Performancing Metrics

دگرگونی عرصه میدانی و رکود مذاکرات سیاسی | اتاق خبر
کد خبر: 349133
تاریخ انتشار: 18 خرداد 1395 - 13:02
تحولات سوریه؛
رخدادهای سوریه از تحولات میدانی گرفته تا گفت وگوهای صلح بین نمایندگان سیاسی دولت دمشق و مخالفان، از منظرهای گوناگون مورد توجه ویژه رسانه های عرب زبان قرار گرفته و گزارش ها و تحلیل های بسیاری در این باره منتشر شده است.

اتاق خبر - نیروهای ارتش سوریه طی روزهای گذشته در ادامه عملیات نظامی خود توانستند در منطقه «غوطه شرقی» شهرک‌ های «دیر العصافیر»، «زبدین»، «حوش الدویر»، «البیاض»، «حرستا القنطره»، «الرکابیه»، «حوش الحمصی»، «بزینه» و «نوله» را از عناصر تروریستی پاکسازی کنند.
این پیروزی ها در حالی رقم خورد که ائتلاف کُردی- عربی «نیروهای دموکراتیک سوریه» از اوایل خردادماه با پشتیبانی هوایی آمریکا عملیات آزادسازی «رقه» –پایتخت خودخوانده داعش در سوریه- را آغاز کرده اند و با تلفات بسیار این عملیات را به پیش می برند.
در ادامه مروری بر مهمترین محورهای تحلیلی رسانه های عرب زبان درباره شرایط کنونی جنگ علیه داعش در سوریه خواهیم داشت.

** نیاز آمریکا به دستاورد در سوریه
روزنامه «النهار» لبنان انگیزه های کمک آمریکا به نیروهای دموکراتیک سوریه را مورد بررسی قرار داد. این روزنامه یازدهم خرداد در گزارشی به قلم «امین قموریه» کارشناس سیاسی نوشت: رقه سوریه هم مانند موصل عراق از بزرگ ترین پایگاه های داعش است. واشنگتن نیروهای دموکراتیک سوریه را برای پایان دادن به حضور داعش در این شهر برانگیخته است. کردها شیرازه این نیروها را تشکیل می دهند در حالی که بیشتر ساکنان رقه عرب هستند؛ ساکنانی که اکنون بین کشته شدن به دست داعش یا تسلیم شدن در برابر کردها باید یکی را برگزینند که هر 2 گزینه برای آنان مشکل است.
النهار در ادامه آورد: این تصمیم گیری لحظه ای به معنای فرارسیدن زمان حل بحران سوریه در عرصه بین المللی نیست. اختلاف میان قدرت ها هنوز هم بسیار زیاد است. دولت آمریکا در رسیدن به توافق با روسیه برای حل بحران سوریه شکست خورده است. اکنون آمریکا در جنگ با داعش نیاز به دستاورد دارد تا شاید به وسیله آن اوضاع را در سوریه تغییر دهد و بر نقش بحران آفرین خود در این کشور سرپوش نهد.

** همکاری با نظام سوریه ضامن نابودی داعش
تارنمای «سوریا الان» با اشاره به توانایی های ارتش سوریه، همکاری دیگر بازیگران میدان اقدام علیه داعش با دولت دمشق را در راستای شکست تروریسم ضروری دانست.
این تارنما دوازدهم خرداد در گزارشی به قلم «خیام الزعبی» تحلیلگر مسایل سیاسی نوشت: همکاری با نظام سوریه برای نابودی گروه های تکفیری تنها گزینه پیش روی «باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا است. اگر آمریکا در نبرد علیه تروریسم با نظام سوریه همکاری نکند، دچار اشتباه شده است زیرا سوریه دری است که با ورود به آن می توان طرح های داعش را در منطقه از بین برد. از این رو واشنگتن باید با ارتش سوریه که دارای مهارت، اطلاعات و تجربه است هماهنگ باشد و امکانات خود را در اختیار آنان قرار دهد.
سوریا الان در ادامه آورد: حلقه سوریه، روسیه و آمریکا می تواند داعش را نابود کند. با این همکاری ها طی چند هفته رقه از کنترل داعش خارج و به این گروه تروریستی ضربه سختی وارد می شود. این در شرایطی است که ارتش سوریه لیاقت و کارامدی خود را در رویارویی با تروریسم به اثبات رسانده است. در مجموع، ارتش سوریه در همه میدان های نبرد در بهترین وضعیت خود به سر می برد. با همکاری ارتش سوریه می توان داعش را شکست داد و امنیت و ثبات را به سوریه برگرداند.

** علت ها و پیامدهای کناره گیری اعضای بلندپایه هیات مخالفان سوریه
روزنامه های «الحیات» و «رای الیوم» چاپ لندن، «الشرق الاوسط» عربستان و «الرای» اردن با اشاره به کناره گیری برخی از چهره ها برجسته مخالف دولت سوریه از مذاکرات صلح، به بررسی این رخداد پرداختند.
روزنامه الحیات یازدهم خرداد نوشت: کناره گیری «محمد علوش» مذاکره کننده بلندپایه مخالفان، روند نشست ژنو را در لبه پرتگاه قرار داده است.
این روزنامه در تحلیلی درباره کناره گیری علوش از زبان «چارلز لیستر» کارشناس امور سوریه در مرکز پژوهش های خاورمیانه نوشت: کناره گیری علوش به منزله هشداری در زمینه پایان گفت وگوها است که استعفاهای دیگری را به دنبال خواهد داشت. این شیوه گروه «جیش الاسلام» است تا گفت وگوهای صلح را در لبه پرتگاه قرار دهد.
به نوشته یازدهم خرداد روزنامه الشرق الاوسط عربستان، تصمیم کناره گیری علوش نشان می دهد مخالفان به تغییر ساختار هیات مذاکره کننده تمایل دارند. بر اساس رویکرد هیات عالی مذاکره کنندگان مخالف دولت سوریه، دیپلمات های جدا شده می توانند تجربه های خود را برای پیشبرد گفت وگوها ارایه دهند.
روزنامه الرای اردن یازدهم خرداد نوشت: کنارگیری علوش و «اسعد عوض الزعبی» رییس هیات مذاکره کننده نشان می دهد که بحران در این هیات به اوج خود رسیده است و دیگر کسی نمی تواند بر تنگناهای این گروه سرپوش نهد. بحران در این هیات، خود را در تصمیم احمقانه آنان برای ترک گفت وگوهای پیشین ژنو نشان داد.
روزنامه رای الیوم یازدهم خرداد در گزارشی دلیل کناره گیری علوش مذاکره کننده بلندپایه مخالفان را مرتبط با توجه عربستان به خواست روسیه دانست و نوشت: بسیاری بر این باورند که هیات عالی مخالفان سوریه مورد حمایت ریاض بیش از گروه های مخالف دیگر نظیر ائتلاف ملی سوریه از حمایت سعودی برخوردارند اما استعفای علوش و اخباری درباره کناره گیری الزعبی رییس این هیات عکس قضیه را ثابت می کند.
این روزنامه در ادامه آورد: آمریکا و روسیه از روز نخست با مشارکت جیش الاسلام که روسیه و دولت سوریه آن را گروه تروریستی می دانند، مخالف بودند زیرا این گروه محکوم به کشتار و جنایت در غوطه شرقی است. دولت عربستان ضمن بی توجهی به اتهام های اشاره شده، بر حضور این گروه در نشست ها پافشاری کرد و علوش یکی از سرکرده های گروه جیش الاسلام را به عنوان مذاکره کننده بلندپایه هیات عالی مخالفان سوری برگزید.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید