Performancing Metrics

نتایج ژئوپولتیکی توافق چابهار بی‌شمار است | اتاق خبر
کد خبر: 349222
تاریخ انتشار: 18 خرداد 1395 - 14:16
مرکز نخبگان بین‌المللی وودرو ویلسون
پایگاه خبری تحلیلی وان ایندیا در گزارشی نوشت، بر اساس این توافق هند به منظور توسعه بندری در شهر چابهار در جنوب ایران 500 میلیون دلار فراهم خواهد کرد. هم‌چنین درخواست سرمایه‌گذاری 16 میلیارد دلاری در منطقه آزاد در اطراف این شهر مطرح شد.

به گزارش اتاق خبر به نقل از ایسناف مایک کوگلمن همکار ارشد مرکز نخبگان بین‌المللی وودرو ویلسون در امور جنوب و جنوب شرق آسیا واقع در واشنگتن می‌گوید که نتایج ژئوپولتیکی توافق چابهار بی‌شمار است.

وی در ادامه می‌گوید که باراک اوباما رئیس‌جمهور ایالات متحده باید حمایت آشکار خود را از این توافق اعلام کند و باید پیشنهادهایی را برای کمک به دستیابی به ظرفیت‌های بالقوه این توافق مطرح کند.

کوگلمن اضافه کرد: توافق چابهار از جهات بسیاری می‌تواند برای دو دوست واشنگتن در جنوب آسیا سودمند باشد. نخست این که این توافق فرصت بهره‌برداری از ذخایر عظیم گازی آسیای مرکزی را به هند می‌دهد. به علاوه دهلی نو با جایگاهی محکم در ایران بهتر می‌تواند از ذخایر گازی ایران بهره‌مند شود.

وی در مقاله‌ای که در فارین افرز به چاپ رسید توضیح داد که این توافق می‌تواند منابع جدید درآمدزایی که افغانستان به شدت به آن نیاز دارد را برای این کشور همراه داشته باشد. اقتصاد افغانستان که به شدت به کمک‌های خارجی وابسته است به دنبال هوای تازه است. در نهایت توافق چابهار می‌تواند به این کشورها کمک کند تا به اعتمادسازی برای ایجاد همکاری سه جانبه معنادار در چالش‌هایی مانند داعش و مساله قاچاق مواد مخدر بپردازند.

کوگلمن در ادامه اشاره کرد که حمایت آمریکا از توافق می‌تواند یک پیغام آشتی‌جویانه به تهران ارسال کند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید