Performancing Metrics

دانشجویان را باید از نظر روانی توانمند کرد | اتاق خبر
کد خبر: 348865
تاریخ انتشار: 17 خرداد 1395 - 17:52
با دکتر حمید یعقوبی درباره کارکردهای کارنامه سلامت دانشجویان
سلامت جسمی ‌و روانی دانشجویان برای مدیران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اهمیت زیادی برخوردار است. کارنامه سلامت دانشجویان طی سال‌هایی که اجرا شده، اگرچه دستخوش تغییراتی شد اما آنچه در این بین اهمیت داشته، توجه به وضعیت سلامت جسمانی و روانی دانشجویان بو

به گزارش اتاق خبر،در حال حاضر 110مرکز مشاوره در دانشگاه‌های دولتی وجود دارد و دانشجویان طی مراجعات حضوری و غیرحضوری مورد ارزیابی روانشناسی و پزشکی قرار می‌گیرند. کارنامه سلامت جسم و روان دانشجویان یا طرح پایش سلامت جسمی‌ و روانشناختی دانشجویان، چند سالی است که برای آسیب‌شناسی و پیشگیری از خطرات احتمالی جسمی ‌و روانی دانشجویان در دانشگاه‌ها اجرایی می‌شود. در گفت‌وگو با دکتر حمید یعقوبی، مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم به بررسی وضعیت سلامت روانی دانشجویان و فعالیت مراکز مشاوره دانشجویی در دانشگاه‌ها پرداختیم.

در حال حاضر 110مرکز مشاوره در دانشگاه‌های دولتی وجود دارد و دانشجویان طی مراجعات حضوری و غیرحضوری مورد ارزیابی روانشناسی و پزشکی قرار می‌گیرند. کارنامه سلامت جسم و روان دانشجویان یا طرح پایش سلامت جسمی‌ و روانشناختی دانشجویان، چند سالی است که برای آسیب‌شناسی و پیشگیری از خطرات احتمالی جسمی ‌و روانی دانشجویان در دانشگاه‌ها اجرایی می‌شود.

  اثربخش در حل مشکلات
این مسؤول تأکید دارد توانمندی دانشجویان از مهمترین کارکردهای مراکز مشاوره دانشجویی در دانشگاه‌هاست. دکتر یعقوبی به خبرنگار ما می‌گوید: گاهی دانشجویانی در شرایط سخت و بحرانی قرار می‌گیرند و بخاطر توانمندی‌های شخصی که دارند آسیب پذیر نیستند، اما جوان دیگری در همان شرایط ممکن است آسیب‌پذیر باشد. ما بیشتر روی توانمندسازی فردی کار می‌کنیم، شاید نتوان همه مشکلات را از این راه حل کرد، اما بخشی از آسیب‌ها را می‌توان مدیریت کرد و کاهش داد.
او با بیان اینکه مراکز مشاوره دانشگاه‌ها برای پیشگیری و توانمندسازی، فعالیت‌های مختلفی دارد، خاطرنشان می‌کند: تصویب واحد درسی مهارت‌های زندگی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی، سخنرانی در خوابگاه‌ها و دانشکده‌ها، برنامه‌های مشاوره‌های فردی و گروهی در مراکز، شناسایی دانشجویان آسیب‌پذیر و کارنامه سلامت از مجموعه اقدامات در حال انجام است.

 در بدو ورود همه پایش سلامت می‌شوند
کارنامه سلامت، ورود دانشجویان پرخطر به دانشگاه‌ها را هم پایش می‌کند؟ برخی از دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه ناقل آسیب‌هایی از دوران مدرسه هستند، آیا کارنامه سلامت روانی در شناسایی این دانشجویان مؤثر است؟ یعقوبی پاسخ می‌دهد: وزارت علوم دانش‌آموزان را از آموزش‌وپرورش جذب می‌کند تا به عنوان دانشجو تربیت کند. در بدو ورود به دانشگاه، همه دانشجویان هم از نظر سلامت جسمی ‌بررسی و آزمایش می‌شوند و هم چکاپ سلامت روانی.
به گفته این مسؤول بر اساس این آزمایش‌ها اگر دانشجویی نیاز به خدمات مشاوره‌ای روانشناسی یا خدمات پزشکی درمانی، آزمایش‌های تکمیلی و مشاوره بیشتر داشته باشد، برای تداوم تعداد مراجعات و روند درمان به مراکز مشاوره یا مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها دعوت می‌شود. او اضافه می‌کند: براساس کارنامه سلامت اگر احساس کردیم که دانشجو نیاز به خدمات درمانی یا مشاوره‌ای مستمر دارد، این خدمات را بصورت مداوم و مرتب برای او در نظر می‌گیریم.
به گفته یعقوبی در این سال‌ها مراکز مشاوره و مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها از نتایج کارنامه سلامت بسیار استفاده کردند؛ هم از نظر پیگیری و درمان و هم سیاستگذاری و برنامه‌ریزی تا آسیب‌های دانشجویان در بخش‌هایی که مبتلا به آن هستند، کمتر شود.

  خدماتی رایگان برای دانشجویان
از نظر بضاعت مالی چه کمکی به دانشجویان آسیب‌پذیر می‌شود؟ آیا این کمک‌ها از سوی وزارت علوم است یا دانشگاه‌ها؟ مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم می‌گوید: خدمات مراکز مشاوره برای دانشجویان رایگان است. البته برخی از دانشگاه‌ها، هزینه بسیار اندکی می‌گیرند؛ در حد 2 یا 5 درصد هزینه‌هایی که در بخش  خصوصی درمان از بیماران گرفته می‌شود، دلیل گرفتن هزینه هم این است که دانشجویان، تعهد بیشتری داشته باشند تا زمانی را که به آنها اختصاص داده شده بیایند و نوبت‌شان را کنسل نکنند، اما بطور کل خدمات مشاوره‌ای، رایگان است. او ادامه می‌دهد: در بخش بهداشت و درمان نیز، موارد سرپایی رایگان است. موارد آزمایشی و بستری ممکن است نیاز به هزینه داشته باشد، اما بیشتر دانشجویان توسط صندوق رفاه دانشجویان، یا بیمه هستند یا بیمه می‌شوند. در نتیجه بیمه هزینه‌ها را پرداخت می‌کند، اما با این وجود اگر دانشجویی، مشکل مالی در پرداخت هزینه‌های درمانی داشته باشد در مراکز مشاوره دانشجویی، واحد مددکاری اجتماعی داریم که یکی از وظایفش این است که دانشجویان مستعد و نیازمند اقتصادی را شناسایی و کمک کنند.

 محدودیت امکانات در انجام مجدد پایش سلامت
به گفته یعقوبی برای این افراد هم تسهیلاتی فراهم شده است؛ هم وزارتخانه کمک می‌کند، هم دانشگاه‌ها بسته به خلاقیت‌هایی که دارند همچون فعالیت‌های مددکاری با خیران، صندوق‌های قرض‌الحسنه دانشگاه و منابع درآمدی اختصاصی‌شان. تمام دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و بسیاری از دانشجویان دانشگاه‌های غیردولتی در ابتدای ورود به دانشگاه‌ها با پر کردن پرسشنامه کارنامه سلامت از نظر جسمی ‌و روانی پایش می‌شوند. یعقوبی در پاسخ به اینکه برای تداوم سلامت جسم و روان دانشجویان می‌توان این پایش را بصورت سالانه یا دو سال یکبار اجرا کرد، می‌گوید؟ چنین موضوعی ممکن است قابل اجرا نباشد چون از نظر هزینه‌ای و امکانات اجرایی باید به داشته‌هایمان اکتفا کنیم. مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم توضیح می‌دهد: چکاپ سالانه این تعداد دانشجو، هزینه زیادی دارد و از نظر کارشناسی هم توصیه نمی‌شود، اما دانشجویان هر زمان که مراجعه کنند، این چکاپ‌ها بصورت فردی و رایگان برایشان انجام می‌شود.

منبع قدس آنلاین

نظرات
ADS
ADS
پربازدید