Performancing Metrics

عراق برای رویارویی با افراط گرایی سعودی نیازمند کمک بین المللی است | اتاق خبر
کد خبر: 349110
تاریخ انتشار: 18 خرداد 1395 - 11:20
زیباری:
یک نماینده عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق روز دوشنبه گفت که کشورش نیازمند کمک بین المللی برای رویارویی با افراط گرایی سعودی است.

اتاق خبر - عبدالباری زیباری در گفت وگو با خبرگزاری 'این' افزود: عراق از آغاز روند سیاسی در سال 2003 تاکنون از ایدئولوژی افراطی، بویژه سعودی رنج می برد.
وی گفته که عراق به تلاش بین المللی و کمک سازمان ملل در مبارزه با تروریست هایی نیاز دارد که وارد خاک عراق شده اند.
زیباری با اشاره به وجود میثاق ها و قطعنامه های بین المللی که به طور واضح تاکید کرده که کشورهایی که به ترویج تروریسم و حمایت از تروریست ها اقدام می کنند، مشمول بند هفتم قرار می گیرند، افزود یک همکاری جمعی بین المللی و همکاری آمریکا نیاز است تا حامیان تروریسم تحت فشار قرار گرفته و با صدور قطعنامه هایی منابع تروریسم خشکانده شود.
آمریکایی ها به رغم وجود اسناد فراوانی که از حمایت سعودی ها از تروریست ها در اختیار دارند، همچنان از رژیم آل سعود حمایت می کند.
به دنبال فشار سنگین سعودی ها با استفاده از ظرفیت های رسانه ای در منطقه و جهان برای جلوگیری از عملیات فلوجه، شخصیت ها و احزاب عراقی از جریان های مختلف در روزهای گذشته به دولت سعودی واکنش نشان دادند و برخی به صراحت خواستار اخراج سفیر این کشور از عراق شدند.
خانم حنان الفتلاوی از نمایندگان پارلمان عراق از دولت سعودی خواست برای سفیرش در بغداد یک دوره آموزش اصول دیپلماتیک برگزار کند و قاسم الاعرجی رئیس فراکسیون بدر در پارلمان عراق نیز ماموریت سفیر سعودی را در عراق ایجاد فتنه فرقه ای توصیف کرد.
وزارت خارجه عراق نیز طی روزهای گذشته بدون اشاره به نام سعودی، از سفرا و نمایندگان دیپلماتیک خارجی در عراق خواست خارج از حوزه ماموریت خود عمل نکنند و حیدرالعبادی نخست وزیر عراق نیز به برخی رسانه های عرب منطقه و عراقی هشدار داد که علیه آنان در دادگاه های بین المللی شکایت خواهد کرد.
نیروهای عراقی برغم فشارهای سنگین سعودی و متحدانش در منطقه، عملیات فلوجه را از دوشنبه دو هفته پیش شروع کردند که نتیجه آن تاکنون آزادی دو شهر راهبردی الصقلاویه در شمال و الکرمه در شرق فلوجه و نیز نواحی و بخش هایی از جمله 'السجر'، 'النعیمیه'، 'العوینات' ونیز ' البوشجل' بوده است.
آخرین گزارش ها نیز حاکی است که یگان هایی از ارتش، سازمان مبارزه با تروریسم و پلیس مرکزی از برخی محورها وارد فلوجه شده اند و مناطقی همچون حی الشهدا را آزاد کرده اند.
برخی منابع احتمال آزادی فلوجه را تا 48 ساعت آینده محتمل دانسته اند، اما دولت عراق اعلام کرده است که برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان، در ورود به مرکز فلوجه عجله نخواهد کرد.

ایرنا

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید