Performancing Metrics

دلایل ثبات بازار جهانی نفت | اتاق خبر
کد خبر: 348617
تاریخ انتشار: 17 خرداد 1395 - 10:26
در گفت و گوی اتاق خبر با یک کارشناس حوزه انرژی مطرح شد
شرایط فعلی ایران را مجبور به تبعیت از تصمیمات اوپک می کند اما ایران می تواند امیدوار باشد که جایگاه خود در بازار جهانی نفت بازپس گیری کند.

اتاق خبر-گروه اقتصادی: کارشناس نفت و گاز مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تغییرات اخیر در اوپک را در مجموع به نفع ایران دانست.

حامد فرنام کارشناس نفت و گاز مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ساختار اوپک و تاریخچه این سازمان گفت: تصمیمات این سازمان به صورت اجماع میان 13 عضو اوپک صورت می گیرد و این بدین معنا است که تمامی 13 عضو باید با نظر مطرح شده موافق باشند. با این حال در مسائلی مانند انتخاب دبیرکل این سازمان با مشکل مواجه شد و به علت اختلافات سیاسی میان ایران و عربستان، دبیر کل اوپک از این دو کشور انتخاب نشدند و کشورهای بی طرف مانند لیبی، نیجریه عهده دار دبیر کلی این سازمان شدند.

فرنام، پیوستن دوباره گابُن به اوپک را در راستای افزوده شدن به سبد نفتی اوپک ارزیابی کرد و گفت: در اوپک بحثی است که بر این اساس که قیمت نفت اوپک با استفاده از میانگین مجموع سبد نفتی کشور های عضو تعیین می شود. با این حال برخلاف جو متشنجی که برای جلسه اخیر اوپک پیش بینی می شد، این جلسه با آرامش سپری شد و همین امر باعث به وجود آمدن نوعی ثبات در بازار نفت شد.

کارشناس نفت و گاز مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تحریم های نفتی ایران، گفت: در سال 89 و قبل از وضع تحریم های نفتی علیه ایران، در اوپک طرحی به تصویب رسید که سهمیه بندی صادرات نفت اعضای این سازمان به طور کامل برداشته شود و ایران نیز به این طرح رای داد. این طرح در نهایت ضربه خود را به صنعت نفت ایران وارد  کرد و کشور های دیگر با توجه به محدودیت هایی که تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای برای صنعت نفت کشور به وجود آورده بود جای ایران را در بازار جهانی نفت گرفتند. بعد از برداشته شدن این تحریم ها و اجرای برجام این کشورها را وادار به اعلام طرح فریز کرد که با مخالفت ایران رو به رو شد.

وی این موضوع را در نهایت به نفع ایران دانست و گفت: تا زمانی که صنعت نفت ایران بتواند جایگاه خود را در جهان دوباره بازیابی کند، ایران مجبور است که خود را با این شرایط وقف دهد. اما در نهایت با تغییر شرایط  ایران می تواند به بازپس گیری جایگاه خود در بازار جهانی نفت امیدوار باشد.

فرنام احتمال افزایش قیمت سبد نفتی اوپک را با توجه به مسائل به وجود آمده اخیر را منتفی دانست و افزود: در حال حاضر با توجه به حضور کشورهای غیر عضو اوپک در بازار جهانی نفت، تاثیرگذاری اوپک کمتر از گذشته شده است. برای مثال در دهه 80 میلادی اوپک توانست قیمت نفت را از بشکه ای 2 به 8 دلار برساند اما این کار در شرایط فعلی و فضای متفاوت کنونی بسیار دشوار شده است.

94105 ت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید