Performancing Metrics

6 عامل تعیین طول عمر | اتاق خبر
کد خبر: 349079
تاریخ انتشار: 19 خرداد 1395 - 00:16
این‌که طول عمر شما چه‌قدر خواهد بود تا حدودی به شانس، و تا حدودی نیز به خودتان و سبک زندگی‌تان بستگی دارد. پیشرفت‌های دانشمندان در علم پزشکی طول عمر زنان و مردان معمولی را نسبت به هر زمانی دیگر در طول تاریخ بیش‌تر کرده‌اند.

به گزارش اتاق خبر،رژیم غذایی، فعالیت بدنی، سابقه‌ی خانوادگی و ارثی، مصرف الکل و بسیاری موارد دیگر بر طول عمرتان تاثیر می‌گذارند. از آن‌جا که بسیاری از این عوامل را می‌شناسید، در این مقاله تصمیم گرفتیم از میان عوامل تعیین‌کننده‌ی طول عمر، به آن‌هایی اشاره کنید که شاید پیش از این نمی‌دانستید.

رژیم غذایی، فعالیت بدنی، سابقه‌ی خانوادگی و ارثی، مصرف الکل و بسیاری موارد دیگر بر طول عمرتان تاثیر می‌گذارند.

۱. سطح شادی

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از بازده، فردی خوش‌بین که به خوبی می‌داند قدرت مثبت‌اندیشی چه‌قدر برای سعادت، سلامت، و خشنودی از زندگی لازم است، می‌تواند عمری طولانی‌تر داشته باشد. وقتی قدرت درمان‌گری و معجزه‌ی لبخند، خنده، لذت و شادی را با تمام وجود احساس کرده باشید، قطعا می‌دانید زندگی بدون وجود این چیزهای غیرمادی و ناملموس هرقدر هم که طولانی باشد، چندان ارزشی ندارد.

طبق پژوهشی بلندمدت که در طول چندین دهه بر روی ۷۰۰ راهبه‌ای انجام شد که بر اساس اعتقادات‌شان هیچ‌گونه دخانیات مصرف نمی‌کنند، مشروبات الکلی نمی‌نوشند و از رابطه‌ی جنسی خودداری می‌کنند، کسانی که در دوران جوانی – از سنین ۲۰ سالگی ۴۰ سالگی – دارای احساسات و هیجان‌هایی مثبت هستند، نسبت به افراد دیگر بیش‌تر عمر می‌کنند.

۲. روابط سالم

توانایی‌تان در حفظ روابط با آدم‌های دیگر، از دوستان معمولی گرفته تا شریک عاطفی و معشوق و همسر، یکی از عواملی است که در تعیین طول عمرتان نقش دارند. هر چه روابط نزدیک‌تان با دیگران بیش‌تر باشد، حسِ رضایت روانی و سلامت عاطفی‌تان بیش‌تر شوند، و به همان میزان وضعیت سلامت جسمانی‌تان نیز بهتر می‌شود.

ارتباط نزدیک و دوستانه با دیگران شرایطی را برای تسکین اضطراب، بهبود خلق‌وخو و اشتراک تجربه‌های صمیمانه و شیرین فراهم می‌کند. وقتی شبکه‌ای از دوستان و حامیانی در اطراف‌تان هستند که از بودن در کنارتان لذت می‌برند، احساس می‌کنید ارزشمند هستید و همین عامل سبب می‌شود عزت نفس‌تان افزایش یابد.

حضور در یک رابطه‌ی عاشقانه همراه با رابطه‌ی جسمانی و عاطفی، برای سلامتی‌تان بسیار مفید و موثر است. رابطه‌ای عمیق و عاشقانه از سلامت عاطفی‌تان مراقبت می‌کند و به این ترتیب باعث افزایش طول عمرتان می‌شود.

۳. زندگی صادقانه

لوسیل بال می‌گفت: “راز جوان ماندن این است: صادقانه زندگی کردن، آهسته غذا خوردن، و دروغ گفتن در مورد سن‌تان.‌” به نظر می‌رسد تا حدودی حق با وی بوده است. زندگی صادقانه این امکان را به شما می‌دهد که همیشه و در هر حال خودِ حقیقی‌تان باشید؛ و زندگی با این شیوه بسیار راضی‌کننده‌تر و راحت‌تر از آن است که بخواهید همیشه بخشی از خودتان را پنهان کنید.

آدم‌هایی که در مورد کمبودها و کاستی‌های‌شان صادق هستند، کم‌تر از استرس رنج می‌برند زیرا میان شخصیتی که به نمایش می‌گذارند و خودِ حقیقی‌شان تفاوتی اندک وجود دارد. بهترین مثال برای این مسئله آن است که آدم‌ها نباید از ترسِ نظرات دیگران گرایش‌های جنسی‌شان را پنهان کنند. اگر سعی کنید زندگی‌تان بر پایه‌ی دروغ‌ها استوار نشود – چه دروغ‌های به خود، و چه دروغ‌های به دیگران – سلامت روانی و وضعیت تن‌درستی‌تان بهبود پیدا می‌کند و عمری طولانی‌تر خواهید داشت.

۴. عادات خواب

۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه، توصیه‌ای است که مکررا از پژوهش‌‌گران و پزشکان در مورد سلامتی‌مان می‌شنویم؛ بر اساس پژوهش‌ها خواب شبانه‌ی منظم و کافی می‌تواند چند سال به عمرمان اضافه کند. طبق یک پژوهش، سطح کلسترول افراد سالخورده‌ای که برنامه‌ای منظم و دقیق برای خواب و بیداری‌شان دارند، بسیار مناسب و سالم است. الگوهای منظم خوابیدن می‌تواند تاثیری مثبت بر طول عمر افراد داشته باشند.

هم‌چنین خوابیدن در محیطی کاملا تاریک بسیار موثر و مفید است، زیرا از بیدار شدن‌های مکرر و اختلال در ریتم ساعت بیولوژیک بدن جلوگیری می‌کند. به نظر می‌رسد اگر دمای اتاق‌ خواب‌تان نیز حدود ۱۸ درجه‌ی سانتی‌گراد باشد، می‌توانید خوابی عمیق و راحت‌تر داشته باشید.

۵. میزان کم‌تحرکی

بسیاری از ما در محیط‌هایی کار می‌کنیم که سطح تحرک روزانه‌مان را به حداقل می‌رسانند. بیش‌تر آدم‌ها در طول روز و در محیط کارشان بیش از ۸ ساعت هیچ‌گونه تحرک بدنی ندارند. این سبک زندگی کم‌تحرک به علاوه‌ی تمایل‌مان برای نشستن و تماشای تلویزیون یا گشت‌زنی در اینترنت در اوقات غیرکاری‌مان به شدت تاثیری منفی بر طول عمرمان دارد.

اگر فضای کار یا سبک زندگی‌تان کاملا بر مبنای نشستن و کم‌تحرکی طراحی شده است، لااقل سعی کنید هر ۹۰ دقیقه چند قدم راه بروید یا حرکات کششی انجام دهید. اگر محیط کاری‌تان از لحاظ مدیریت زمان بسیار دقیق و سختگیر است، حتما سعی کنید از بخش منابع انسانی اداره‌تان بخواهید لااقل برای صرفه‌جویی در هزینه‌های پزشکی کارمندان‌شان، زمانی برای تحرک در ساعات کاری برای‌شان در نظر بگیرد.

وقتی در خانه هستید، برنامه‌ای منظم برای تحرک‌تان تهیه کنید، و لااقل میان هر تبلیغ بازرگانی کمی تحرک داشته باشید. به علاوه، هنگام نشستن نیز می‌توانید حرکت‌های انقباضی ایستا (ایزومتریک) انجام دهید. ماهیچه‌های مختلف بدن‌تان را بکشید و رها کنید. تحرک منظم ماهیچه‌های بدن می‌توانند باعث افزایش طول عمرتان شوند.

۶. سطح فعالیت بدنی

نه تنها کمبود تحرک می‌تواند بر طول عمرتان تاثیر بگذارد، بلکه کمبود فعالیت‌های بدنی نیز تاثیری فراوان بر تعداد سال‌ّهای زندگی‌تان دارد. افزودن برنامه‌ی ورزشی برای تناسب‌اندام به زندگی روزانه‌تان می‌تواند چند سال به عمرتان اضافه کند.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، به جای نشستن‌های طولانی‌مدت جلوی تلویزیون کمی بایستید و راه بروید؛ به علاوه، می‌توانید بین چند دقیقه تبلیغات بازرگانی، در کنار تحرک و راه رفتن، کمی هم برای افزایش انعطاف‌پذیری بدن‌تان یوگا تمرین کنید. یوگا می‌تواند به کاهش استرس کمک کند، و به این ترتیب طول عمرتان را افزایش دهد.

هرگونه ورزش هوازی (ایروبیک) نیز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته‌ی مغزی، دیابت و دیگر بیماری‌هایی را کاهش دهد که سلامتی‌تان را تهدید و عمرتان را کوتاه می‌کنند.

منبع آریا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید