Performancing Metrics

نجات اقتصادی ترین محصول کشور چه رویکردی را میطلبد؟ | اتاق خبر
کد خبر: 349137
تاریخ انتشار: 18 خرداد 1395 - 11:46
گزارش اتاق خبر از وضعیت طرح جامع زعفران
طرح جامع زعفران در سال 91 توسط مجلس هشتم تصویب شد که براساس آن در آن زمان مقرر شد ردیف بودجه‎ای برای این طرح اختصاص یابد.طرحی که با استقبال فعالان این حوزه همراه شد و بسیاری از کشاورزان را برای رونق بازار این محصول امیدوار کرد.

به گزارش اتاق خبر، با گذشت سال ها اجرای طرح فوق با مشکلاتی همراه شد. به گفته برخی کارشناسان جایگاه زعفران به‌عنوان یک محصول استراتژیک در ارزآوری و اشتغال برای بسیاری از مسئولان ما شناخته شده نیست و روزی به اهمیت این جایگاه پی خواهند برد که دیر خواهد بود.با این حال میراث به جا مانده از دولت محمود احمدی نژاد به طور جد دنبال نشد و دولت یازدهم نیز در تعیین طرحی کارشناسی شده و حمایتی در حوزه زعفران خوب عمل نکرده است. 

در این خصوص هاشم نقیبی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اعلام کرده است؛ طرح جامع تولید زعفران در سال 1390 در استان خراسان رضوی تهیه و برای تصویب به کمیسیون ماده 215 معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری وقت ارسال گردید. با تصویب این طرح که اینک در کمیسیون ماده 215 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در انتظار تصویب قرار دارد شاهد تحولات مثبت در این زمینه خواهیم بود.
وی افزایش عملکرد در واحد سطح از سه کیلو به 10 کیلو گرم، تولید پیاز استاندارد، جلوگیری از کاشت بی رویه و بدون برنامه زعفران، افزایش کیفیت محصول، حمایت از کشاورزان و ایجاد خزانه های تولید پیاز استاندارد و پیاز زعفران دسته بندی شده برای کشت را از اهداف طرح جامع تولید زعفران برشمرد.
نقیبی گفت: با توجه به اینکه کشت زعفران در برخی کشورهای دیگر نیز مورد توجه قرار گرفته، تصویب طرح مزبور به منظور حمایت از این محصول استراتژیک و جلوگیری از کشت بی رویه آن ضروری است.
وی افزود: از مسئولان انتظار داریم با پیگیری لازم برای تصویب سریعتر این طرح و حمایت از زعفرانکاران و محصول ملی زعفران تلاش کنند.
وی با بیان اینکه زعفران اقتصادی ترین محصول ایران و به ویژه استان خراسان رضوی محسوب می شود اظهار کرد: بیش از 80 درصد کشت و تولید زعفران کشور در این استان انجام می شود.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفت و گو با ایرنا ادامه داد: محصول زعفران از حساسیت و اهمیت فراوان برخوردار است و حمایت از کشاورزان و ثبت جهانی این محصول به نام ایران ضروری است.
وی گفت: سال گذشته 75 هزار هکتار از مزارع این استان زیر کشت محصول زعفران قرار داشت که از این سطح 280 تن زعفران برداشت شد.
هم اکنون 117 هزار خانوار در استان خراسان رضوی به کشت زعفران مشغولند و متوسط تولید زعفران در این استان چهار کیلو گرم در هر هکتار است.

گفتنی است اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح در سال 1389 حدود 300 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که این اعتبار به قیمت فعلی حدود یک هزار میلیارد تومان برای کل طرح است اما بودجه مورد نظر برای شروع کار تنها 100 میلیارد تومان است.

ا.ا94103

کلید واژه ها :
نظرات
جلال
| |
2016-06-08 01:19:22
ما زعفرانکارای خراسان تولید زعفران با کیفیت داریم و زعفران مارو مبرن تو المان و اروپا با برند خودش میفروشن
ADS
ADS
پربازدید