Performancing Metrics

«ازمیر»‌ ایران را به اروپا می‌رساند | اتاق خبر
کد خبر: 348981
تاریخ انتشار: 18 خرداد 1395 - 02:55
هیات تجاری سرمایه‌گذاری استان ازمیر ترکیه با هماهنگی و دعوت اتاق کرمانشاه روز ۱۱ خرداد به این استان سفر کردند و در نخستین نشست، اتاق بازرگانی کرمانشاه با اعضای این هیات تجاری در دانشگاه رازی، تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

به گزارش اتاق خبر، فعالان اقتصادی کرمانشاه امیدوار هستند پس از انعقاد این تفاهمنامه بتوانند تعامل مناسبی با سایر دانشگاه‌های ترکیه برقرار کنند. با توجه به اینکه دانشگاه ازمیر ترکیه و دانشگاه رازی کرمانشاه ازجمله دانشگاه‌های موفق علمی در تربیت نیروهای انسانی به‌ویژه در بخش صنعت و تجارت هستند، با این تعامل می‌توان گام‌های موثری در زمینه توسعه اقتصادی برداشت.


افزایش حجم مبادلات تجاری
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه فعالان تجاری ایران و ترکیه برای افزایش حجم مبادلات بین ۲ کشور به ۳۰ میلیارد دلار، تلاش می‌کنند، می‌گوید: ایران و ترکیه کشورهای بزرگ اقتصادی منطقه هستند، خوشبختانه تعاملات سیاسی و تجاری ۲ کشور در سال‌های گذشته افزایش یافته و این موضوع نویددهنده آینده خوب در روابط تجاری آنها است.
کیوان کاشفی اشاره به فضای ایجاد شده پس از توافق هسته‌ای ایران می‌افزاید: برداشته شدن تحریم‌ها می‌تواند فضا را برای حضور بازرگانان و تاجران جهان در ایران باز کند.
کاشفی با تاکید بر گسترش همکاری بین تاجران و بازرگانان استان‌های کرمانشاه و ازمیر اظهار می‌کند: صادرکنندگان این ۲ استان پیش از این با یکدیگر همکاری‌هایی داشتند، با این حال امیدواریم این همکاری‌ها بیشتر از گذشته شود.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمانشاه می‌افزاید: در زمان تحریم‌ها، کشور ترکیه همواره همراه ما بود و از همین رو در سیاست جدید کشور ما بیشترین ارتباطات با ترکیه در نظر گرفته شده است. امیدواریم با این هدف‌گذاری‌ها، تبادلات تجاری دو کشور بعد از مدتی که دچار رکود شده بود، دوباره جهش پیدا کند.
کاشفی یادآور می‌شود: کشور ترکیه در زمینه بخش خصوصی موفقیت‌های اقتصادی بسیاری داشته است بنابراین ما می‌توانیم از تجارب اقتصادی این کشور استفاده کنیم.
وی تصریح می‌کند: وجود مناطق آزاد تجاری در استان‌های کرمانشاه و ازمیر از ظرفیت‌های مهم همکاری تجاری ۲ استان است، چون وجود مناطق آزاد تجاری، تبادلات اقتصادی را برای بازرگانان تسهیل می‌کند. خوشبختانه ما دو منطقه ویژه اقتصادی داریم که یکی از آنها به منطقه آزاد تجاری تبدیل خواهد شد و امکان حضور و سرمایه‌گذاری مناسبی را برای تاجران و سرمایه‌گذاران ترکیه با شرایط سهل و قوانین آسانی که دارد، فراهم می‌کند. رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به ظرفیت‌های این استان تاکید می‌کند: گردشگری، پتروشیمی، نساجی، صنایع پوشاک، صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، مبلمان، لوازم خانگی، قطعات خودرو، پلاستیک، چرم و ماشین‌آلات، از مهم‌ترین ظرفیت‌های تجاری استان کرمانشاه هستند.
کاشفی بیان می‌کند: همچنین وجود زیرساخت‌های ترابری و هم‌مرزی با ۲ بخش کردنشین و عرب‌نشین عراق از دیگر ظرفیت‌های تجاری استان کرمانشاه است. به طور کلی حضور هیات‌های تجاری در استان کرمانشاه با دید سرمایه‌گذاری انجام می‌شود و البته ما به دنبال جذب سرمایه به استان هستیم.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمانشاه اضافه می‌کند: در دیداری که با فعالان تجاری ترکیه داشتیم مقرر شد که آنها از ظرفیت‌های پتروشیمی، کشاورزی و دامپروری کرمانشاه استفاده کنند و به دنبال گسترش روابط تجاری در این زمینه‌ها باشند.
کاشفی، گردشگری را از دیگر زمینه‌های همکاری ۲ استان نام برده و خاطرنشان می‌کند: مردم ازمیر برای سفر به کرمانشاه و بازدید از مناطق گردشگری استان ما تمایل بسیاری دارند.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمانشاه اضافه می‌کند: حمل‌ونقل و ترانزیت به‌عنوان یک ظرفیت مهم استان است، کرمانشاه با توجه به مرز مشترکی که با عراق دارد، از دیرباز مسیر عبور کامیون‌های ترانزیتی از عراق به هند و برعکس بوده است. با راه‌اندازی خط آهن کرمانشاه و خسروی، امکان تبادل ایران ـ بغداد به‌صورت مستقیم به‌ویژه برای رونق ترانزیت فراهم می‌شود.


مهم‌ترین مزیت ترکیه، صنایع نساجی
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با اشاره به حجم مبادلات ایران وترکیه می‌گوید: تا پایان سال ۹۴ میزان صادرات ایران به ترکیه حدود یک میلیارد و ۳۱۴میلیون دلار بوده، همچنین میزان واردات از کشور ترکیه حدود ۳میلیارد دلار بوده است. این میزان مبادلات نشان می‌دهد حجم تجاری کشور ما نسبت به ترکیه بسیار منفی است.
نعمت‌اله حقیقی در گفت‌وگو با صمت می‌افزاید: باید با تعاملات تجاری متقابل با تاجران و صادرکنندگان ترکیه به‌عنوان کشوری که صادرات مناسبی با کشورهای اروپایی دارد (صادرات محصولات صنعتی مانند مواد معدنی به صورت فرآوری شده، مواد خام، مواد تبدیلی و صنعتی کشاورزی)، از بستر تجارت با تاجران ترکیه برای صادرات کالاهای غیرنفتی به کشورهای اروپایی استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه سهم صادرات استان کرمانشاه به ترکیه در سال گذشته ۳/۱میلیون دلار بوده است، تصریح می‌کند: این سهم صادرات باتوجه به نوع محصولات تولیدی استان و همچنین بعد مسافتی که با مرزهای رسمی ترکیه داریم و اینکه می‌توانیم از طریق اقلیم کردستان صادرات به کشور ترکیه داشته باشیم، سهم مناسبی نیست.
وی با اشاره به همکاری‌های مشترک کرمانشاه و ترکیه اظهار می‌کند: مشارکت و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های صنعتی استان یکی از تعاملاتی بود که با اعضای این هیات تجاری مطرح شد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مزیت‌های کشور ترکیه صنایع نساجی است و این کشور در این زمینه پیشرفت‌های بسیاری داشته، بیان می‌کند: خوشبختانه استان کرمانشاه هم دارای چندین واحد نساجی است اما با وجود اینکه این صنایع، صنایع بسیارخوبی هستند ولی متاسفانه به دلیل فرسودگی ماشین‌آلات قادر به رقابت در بازار منسوجات در داخل و خارج از کشور نیستیم.
حقیقی ادامه می‌دهد: باتوجه به اینکه ترکیه در صنعت نساجی جزو کشورهای مطرح است، بازسازی صنایع نساجی و همچنین مشارکت سرمایه‌گذاران ترکیه در ایجاد واحدهای نساجی، یکی از موضوعاتی بود که با اعضای این هیات مطرح شد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه اضافه می‌کند: اگر سرمایه‌گذاری مشترکی بین سرمایه‌گذاران ترکیه و حوزه صنایع تبدیلی و کشاورزی استان انجام شود، ما می‌توانیم بخشی از بازارهای ترکیه را در داخل و خارج از کشور به خود اختصاص دهیم.
وی خاطرنشان می‌کند: همچنین با اعضای این هیات تجاری در ارتباط با سرمایه‌گذاری در ایجاد سایت‌های دائمی نمایشگاهی در ترکیه و ایران و در ارتباط با بحث زیرساخت‌های تجاری در مرزها و بازارچه‌ها و گمرکات، بحث و گفت‌وگو شد.


نکته پایانی
به گفته کارشناسان، برای اینکه سهم صادرات استان کرمانشاه به ترکیه افزایش پیدا کند برنامه‌هایی در زمینه مواد معدنی مانند قیرطبیعی فرآوری شده، سنگ تزئینی، صنایع تبدیلی کشاورزی، صنایع‌دستی و صنایع متالورژی در نظر گرفته شده است. امیدواریم باتوجه به ظرفیت‌های خوبی که این استان دارد بتوانیم صادرات محصولات استان به ترکیه را افزایش دهیم.

منبع: صمت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید