Performancing Metrics

یلدا؛ شب بلند گرانی‌ها‌‌ | اتاق خبر
کد خبر: 34900
تاریخ انتشار: 27 آذر 1391 - 18:54
مردم در حالی به استقبال شب یلدا می روند که قیمت انواع خشکبار افزایش ۱۰۰ درصدی داشته و قیمت هر کیلوگرم هندوانه از مرز 4 هزار تومان عبور می کند.

یلدا اولین شب زمستان است که براساس رسوم قدیم ایرانیان در این شب مردم در کنار هم جمع شده و با میوه و خشکبار خاصی که ویژه شب یلدا است آن را جشن می‌گیرند. از جمله‌ میوه‌هایی که در این شب میهمان خانه‌ها می‌شود، علی‌رغم این فصل می‌توان به هندوانه و انار اشاره کرد. از دیرباز برخی ایرانیان می‌گفتند اگر در شب یلدا هندوانه خورده نشود، شگون ندارد و از این‌روست که فقیر و غنی حتی اگر میوه‌ دیگری نخرند اقدام به خرید هندوانه در این شب خاص می‌کنند.

درسال جاری و در یک هفته مانده به شب یلدا قیمت هر کیلوگرم هندوانه در میدان بزرگ تره‌بار 2 هزار و 500 تا 2 هزار و 300 تومان فروخته می‌شود و این در حالی است که قیمت این محصول مناسبتی در سطح شهر تهران بین 3 تا 4 هزار تومان و بسته به نقاط مختلف شهر عرضه می‌شود.

مراجعه خبرنگار فارس به میادین میوه و تره‌بار حکایت از آن دارد که در میادین محلی هندوانه عرضه نمی‌شود و دلیلی که عرضه‌کنندگان در این باره اعلام می‌کنند قیمت بالای آن است، چرا که آنها می‌گویند قیمت مصوب برای هر کیلوگرم هندوانه 750 تومان اعلام شده است که با این وضعیت نمی‌توان هندوانه در میادین میوه و تره‌بار عرضه کرد.

به گزارش فارس قیمت پیش‌بینی‌ها این است در در روزهای اخیر هر کیلوگرم انار در سطح شهر تهران از 2 هزار تومان آغاز و به 4 هزار و 500 تومان هم می‌رسد و البته پیش‌بینی فعالان بازار این است که قیمت این کالا ممکن است در یکی دو روز منتهی به شب یلدا گرانتر هم شود.

همچنین انار در میادین میوه و تره‌بار به قیمت هزار و 800 تا 2 هزار تومان عرضه می‌شود.حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار تهران پیشتر در پاسخ به سؤال فارس در خصوص افزایش قیمت هندوانه پیشنهاد داده بود مردم در شب یلدا از خیر خوردن هندوانه بگذرند و به جای هندوانه نارنگی بخورند.

در عین حال قیمت میوه‌های تولید داخل در این روزها مناسب است، قیمت انگور شاه‌دودی و انواع انگور دیگر در سطح شهر تهران بین هزار و 500 تا 2 هزار تومان عرضه است.

پرتقال تامسون شمال به قیمت هزار و 200 تا هزار و 400 تومان، کیوی هزار و 200 تا هزار و 500 تومان و نارنگی هزار و 100 تا هزار و 400 تومان عرضه می‌شود.

اما بازار شوک آور خشکبار

استفاده خشکبار در اولین شب زمستان از جمله علاقه‌مندی‌های ایرانیان در این شب است. اما به زعم یکی از فعالان بازار قیمت انواع خشکبار نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش صد درصدی داشته است.

به گزارش فارس پسته فندوقی هر کیلوگرم 24 هزار تومان، پسته اکبری 38 هزار تومان، پسته کله‌قوچی 38 هزار تومان است.

وضعیت تخمه‌ها هم البته بهتر از پسته نیست. تخمه محمودی 11 هزار تومان، تخمه کدو 12 هزار تومان، مغز گردو 36 هزار تومان، تخم کدو گوشتی12 هزار تومان، تخم کدوی مشهدی 11 هزار تومان، تخمه ژاپنی 12 هزار تومان، تخمه آفتابگردان 7 هزار و 600 تومان است.

قیمت دیگر اقلام آجیل هم بدین ترتیب اعلام می‌شود: کشمش سبز 12 هزار تومان، آجیل شیرین مخلوط 30 هزار تومان، مغز فندوق بوداده 28 هزار تومان، مغز پسته خام 52 هزار تومان، آجیل شیرین مغز 36 هزار تومان، آجیل شور مغز 36 هزار تومان، آجیل شور 30 هزار تومان، مغز بادام 32 هزار تومان، بادام کاغذی 24 هزار تومان و بادام هندی 44 هزار تومان عرضه می‌شود.

تبعیت قیمت داخلی آجیل از نرخ‌های صادراتی آن

در این خصوص مجید‌رضا حریری عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به فارس می‌گوید: دلیل افزایش قیمت آجیل افزایش نرخ صادرات آن است، چرا که در برخی کالاها نظیر پسته افزایش قیمت صادراتی باعث می‌شود تا قیمت‌های داخلی نیز افزایش پیدا کند.

وی در واکنش به این سوال که در قسمت خشکبار چه کالاهای وارداتی است، پاسخ می‌دهد: بادام هندی و بادام به صورت وارداتی در بازار توزیع می‌شود، از طرف دیگر مغز تخم کدو نیز وارداتی از کشور چین است، اما گردوی وارداتی کیفیت مناسبی ندارد لذا در مصارف خانگی از آن استفاده نمی‌شود و فقط در صنایع غذایی کاربرد دارد.

وی اضافه می‌کند: بخش عمده‌ای از بادامی که به بادام آمریکایی معروف است،در داخل تولید می‌شود و بخش دیگر نیز از چین وارد کشور می‌شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران توضیح می‌دهد: وقتی نرخ رسمی تورم را بانک مرکزی 26,1اعلام می‌کند به معنای آن است که ما با پدیده گرانی مواجه هستیم نه با گرانفروشی. عامل گرانفروشی یک واحد صنفی است، لذا قابل پیگیری است اما عامل گرانی یک سیاستگذار است که باید بدین موضوع رسیدگی شود.

افزایش 50درصدی ماهی شب یلدا

از جمله غذایی که در شب یلدا مورد استفاده خانواده‌های ایرانی قرار می‌گیرد سبزی‌ پلو با ماهی است که به زعم یکی از خرده‌فروشان ماهی در روزهای منتهی به شب یلدا قیمت ماهی تا 50 درصد افزایش پیدا می‌کند.

این خرده‌فروش ماهی در غرب تهران هر کیلوگرم ماهی قزل‌آلا را 9 هزار و 500 تا 12 هزار تومان اعلام و اضافه می‌کند قیمت ماهی بچه‌شیر 17 هزار تومان، ماهی شیر 9 هزار و 500 تومان، کفال 12 تا 14 هزار تومان، سفید دریایی 12 تا 13 هزار تومان، شوریده 13 هزار تومان، سنگ‌سر 7 هزار و 500 تا 9 هزار تومان، حلوا 13 هزار تومان و میگوی پاک نشده منجمد بین 12 هزار و 500 تا 16 هزار تومان عرضه می‌شود.

قیمت هر کیلوگرم مرغ بسته‌بندی شده در میادین میوه و تره‌بار 4 هزار و 380 تومان و در سطح شهر تا 4 هزار و 500 تومان عرضه می‌شود و همچنین قیمت هر کیلوگرم ران مرغ پاک شده بدون چربی 5 هزار و 100 تومان، مغز ران با پوست 6 هزار و 500 پوست، مغز ران بدون پوست 7 هزار و 500 تومان و سینه مرغ بدون پوست 6 هزار و 500 تومان عرضه می‌شود.

بنابراین گزارش قیمت تخم‌مرغ در بسته‌بندی‌های 6 عدد هزار و 650 تومان‌، بسته‌بندی‌های 9 عددی 2 هزار و 200 تومان، بسته‌بندی 12 عددی 2 هزار و 700 تومان و بسته‌بندی 15 عددی 3 هزار و 200 تومان عرضه می‌شود.

به نظر می‌رسد در ایام باقیمانده تا اولین شب زمستان لازم است تا تمهیدات مناسب برای کنترل بازار از سوی مسئولان و همچنین جلوگیری از عرضه نامرغوب محصولات در میادین میوه و تره‌بار در دستور کار قرار گیرد.

شب یلدا بدون تردید از آیین‌های دیرینه و پر معنای ایرانی است که در آن سنت پسندیده صله رحم زنده می‌شود و باید آن را پاس داشت، در این میان گرانی می‌تواند این سنت را به حاشیه برده و کم رنگ کند.

شاید بد نباشد مانند سایر مناسبت‌ها مسئولان فکری هم برای تنظیم بازار شب یلدا کنند و بر قیمتها و عرضه نظارت کرده و با تدابیری چون مراکز مستقیم عرضه مایحتاج شب یلدا به پاس‌داشت این شب ایرانی و دارای محتوای ارزشی و اسلامی یاری رسانند.

گزارش: رضا کیمیایی

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید