Performancing Metrics

ساخت ۴۷۳۰ کیلومتر خط ریلی در کشور | اتاق خبر
کد خبر: 348856
تاریخ انتشار: 17 خرداد 1395 - 12:56
علی نورزاد
وقعیت ویژه ایران در جهان و خاورمیانه موجب شده در حمل‌ونقل بین‌المللی از ظرفیت‌های فراوانی برخوردار باشیم و در صورت فراهم شدن بسترهای لازم و داشتن شبکه زیرساخت‌های حمل‌ونقل مناسب، می‌توانیم سهم بیشتری را در ترانزیت کالا و مسافر به خود اختصاص دهیم.

به گزارش اتاق خبر، شرایط پسابرجام و رفع تحریم‌ها، ایران را وارد مرحله ویژه‌ای در بخش‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کرده که این شرایط جدید و موقعیت ویژه در منطقه، زمینه رشد و پیشرفت را در زمینه‌های مختلف مهیا کرده و مسئولیت سنگینی بر دوش دستگاه‌های دولتی و اجرایی کشور در همه بخش‌ها به ویژه جامعه فنی و مهندسی کشور گذاشته است.
با اجرایی شدن برجام و برداشته شدن تحریم‌ها، اولویت تکمیل پروژه‌های کلیدی و کریدورهای مصوب بین‌المللی است و در این راه نیازمند مشارکت بخش خصوصی و جذب سرمایه‌های خارجی هستیم تا ضمن جبران بخشی از امور که به دلیل کمبود منابع مالی به تعویق افتاده است، پروژه‌های اولویت‌دار را به سرعت اجرا کنیم.
در حال حاضر پروژه‌های اولویت‌دار و آماده سرمایه‌گذاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور مشخص و در ۲ بخش آزادراهی و راه‌آهن تعریف شده است که تمام این طرح‌ها در کریدورهای مصوب شرق به غرب و شمال به جنوب کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد و اکو قرار دارد و جایگاه مهمی در ترانزیت کالا و مسافر در صحنه بین‌الملل خواهد داشت.
در بخش پروژه‌های ریلی با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه حمل‌ونقل ریلی که از اولویت‌های دولت تدبیر و امید محسوب می‌شود تلاش می‌کنیم این طرح‌ها را با شتاب بیشتری در راستای سند چشم‌انداز به نتیجه برسانیم که یکی از آنها راه‌آهن قزوین ـ رشت ـ آستارا است.


در حال حاضر شبکه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور دارای ۱۰هزار و ۱۷۱ کیلومتر راه‌آهن، ۲ هزار و ۳۱۶ کیلومتر آزادراه، ۱۵ هزار کیلومتر بزرگراه و ۲۰ هزار کیلومتر راه اصلی است که با اضافه شدن ۴هزار و ۷۳۱ کیلومتر راه‌آهن در دست ساخت، هزار و ۱۱۶ کیلومتر آزادراه، ۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه و ۳ هزار کیلومتر راه اصلی در سال‌های آینده شاهد تحولی عظیم در این حوزه خواهیم بود.
تاکنون ۹۲درصد زیرسازی راه‌آهن در دست ساخت قزوین ـ رشت ـ آستارا از قزوین تا رشت انجام و ۴۰کیلومتر از مرحله نوسازی و ریل‌سازی تکمیل شده و از سمت رشت هم ۲۰ کیلومتر به پایان رسیده است.
برای ساخت راه‌آهن آستارا ۱۳۰۰ میلیارد تومان نیاز است و از سوی جمهوری آذربایجان برای احداث راه‌آهن رشت ـ آستارا اعتباری به میزان ۵۰۰ میلیون دلار پیشنهاد شده که روند کار را تسریع خواهد کرد و مذاکره برای مشارکت روسیه در این خط ریلی نیز ادامه دارد.
با امتداد این خط ریلی، حمل بارهای مربوط به جمهوری آذربایجان، قفقاز و روسیه ازطریق شبکه سراسری جمهوری آذربایجان وارد ایران شده و از داخل ایران در قالب حمل‌ونقل ترکیبی به نقاط مختلف جهان ترانزیت خواهد شد.


در روزهای اخیر و در جریان بازدید وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان از پروژه راه‌آهن قزوین ـ رشت ـ آستارا، ۱۳۰ کیلومتر از مسیر ۱۶۴ کیلومتری راه‌آهن رشت ـ قزوین آماده ریل‌گذاری شد.
راه‌آهن رشت ـ انزلی هم به طول ۴۱ کیلومتر در قالب ۳ قطعه تعریف شده که ساخت قطعه نخست آن به طول ۱۸ کیلومتر در حال اجراست و به بندر انزلی و منطقه آزاد انزلی متصل خواهد شد که زیرسازی این مسیر بیش از ۲۰ درصد پیشرفت دارد و در مجموع بر اساس برآوردهای اولیه برای ساخت آن ۴۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
امیدواریم با تامین اعتبار پروژه راه‌آهن قزوین ـ رشت ـ آستارا تا پایان امسال مسیر قزوین تا رشت آماده بهره‌برداری شود.
این مسیر به عنوان کریدور شمال ـ جنوب بسیار مهم است و بازدید مصطفی‌اف، وزیر اقتصاد و صنایع و جاوید، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری آذربایجان بیانگر اهمیت این مسیر است. امیدواریم با اختصاص اعتبار مناسب از سوی این کشور شاهد تسریع در عملیات اجرایی باشیم.
اجرای این پروژه و توسعه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش موثر و تعیین‌کننده‌ای دارد و به رونق جابه‌جایی کالا و مسافر منجر خواهد شد. منبع: صمت

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل

 

 

 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید