Performancing Metrics

خلاصه کردن کتاب راهی برای ترویج کتابخوانی است | اتاق خبر
کد خبر: 348547
تاریخ انتشار: 16 خرداد 1395 - 11:01
پژوهشگر اجتماعی و مدرس مهارت های زندگی، خلاصه کردن کتاب را یکی از راه های ترویج مطالعه و فرهنگ کتابخوانی دانست.

اتاق خبر - رضا بازرگان گفت: پنج هزار جلد کتاب با موضوع تخصصی حقوق عمومی را در کتابخانه کوچک منزلم ایجاد کرده ام و گرچه خلاصه کردن این آثار، مشکلات خاص خود را دارد و زمان بر است اما باعث می شود تا مطالعه انسان بصورت منظم و بهتر صورت گیرد.

وی افزود: شاید تصور جا دادن پنج هزار جلد در این کتابخانه کوچک سخت باشد اما برنامه من بگونه ای بوده که 200 صفحه از هر کتاب را در 10 صفحه معمولی خلاصه می کنم و آن را در بخشی از قفسه کتابخانه ام قرار می دهم.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی ستاد امر به معروف و نهی از منکر همچنین گفت: همه این خلاصه ها با برچسب مشخص شده و هر زمانی که نیاز به مراجعه داشته باشم، مروری بر این خلاصه ها دارم، از این رو چون قبلا آن را خلاصه نویسی کرده ام، خیلی سریع مطلب مورد نظرم را پیدا می کنم و در صورتیکه به اصل کتاب نیاز داشته باشم به کتابخانه مراجعه می کنم.
بازرگان درباره مطالعات غیراصلی خود گفت: بیشتر مطالعاتم در حوزه دینی بویژه شبهاتی است که در فضای مجازی به دین وارد می کنند و همچنین به کتاب های مربوط به حوزه علوم عمومی مانند آناتومی بدن، پزشکی و مانند آن علاقه دارم.
وی درباره آخرین کتابی که مطالعه کرده،‌ افزود: مطالعه سلسله کتاب پاسخ به شبهات اینترنتی تالیف هادی کردان و جمعی از نویسندگان را که در حدود هشت جلد است از بهمن سال گذشته آغاز کرده بودم و اخیرا به پایان برده ام که روزانه یک و نیم تا دو ساعت در کنار کتاب های درسی به آن اختصاص می دهم.
این کارشناس ارشد حقوق عمومی همچنین گفت: مطالعه متفرقه من معمولا یک تا دو ساعت طول می کشد از این رو ترجیح می دهم از خواب و استراحت خود کم کنم ولی برای مطالعات اصلی خودم بیش از چهار ساعت وقت صرف می کنم. چون معتقدم هر پژوهشگری باید به روز باشد و بتواند برای اطلاع دادن به جوانان حرف هایی برای گفتن داشته باشد.
وی که یک فرزند چهار سال و نیمه دارد، اظهار داشت: این فرزندم که اهل به هم ریختن مطالعه است و کتاب هایم را نقاشی می کند، در دنیای کودکانه خود با کتاب آشنا می شود و از این رو وقتی هر فرزندی کتاب را در دستان پدر و مادر خود می بیند، خواه ناخواه بر روی او نیز تاثیرگذار خواهد بود.
وی تاکید کرد: حتی اگر پدر و مادری سواد ندارند، خوب است که کتاب به دست بگیرند و حتی اگر آن را وارونه نگه دارند، باید بدانند این مساله در کتابخوانی فرزندانشان تاثیر خواهد گذاشت، از این رو معتقدم مطالعه کاغذی بسیار موثر است و مطالعات مجازی در این زمینه توصیه نمی شود.
این مدرس مهارت های زندگی از مردم خواست تا به مدت 15 دقیقه در طول روز و هنگامی که با خانواده به سر می برند، تمام وسایل ارتباط جمعی همچون تلویزیون را خاموش کنند تا زمینه موفقیت آنها در زمینه مطالعه آغاز شود.
بازرگان در مورد ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه گفت: باید به انسان های نخبه اهمیت داد، از این رو احترام به اهل کتاب و قلم باید بصورت ویژه ای صورت گیرد نه در حد همایش و یک تقدیر سالیانه، بلکه باید آنان را عزیز شمرد و حتی می توان در تبلیغات شهری مطالعه نخبگان را به رخ کشید تا فرهنگ کتابخوانی بیشتر نهادینه شود.

ایرنا

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید