدا کرده‌اید. (نکته: اگر مشغول کتاب خواندن یا ور رفتن با تلفن همراهشان هستند، یعنی اینکه دلشان نمی‌خواهد با شما صحبت کنند... بروید و کس دیگری را پیدا کنید.) در زمانه‌ی ما، افراد زیادی هستند که به هزار دلیل غیر از تجارت، تنها سفر می‌کنند. سفر با یک همراه، خانواده یا گروهی از دوستان خیلی هم لذت‌بخش است، اما این تنها انتخاب برای سفر نیست. آمار‌ها خبر از افزایش میزان سفر تک نفره می‌دهند. آن هم نه به‌عنوان یک حالت "از هیچی که بهتر است!" بلکه به عنوان یک انتخاب درست و حسابی. پیش از آنکه هزار فکر راجع به دلیل اینکه کسی تنها سفر می‌کند به ذهنتان برسد، کمی بیشتر فکر کنید و البته حواستان باشد که هیچ کدام از جمله‌های زیر را برای شروع گفتگو انتخاب نکنید.

۱. آیا این سفر عرفانی است؟

بازار مراکش

چی؟ من فقط می‌خواستم یک بازار مراکشی را از نزدیک ببینم. معنی‌اش حتما باید این باشد که به یک سفر "بخور، دعا کن، عشق بورز" (نام یک فیلم) آمده‌ام تا خدا یا خواهش درونی‌ام را پیدا کنم؟ آمده‌ام حسابی بگردم و غذای فوق‌العاده بخورم. وقتی آدم دارد منظره‌ی فوق‌العاده‌ی اطرافش را می‌بلعد، مثلا بچه‌ی کوچکی را در پارک تماشا می‌کند، دیگر فلسفی فکر کردن کمی سخت به نظر می‌رسد!

۲. امیدوارید کسی را در سفر برای خودتان پیدا کنید؟

تنها

حدس بزنید! همه‌ی کسانی که تنها سفر می‌کنند، مجرد و تنها نیستند. بنا بر گفته‌ی نیویورک تایمز، تعداد افراد متاهلی که تنها سفر می‌کنند، اگر از مجرد‌ها بیشتر نباشد، کمتر هم نیست. شما اصلا در جریان وضعیت زندگی آنها نیستید پس سریعا نتیجه‌گیری نکنید که به دنبال رابطه‌ی عاطفی می‌گردند.

۳. تنها سفر می‌کنید؟ اما خیلی خوب به نظر می‌آیید!

 

ای وای، خودتان چه عکس‌العملی به چنین جمله‌ی چاپلوسانه‌ای خواهید داشت؟ (نکته، با هر آدم مجردی که حرف می‌زنید، در هر حالی، این جمله را کنار بگذارید). سفر کردن با یک همراه یا گروهی از دوستان تنها یکی از انتخاب‌های ماست و خیلی هم طبیعی است که یک انسان خوب و درست و حسابی (که اتفاقا حتی در یک رابطه‌ی عاطفی سالم هم هست) تصمیم بگیرد یک مرتبه را هم تنها سفر کند. اصلا هم معنی بدی ندارد. معنی چنین چیزی، تنهایی ارزشمند و آزادی گردش کردن بدون هماهنگی دائم با برنامه‌ی یک همراه دیگر است.

۴. ترجیح نمی‌دادی این تجربه را با کسی تقسیم می‌کردی؟

سفر

از من می‌خواهید چه پاسخی به این سوال بدهم؟ لابد اینکه بله البته، اما متاسفانه من آدم تنها و بدبخت و احمقی هستم که بدون دوست مانده‌ام و واقعا هر کاری کردم نتوانستم کسی را راضی کنم تا با من به سفر بیاید! بعضی افراد واقعا متوجه این موضوع نمی‌شوند که تنها سفر کردن می‌تواند یک انتخاب داوطلبانه و آگاهانه باشد. طبیعتا شما نه به درک این افراد احتیاج دارید، نه تأییدشان و نه حتی بدتر، دلسوزیشان.

۵. تنهایی خسته نمی‌شوی؟ حوصله‌ات سر نمی‌رود؟

خب حقیقت این است که تنها سفر کردن ابعاد خسته‌کننده و تنهایی را هم به همراه دارد، اما قرار نیست تمرکزمان روی آنها باشد. هیجان هم هست، شگفتی هم هست، برانگیختگی، اکتشاف و یک عالم انرژی مثبت هم همین طور. خیلی کار سختی نیست که با افرادی در سفر آشنا شوید. خصوصا وقتی با کوله پشتی‌تان سفر می‌کنید. اما هر کسی باید خلوت خودش را هم داشته باشد. اصلا این بخشی از لذت سفر است. قبول که تنها سفر کردن کار هر کسی نیست. اما نباید اجازه دهید آنهایی که از این شکل سفرخوششان نمی‌آید نظر منفی‌شان را به شما تحمیل کنند.

۶. نگران امنیت نیستی؟

معمولا خانم‌هایی که تنها سفر می‌کنند، چنین جمله‌ای را هم از خانواده‌هایشان می‌شنوند و هم از غریبه‌هایی که تصادفا در سفر ملاقات می‌کنند. بله، یک سری خطر‌ها با بیرون رفتن و دور دنیا را گشتن ما را تهدید می‌کنند درست همان قدر که وقتی سر جایمان در خانه هستیم. کسانی که تنها سفر می‌کنند معمولا هم باهوش هستند و هم تمامی نکات را برای امنیتشان می‌دانند. پس نیازی به شما ندارند تا اعتماد به نفسشان را تضعیف کنید یا بهشان حس ترس بدهید.

۷. سفر خیلی رمانتیک است

رمانتیک

بله، می‌تواند درست باشد، اما سفر در عین حال می‌تواند اهداف دیگری هم داشته باشد. مثلا اینکه از مکان‌های جدید بازدید کنید و با فرهنگ‌های خارق‌العاده آشنا شوید. این می‌تواند دلیل خیلی خوبی برای سفر باشد. آدم حتما به لندن یا رم نمی‌رود تا عشقش را پیدا کند. نه اینکه به دنبال عشق بودن چیز بدی باشد، اما می‌خواهم بگویم دلایل دیگری هم برای گشتن دنیا وجود دارد.

۸. دو نفری سفر کردن خیلی بهتر است

سفر یک نفره

بله البته، وحی منزل است نه؟ هماهنگ کردن برنامه‌ی دو نفر، تلاش برای اینکه عین هر روز کارهایی بکنیم که هر دو نفر از تمام اوقاتشان لذت ببرند. البته که دو نفره سفر کردن فوق‌العاده است. فقط اینکه... نه همیشه! اگر تا به حال لذت خودخواهانه و خالص تنها سفر کردن را نچشیده‌اید، دارید توی یک جعبه زندگی می‌کنید! تا امتحانش نکرده‌اید، دورش نیندازید!

۹. حتما به تنهایی خیلی سخت از پسش بر آمده‌ای

تنها

بله، خرید یک بلیط هواپیما از طریق اینترنت واقعا چالش‌برانگیز بود. مرخصی گرفتن و برنامه‌ریزی کردن هم همین طور. ساک بستن را که دیگر نگو! خیلی ممنون که تمام کارهای سختی را که تنهایی از پسشان برآمده‌ام، بهم یادآوری می‌کنید. ممکن است خیلی عجیب و شجاعانه به نظر برسد که آدم تنها سفر کند، اما واقعا دیگر آن قدرها هم غیر‌معمول و تحسین‌‌برانگیز نیست.

۱۰. نگران نباش، اوضاع بهتر می‌شود

خدایا این دیگر یعنی چی واقعا؟! فقط چون دارم به تنهایی در فرودگاه از نوشیدنی‌ام لذت می‌برم یا توی یک موزه می‌چرخم یا برای خودم گردش می‌کنم یا در کافه‌ای نشسته‌ام و قهوه‌ام را می‌نوشم، یعنی به دام افسردگی افتاده‌ام؟ دلسوزی و ترحمتان را برای خودتان نگه دارید. من واقعا نیازی به آن ندارم. خیلی ممنون!

۱۱. می‌خواهی جایی را برای معاشرت با دیگران معرفی کنم؟

سفر تنها

حتما پیش خودتان فکر می‌کنید من می‌خواهم به هر شکلی شده غم تنهایی‌ام را با سرعت تمام رفع و رجوع کنم؟ خیلی ممنون، چه مهربانید که می‌خواهید یک عالم پولم را بالای نوشیدنی بدهم، در حالی که برای کمی آرامش اینجا آمده‌ام. فکر نکنید همه‌ی کسانی که تنها سفر می‌کنند به دنبال مهمانی‌ می‌گردند. هر کسی بخواهد، خودش از شما خواهد پرسید.

۱۲. مگر شغلت چیست؟

تنها

بماند که خوب است بدانیم همه‌ی آدم‌ها به خاطر تجارت نیست که سفر می‌کنند، اما واقعا برای شروع یک گفتگو این هم سوال است آخر؟ چرا همه‌ی مردم این سوال را برای شروع می‌پرسند؟ یعنی واقعا شما دلتان می‌خواهد یک آدم غریبه بیاید برایتان از (وای وای) شغلش حرف بزند؟ بگذارید تکلیفمان را روشن کنیم. به جز ستارگان سینما، فضانوردان و رانندگان مسابقات ماشین سواری (فقط هم همین‌ها!) شغل هیچ کسی جالب نیست، مگر اینکه همکارش باشید. بیشتر ما، سفر می‌کنیم که از شغلمان کمی فرار کنیم پس حرفش را به میان نیاورید.

۱۳. چرا یک تور مخصوص مجردها رزرو نمی‌کنی؟

سفر یک نفره

من صدها کیلومتر را طی کرده‌ام تا به مقصد جدیدی بیایم، پس حتما دوست دارم خودم را در یک اتوبوس گرم و خفه‌کننده مچاله کنم تا بتوانم برای اینکه آنقدر حواسم پرت شود که جذابیت‌های شهر را نبینم چون دارم تمام تلاشم را می‌کنم که از دست یکی از آن هم‌سفرانی خلاص شوم که دقیقا دنبال کسی برای تفریح می‌گردد. برای آخرین بار: هر کسی که تنها سفر می‌کند، پی شکار معاشرین نیامده است!

منبع: کجارو

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید