Performancing Metrics

چشمه آبگرم گنو | اتاق خبر
کد خبر: 349285
تاریخ انتشار: 18 خرداد 1395 - 23:01
آبگرم گنو چشمه‌ای در بندرعباس است که منطقه‌ای گردشگری برای مسافران به حساب می‌آید و ماهی آوینیوس گینویس که در آن زندگی می‌کند در هیچ جای دیگر جهان یافت نمی‌شود.

اتاق خبر:استان هرمزگان یکی از مکان‌هایی است که سالانه گردشگران زیادی به آنجا سفر می‌کنند تا به تماشای جاذبه‌های گردشگری آن بپردازند و در سواحل این استان به شنا و تماشای دریا مشغول شوند. با وجود اینکه سواحل دریای خلیج فارس  و عمان در این منطقه شهرت زیادی دارد و بسیاری از مردم آن را با سواحل زیبا و جزایر دوست داشتنی‌اش می‌شناسند، اما این منطقه دارای جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز هست که در این مقاله سعی داریم تا با چشمه آبگرم گنو در بندرعباس بیشتر آشنا شویم.

اطلاعات جغرافیایی

چشمه آبگرم گنو در کوه گنو واقع شده که در فاصله ۳۴ کیلومتری از شمال شرقی بندرعباس قرار دارد. این چشمه و بخش‌های اطراف آن مکانی مناسب برای استراحت و تفرج‌های خانوادگی است.

چشمه گنو

با وجود اینکه آب و هوای استان هرمزگان در اغلب مواقع سال گرم و شرجی است، اما محیط اطراف کوه گنو به دلیل ارتفاع زیادش آب و هوای معتدلی دارد و البته باید بدین نکته نیز توجه داشت که دلیل شرجی بودن هوای این استان همین کوه گنو است. زیرا این کوه که با ارتفاع ۲۳۴۷ متری ششمین کوه بلند این استان به حساب می‌آید، مانع عبور بخارات آب دریا می‌شود و در نتیجه هوای این استان اغلب شرجی است. معتدل بودن آب و هوای این کوه باعث می‌شود که گردشگران زیادی به این منطقه سفر کرده و ساعاتی را در آنجا سپری کنند. لازم به ذکر است که گنو به‌عنوان منطقه حفاظت شده شناخته می‌شود.

البته گردشگری در منطقه کوه گنو تنها محدود به چشمه آب گرم گنو نمی‌شود و در قیمت جنوبی این کوه و مسیر دسترسی به قله نصیر، با عبور از تپه مولا، دره‌ای به نام تنگ سیاه وجود دارد که در برخی از ماه‌های سال چندین آبشار در آن دیده می‌شود و البته زیبایی خاص خودش را دارد. مسیل دره تنگ سیاه نیز طبیعت زیبا و بکری دارد. کوه گنو در جنوب شرقی رشته کوه زاگرس واقع شده است. شمال‌غربی این کوه به بندرعباس محدود می‌شود و از شرق این کوه نیز جاده بندرعباس به سیرجان عبور می‌کند. در جنوب کوه مذکور هم جاده بندرعباس به بندرلنگه کشیده شده است.

این منطقه پوشش گیاهی متنوعی دارد که در این بین می‌توان به درختان گرمسیری، استپ بیابانی، استپ کوهپایه‌ای و گونه‌های گیاهی نواحی سردسیر اشاره کرد. لازم به ذکر است که در این منطقه برخی گیاهان دارویی و صنعتی نیز یافت می‌شود. از جمله گیاهانی که در این منطقه می‌رویند می‌توان به پرسیاوش، سرخس معطر، گون گاوی، زیره، آویشن بومادران، پونه، اورس، استبرق، مسواک، کنار، پرخ، ناترک، آکاسیا، بنه و رزوک اشاره کرد. گفته می‌شود که در منطقه مذکور ۳۶۰ گونه از گیاه آوندی یافت می‌شود.

چشمه گنو

چشمه گنو در دره‌ای واقع شده که شمال تا جنوب آن را ارتفاعات آهکی کوه گنو پوشانده است. البته چشمه گنو تنها چشمه موجود در این منطقه نیست و انارون، تنگ باغ، کهنو، چاهو، پشتنگ، هوبیر، پشت بنگرو، رمر، سرچربه، پرکوه، مردو و خرگو از جمله چشمه‌های این منطقه هستند.

در صبح‌های سرد بخار آب این چشمه که دمایی در حدود ۴۱ درجه سانتی‌گراد دارد با هوای ۲۰ درجه‌ای محیط برخورد می‌کند و تا ارتفاع یک متری آب را بخاری ناپایدار تشکیل می‌دهد که جلوه زیبایی به محیط می‌بخشد.

ویژگی‌های خاص

چشمه گنو

هیدروژن سلفوره و کلر از جمله ترکیبات آب‌های گرم هستند که این مواد به همراه دمای بالای آب محیطی را ایجاد می‌کنند که تنها گیاهان و حیوانات اندکی می‌توانند در آن زندگی کنند. اما نکته جالب اینجاست که در شرایط این چنینی چشمه گنو نوعی ماهی به نام آوینیوس گینویس دارد که این نوع ماهی در کل دنیا فقط در چمشه مذکور یافت می‌شود. البته اگر نگاهی گذرا به آب این چشمه داشته باشید، نمی‌توانید ماهی مذکور را مشاهده کنید. این ماهی بسیار کوچک و البته سریع است و به همین دلیل در جریانات تند آبگرم گنو نمی‌توان آن را مشاهده کرد. اما در آب‌های نهر این چشمه اگر مدتی را برای این موضوع اختصاص دهید، می‌توانید ماهی مذکور را مشاهده کنید.

مهرخوش، بادام وندلیو و پامچال صخره‌ای از گیاهانی هستند که به صورت انحصاری در این منطقه از ایران می‌روند.

مسیر‌های ارتباطی

چشمه مذکور در کنار جاده بندرعباس به سیرجان واقع شده و یک راه آسفالته منتهی به آن می‌شود.

امکانات و خدمات رفاهی

برای بهره بردن از آبگرم چشمه گنو دو استخر مردانه و زنانه در این منطقه ایجاد کرده‌اند که گردشگران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. چندین مجتمع نیز برای استراحت و اقامت مسافران در این محل تعبیه شده است و فروشگاه‌هایی نیز برای خرید وسایل مورد نظر در این منطقه یافت می‌شود. ألاچیق‌هایی در محیط اطراف این بخش وجود دارند که گردشگران می‌توانند در آن‌ها بنشینند و از مناظر و هوای خوب منطقه استفاده کنند.

چشمه گنو

آب استخر‌های مذکور از طریق چشمه گنو تامین می‌شود و پساب استخر‌ها نیز مثل رودخانه از استخر خارج شده و سپس به شکلآبشاری کوچک به پایین می‌ریزد. لازم به ذکر است که از این پساب جهت آبیاری نخلستان‌های موجود در اطراف این منطقه استفاده می‌شود.

هر چه به بخش‌های بالاتر کوه گنو بروید، هوای خنک‌تری را تجربه خواهید کرد و البته باید بدین نکته نیز توجه داشت که جاده‌ای آسفالته و پیچ در پیچ تا بالای این ارتفاعات کشیده شده است.

منبع: کجارو

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید