Performancing Metrics

مشکلات سیستم حمل ونقل ترکیه و راه حل آن | اتاق خبر
کد خبر: 348931
تاریخ انتشار: 27 خرداد 1395 - 09:15
اگر صنعت حمل و نقل را دارای یک جسم تصور کنیم، بدون شک این جسم دارای ساختار و نمای پیچیده ای خواهد بود که تمام بخش های به رغم پیچیدگی با یکدیگر در ارتباط هستند و در صورتی که مسأله ای برای یکی از بخش ها پیش بیاید، تمام بخش های آن زیر سوال می رود.

اتاق خبر: مدت مدیدی است که کشور ترکیه با مشکلات بسیاری در زمینه حمل و نقل دست و پنجه نرم می کند و این امر توانسته است تاثیرات منفی بی شماری بر روابط تجاری و اقتصادی این کشور بگذارد. از جمله مشکلات اصلی این حوزه که نارضایتی فعالان صنفی حمل و نقل را نیز در پی دارد می توان به مالیات های بی شمار دولت و ناامنی در برخی جاده ها به خصوص جاده های مرزی به عنوان اصلی ترین مشکلاتاشاره کرد.

اگر صنعت حمل و نقل را دارای یک جسم تصور کنیم، بدون شک این جسم دارای ساختار و نمای پیچیده ای خواهد بود که تمام بخش های به رغم پیچیدگی با یکدیگر در ارتباط هستند و در صورتی که مسأله ای برای یکی از بخش ها پیش بیاید، تمام بخش های آن زیر سوال می رود

سیستم ارتباطی حمل و نقل

صنعت حمل و نقل تنها با توسعه راه ها رونق پیدا نمی کند؛ این صنعت نیازمند ترکیبی از توان اقتصادی، سیاسی، روابط بین المللی، امنیت و ... است.

اگر بخواهیم به زبان ساده هدف از تشکیل این سیستم را توضیح دهیم باید گفت؛ انسان صنعت حمل و نقل را برای جابه جایی کالای خود با حفظ منافع اقتصادی ایجاد کرده است. این سیستم از جمله سیستم هایی است که در ابعاد بسیار گسترده بر محیط اطراف خود موثر است.

یک سیستم برای این که بتواند مفید باشد و از ایجاد هرج و مرج در آن جلوگیری شود، باید یک هدف اصلی برای خود مشخص کند و تمام بخش ها و زیر مجموعه های خود را در دست یابی به آن هدف هدایت کند. سیستم ارتباطی حمل و نقل نیز از این دایره خارج نیست.

با نگاهی گذرا به نیازها ی مشتریان این صنعت می توان متوجه شد که یک مشتری تنها به کیفیت فعالیت این نهاد اهمیت می دهد؛ در واقع تنها برای این افراد به موقع ، سالم و با قیمت مناسب رسیدن کالا اهمیت دارد. در مجموع می توان گفت؛ تمایز یک واحد حمل و نقل کننده که آخرین چرخه این سیستم است در سرعت و کیفیتی است که کالای مورد نظر را به دست مشتری می رساند. 

مشکلات ترکیه در صنعت حمل و نقل

صنعت حمل و نقل در کشور ترکیه از مشکلات بی شماری رنج می برد که اگر بخواهیم آن ها را دسته بندی کنیم می توان آن را به سه گروه اصلی و مادر تقسیم کرد.

الف: زیر ساخت های ناکافی: کشور ترکیه در حمل و نقل جاده ای، هوایی و دریایی به دلیل نبود وسایل حمل و نقل کافی و ظرفیت های پایین در این حوزه با مشکلات بی شماری رو به رو است که نتیجه نهایی آن بالا رفتن نرخ خدمات در صنعت حمل و نقل و نارضایتی مشتریان است.

ب: اهداف کوچک و دانش ناکافی: پیش از این در خصوص اهمیت دانش  و اطلاعات برای فعالیت در این حوزه اشاره شد البته این موضوع تنها محدود به صنعت حمل و نقل نیست و فعالان این صنعت و یا هر صنعت دیگری برای اینکه بتوانند با افق دیدی گسترده به هدف اصلی بیندیشند و در راستای آن برنامه ریزی بلند مدت کنند نیازمند اطلاعات هستند.

اما در عمل شاهد خلاف این امر در حوزه حمل و نقل هستیم چراکه اشخاص با دانش ناکافی به دنبال اهداف کوچک با سوددهی اندک هستند.

ج: نفوذ و تأثیر سیاست های دولت: سیاست های یک کشور می تواند تأثیر مستقیمی بر صنعت حمل و نقل داشته باشد و بهترین شاهد براین ادعا کشور ترکیه است. در واقع دولت ترکیه از سه راه براین صنعت تأثیر گذار است:1. حمایت های آشکار و پنهانی که در راستای اهداف خود صورت می دهد. 2. سیاستی که در خصوص روابط خود با کشورهای همسایه پیش می گیرد. 3. مالیات هایی که با عناوین گوناگون از فعالان می گیرد.

با نگاهی گذرا به اقدامات اخیر ترکیه می توان دریافت که دولت ترکیه اقدامات مناسبی صورت نداده است.  این نهاد سیاسی نه تنها از این صنعت حمایتی نکرده بلکه بیشتر نقش یک مانع بر سر راه این حوزه داشته است.

راهکار

نخستین راهکاری در مجموع می توان برای تمام صنایع و نهادهای اقتصادی فعال در این کشور در نظر گرفت بحث آموزش به  افراد فعال در حوزه است. سیستم ارتباطی حمل و نقل شبیه به پیاز است و لایه های گوناگونی را دربر می گیرد بنابراین برای بررسی  و رفع موانع و مشکلات آن نیز چنین روندی را باید در پیش گرفت؛ از لایه های زیرین آن آغاز کرد و به زیر ساخت های آن پرداخت. نخستین لایه در هر صنعتی آموزش و دانش است. به رغم این که سال ها است که در کشور ترکیه بحث رسیدگی به مشکلات سیستم ارتباطی حمل و نقل مطرح است اما هم چنان در بعد آموزشی آن اقدامی مشاهده نمی شود. حتی با بررسی  رشته های دانشگاهی رشته ای که به طور مستقیم با این حوزه در ارتباط با شد نمی توان یافت.

اگر بخواهیم در کوتاه مدت برای این موضوع اقدامی صورت دهیم، موارد زیر پیشنهاد می شود:

  • تأسیس موسسه ای با محوریت سیستم حمل و نقل ارتباطات و تصویب قانون حضور اجباری در این کلاس ها
  • به روزرسانی واحدها و اجبار در استفاده از تکنولوژی های روز دنیا

  

منابع:

  1. Ml,Fundementals of transportaition system Analysis, vol1,2,…
  2. Morlok, Edward,introduction to transportation Engineeering and planning

ترجمه از اتاق خبر/ زهره احدی

منبع:tasimadunyasi

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید