Performancing Metrics

رنو کوئید در سال اول حداقل ۱۰۰هزار تقاضا در بازار ایران دارد | اتاق خبر
کد خبر: 349290
تاریخ انتشار: 18 خرداد 1395 - 23:15
در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای صنعت قطعه‌سازی ایران در رنو فرانسه، پیمان کارگر، مدیرعامل رنو پارس و قائم‌مقام منطقه آسیا، خاورمیانه و هندوستان رنو با خبرنگاران ایرانی حاضر در این نمایشگاه به گفتگو نشست، گفتگویی که البته بیش از هر چیز حول محور فعالیت‌های رنو

به گزارش پایگاه خبری اتاق خبر به نقل از  «عصر خودرو»، در ادامه ماحصل این گفت و گوی یک‌ ساعته را خواهید خواند.

از روند پیشرفت کارها راضی نیستم اما باید محدودیت‌ها را هم دید
رنو در دوران تحریم‌های ضد ایرانی و حتی در روزهایی که صنعت خودرو به‌طور مستقیم تحت تحریم قرار گرفت بازار ایران را ترک نکرد و همین موضوع باعث شده پس از تحریم‌ها در شرایطی که خودروسازان کشورمان در حال امضا قرارداد با شرکای بین‌المللی خود هستند، انتظار سرعت عمل زیادی از رنو داشته باشیم، امری که البته در ظاهر روی نداده است. مدیرعامل رنوپارس در پاسخ به سوالی در مورد کند بودن روند پیشرفت فعالیت‌های رنو در چند ماه اخیر و به‌ویژه پس از رفع تحریم‌های ضد ایرانی گفت:"این را می‌پذیرم که روند پیشرفت‌ها کند بوده است اما در مقابل در نظر بگیرید که ما باوجود تحریم‌ها، دو محصول جدید را به بازار ایران معرفی کردیم که شامل ساندرو و تندر90 وانت است. این کاری است که هیچ شرکتی غیر از چینی‌ها در بازار ایران انجام نداد. به‌علاوه تا پایان سال دو محصول جدید هم برای بازار ایران در نظر گرفته شده است که شامل ساندرو استپ‌وی و فاز دوم تندر می‌شود. به این ترتیب هرچند من هم معتقدم سرعت پیشرفت فعالیت‌ها آن‌گونه که ما می‌خواستیم سریع نبوده اما معرفی 4 محصول طی دو سال کار آسانی نیست. همین الان ساندرو هنوز جای کار زیادی دارد و بازار به‌شدت از آن استقبال کرده است و این نشان می‌دهد سیاست ما در دوران تحریم‌ها باوجود فشارهای زیاد که بود درست انتخاب شده است."
وی افزود:"من هم از روند پیشرفت کارها رضایت کامل ندارم اما باید محدودیت‌ها را هم در نظر گرفت. محدودیت‌هایی مانند مشکلات پرداخت توسط شرکا یا مشکلات ناشی از تحریم‌ها باعث شد روند پیشرفت کارها کند باشد. البته ما در این مدت به دنبال عمق دادن به فعالیت‌ها هستیم و به هیچ عنوان نمی‌خواهیم تنها یک قرارداد را امضا کنیم."
رنو به دنبال حضور مستقیم در تولید و فروش محصولات در ایران
پیمان کارگر با اشاره به فاز جدید فعالیت‌های رنو در ایران گفت:"در حال حاضر مشغول مذاکره با ایران‌خودرو و سایپا هستیم تا فاز دوم فعالیت‌های رنو در ایران را آغاز کنیم. البته فعالیت‌هایی که در فاز نخست انجام دادیم همچنان ادامه پیدا خواهد کرد اما در فاز جدید به دنبال تغییراتی هستیم تا بتوانیم وضعیت محصولات و خدمات در ایران را بیش از پیش به آنچه استاندارد رنو در سرتاسر جهان است نزدیک کنیم. به همین دلیل است که می‌گویم تنها به دنبال امضا سریع یک قرارداد نیستیم بلکه می‌خواهیم در فاز جدید فعالیت‌ها عمق بیشتری در رابطه با مشارکت در محصولات رنو داشته باشیم."
کارگر افزود:"به دلیل نگاهی که برای فاز دوم فعالیت‌ها داریم می‌خواهیم در مدیریت تولید، مدیریت فروش و مدیریت خدمات پس از فروش حضور پررنگ‌تری داشته باشیم. ما به دنبال اجرای استانداردهای رنو در تمامی مراحل هستیم و طبیعی است نمی‌توانیم بدون آنکه در فرآیند فروش یا خدمات پس از فروش حضور مستقیم داشته باشیم این استانداردها را پیاده کنیم."
وی اضافه کرد:"نمی‌خواهیم کیفیت فروش و خدمات رنو در ایران در سطح متوسط باشد. در حال حاضر متاسفانه تقریبا تمامی برندها در این زمینه وضعیت متوسطی دارند. ما می‌خواهیم مشتری در مرکز فعالیت‌ها باشد و این برای ما تنها یک شعار نیست بلکه می‌خواهیم با حضور مستقیم این مسئله را عملی کنیم."
نظارت رنو بر قیمت‌گذاری خودروها
قیمت‌گذاری خودرو در ایران سال است محل مناقشه است و این مسئله چندی پیش مورد اعتراض پیمان کارگر نیز قرار گرفت چراکه وی معتقد بود سایپا برای جبران زیان‌های خود، ساندرو را به قیمتی بالاتر از آنچه رنو پیشنهاد کرده می‌فروشد. کارگر در این زمینه گفت:"در زمان معرفی ساندرو این بحث مطرح شد که سایپا این خودرو را بالاتر از پیشنهاد ما به فروش می‌رساند. البته شرکای ما در قیمت‌گذاری محصولات آزاد هستند اما باید در نظر داشته باشیم نباید قیمت محصولات به‌گونه‌ای تعیین شود که به فروش آن‌ها آسیب بزند. ما در همان زمان معتقد بودیم سایپا می‌تواند ساندرو را به قیمتی پایین‌تر با حفظ سود خود بفروشد. در فاز جدید همکاری در زمینه قیمت‌گذاری و فروش محصولات حضور مستقیم خواهیم داشت و این مسئله باعث می‌شود مشتریان بتوانند خودروها را با قیمت مناسب‌تری دریافت کنند."
بن‌رو یکی از گزینه‌های همکاری با سایپا است
بحث مشارکت و همکاری رنو با سایپا و خرید یکی از سایت‌های تولیدی این شرکت از مدتی قبل در رسانه‌ها مطرح شد و کار تا جایی پیش رفت که از سایت بن‌رو به‌عنوان کاندید این مشارکت نام برده شد، امری که البته از سوی مدیرعامل رنوپارس تایید شد هرچند وی بن‌رو را یکی از گزینه‌های همکاری مشترک می‌داند.
کارگر در زمینه مشارکت با سایپا گفت:"ما با سایپا در یک سال اخیر دو دور مذاکرات داشتیم. در دور اول مذاکرات بحث خرید پارس‌خودرو مطرح بود که البته به نتیجه نرسید. در فاز دوم که از شش ماه پیش آغاز شده است بحث اصلی حضور پررنگ‌تر رنو در زمینه فروش و خدمات پس از فروش است ضمن آنکه می‌خواهیم در زمینه تولید هم مشارکت جدی داشته باشیم و به همین دلیل قصد داریم سایت تولیدی خودمان را در اختیار بگیریم. در این زمینه بن‌رو یکی از گزینه‌های همکاری با سایپا است. در حال حاضر بحث بر سر این است که سهم هر یک از طرفین در این مشارکت چقدر است."
وی تاکید کرد:"آنچه اکنون در حال مذاکره برای آن هستیم فاز دوم همکاری ما با سایپا است اما آنچه پیش از این و در فاز نخست آغاز کرده‌ایم همچنان ادامه خواهد داشت. سایپا اکنون در پارس‌خودرو تندر90، پارس تندر و ساندرو را تولیدمی‌کند و تولید این خودروها در پارس‌خودرو ادامه خواهد داشت."
محصولات جدید رنو در مشارکت با سایپا کدام است؟
مدیرعامل رنوپارس در زمینه محصولاتی که قرار است در سایت مشترک با سایپا تولید شود گفت:"همان‌گونه که اشاره کردم سایپا همچنان محصولاتی را که پیش از این در پارس‌خودرو تولیدمی‌کرده بر روی خطوط خود خواهد داشت اما برای فاز دم، تولید رنو داستر و رنو سیمبل را در نظر گرفته‌ایم و در حال بررسی تولید این محصولات در سایت مشترک هستیم. با توجه به اینکه مذاکرات اکنون بر روی بن‌رو متمرکز شده است، ما هم تولید این محصولات در بن‌رو را در حال بررسی داریم."
افزایش تولید محصولات رنو در ایران
تولید محصولات رنو در ایران هرچند هیچ‌گاه قطع نشده است اما فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده هرچند به نظر می‌رسد رنویی‌ها تلاش زیادی دارند تا با افزایش حجم تولید، سهم خود را از بازار خودرو ایران افزایش دهند. پیمان کارگر در این زمینه گفت:"در حال حاضر درمجموع روزانه 400 دستگاه محصولات رنو در دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا تولیدمی‌شود که نسبت به سال پیش افزایش تولید را نشان می‌دهد اما این تمام برنامه ما نیست و تا پایان امسال تولید باید به 800 دستگاه در روز برسد."
وی افزود:"برای سال جاری برنامه 120هزار دستگاه خودرو را تا پایان سال میلادی پیش‌بینی کرده‌ایم و تاکنون موفق شده‌ایم 30هزار دستگاه از این پیش‌بینی را عملی کنیم. با توجه به آنکه تابستان هنوز فرا نرسیده ست پیش‌بینی می‌کنیم بتوانیم به ظرفیت 120هزار دستگاهی در پایان سال دست پیدا کنیم. خوشبختانه استقبال از محصولات رنو همیشه خوب بوده و هیچ‌گاه مشکلی در زمینه فروش خودروها وجود نداشته و به همین دلیل بازار کشش کافی برای محصولات رنو دارد. ساندرو خودروی بسیار محبوبی است و تقاضای بالایی برای آن در بازار وجود دارد ضمن اینکه باید به عرضه خودروهای جدید رنو در بازار نیز اشاره کنیم که می‌تواند فروش محصولات را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. به همین دلیل به نظرم برنامه 120هزار دستگاه کاملا قابل دستیابی است."
سایپا کوئید را رد کرد و کوئید به ایران‌خودرو رسید
یکی از جنجالی‌ترین محصولات رنو در ماه‌های اخیر مدل کوئید است، خودرویی ارزان قیمت که در حال حاضر در هندوستان عرضه می‌شود و به‌شدت از سوی خریداران خودرو در این کشور مورد استقبال قرار گرفته تا جایی که هم اکنون لیست خرید بلندی برای آن وجود دارد. از ابتدای عرضه این خودرو در بازار هندوستان گمانه‌زنی‌ها در زمینه عرضه آن در ایران آغاز شد و چندی قبل پیمان کارگر در کنفرانس مطبوعاتی معرفی ساندرو به‌طور ضمنی عرضه کوئید در بازار ایران را در مرحله بررسی دانست. این خودرو در صورت ورود به بازار ایران می‌تواند تحول بزرگی را در بازه قیمتی 20 تا 30 میلیون تومانی ایجاد کند و همین مسئله باعث شده هر دو شریک ایرانی رنو برای به دست آوردن تولید آن با یکدیگر در قابت باشند، رقابتی که البته در حال حاضر برنده آن ایران‌خودرو است هرچند به گفته کارگر، سایپایی‌ها پیش از این تولید کوئید را رد کرده‌اند.
کارگر در این زمینه گفت:"در زمانی که هنوز کوئید به بازار معرفی نشده بود، تولید آن را به سایپایی‌ها پیشنهاد دادیم. در آن زمان هنوز تولید خودرو در هند نهایی نشده بود و ایران می‌توانست نخستین کشوری باشد که این خودرو را عرضه می‌کند اما سایپایی‌ها به دلایلی تولید آن را رد کردند. پیشنهاد ما این بود که سایپا این خودرو را به‌عنوان جانشین پراید عرضه کند چون پراید طی چند سال از خط تولید کنار می‌رود اما سایپایی‌ها کوئید را رد کردند و ترجیح دادند پروژه دیگری را دنبال کنند و ما هم تولید کوئید را به هندوستان منتقل کردیم."
وی افزود:"در حال حاضر برای تولید کوئید با ایران‌خودرو در حال مذاکره هستیم. البته عرضه این خودرو نیاز به بررسی‌های متعددی دارد اما در حال مطالعه تولید آن با کمک ایران‌خودرو هستیم. با شرایط فعلی امکان تولید این خودرو در سایپا وجود ندارد چراکه سایپا محصولات دیگری در این رده قیمتی دارد و این مسئله می‌تواند به تولید کوئید آسیب برساند. ما می‌خواهیم مشتریان ایرانی امکان دسترسی به این خودرو را داشته باشند اما در صورت تولید این خودرو در شرایط فعلی، رقابتی میان محصولات تولیدی سایپا در این رده قیمتی شکل می‌گیرد و این مسئله باعث می‌شود عرضه کننده میزان تولید را کنترل کند نه بازار و ما این را نمی‌خواهیم. پیش‌بینی‌ها و بررسی‌های ما نشان می‌دهد کوئید در بازار ایران بسیار موفق خواهد بود. این خودرو در شرایط فعلی می‌تواند با قیمت زیر 30 میلیون تومان وارد بازار شود و در سال اول به‌راحتی بیش از 100هزار دستگاه تقاضا خواهد داشت."
چرا ساندرو و سیمبل به سایپا رسید؟
پیکان کارگر در زمینه تولید ساندرو در پارس‌خودرو و عدم تولید آن در ایران‌خودرو گفت:"دقیقا به دلیل همین رقابت درونی است که تولید ساندرو به پارس‌خودرو رسید. مدیرعامل ایران‌خودرو پیش از عرضه ساندرو در جلسه‌ای تقاضای تولید این خودرو را داشت و تاکید کرد می‌تواند به‌سرعت این خودرو را عرضه کند اما ما این مسئله را نپذیرفتیم چراکه ایران‌خودرو همزمان پژو 206 را هم تولیدمی‌کند و این دو خودرو می‌توانستند رقیب یکدیگر باشند و قطعا شرکت‌ها گاهی تصمیم می‌گیرند تولید یک خودرو را به نفع خودروی دیگر کاهش دهند و این مشتری را از انتخاب محروم می‌کند و باعث می‌شود رقابت سالم در بازار از میان برود."
وی افزود:"به همین دلیل هم بود که تولید سیمبل را در شراکت با سایپا مطرح کردیم چراکه ایران‌خودرو در شراکت با پژو، مدل 301 را در برنامه دارد که می‌تواند رقیب سیمبل شود. ما به دنبال این هستیم که با تولید حداکثری خودروها، مشتریان و قطعه سازان را منتفع کنیم و حق انتخاب در بازار را بالا ببریم تا بازار رقابتی شود و به همین دلیل نمی‌توانیم در این زمینه خودرو را در شرکتی تولید کنیم که رقیبی برای آن در خطوط تولید دارد."
وی به رنو داستر هم اشاره کرد، خودرویی که هم اکنون به‌صورت وارداتی به کشور عرضه می‌شود و قرار است در سایت مشترک با سایپا تولید شود. کارگر در زمینه این خودرو گفت:"ما پیش از این تولید داستر را به هر دو خودروساز پیشنهاد دادیم اما هرکدام از آن‌ها پس از بررسی‌های زیاد تولید آن را به دلایلی رد کردند و ما ناچار شدیم برای آنکه مشتری ایرانی بتواند از این خودرو به‌عنوان یک شاسی‌بلند با قیمت مناسب و توانایی‌های خوب بهره بگیرد، داستر را به‌صورت CBU وارد کشور کنیم اما وقتی موفقیت این خودرو مشخص شد هر دو شرکت به دنبال تولید آن آمدند."
وی در مورد دلایل رد تولید داستر توسط این دو خودروساز گفت:"این مسئله را باید از خود این شرکت‌ها جویا شوید اما یکی از دلایل می‌تواند بحث منابع مالی باشد. توجه داشته باشید تولید هر خودروی جدید بین 80 تا 150 میلیون دلار هزینه دارد و در آن زمان ایران‌خودرو و سایپا درگیر مشکلات مالی بودند."
هدف داخلی سازی محصولات رنو؛ 80درصد
رنو از معدود شرکت‌های خودروسازی است که در بدو ورود به بازار ایران، تلاش کرد از حداکثر ظرفیت داخلی سازی برای تولید خودروهایش بهره بگیرد و در این زمینه توانسته تحولی در صنعت قطعه‌سازی کشور ایجاد کند، امری که درنهایت به داخلی سازی حدود60درصدی تندر90 به‌عنوان اصلی‌ترین محصول این شرکت در ایران منجر شد اما رنویی‌ها برنامه‌های گسترده‌تری برای داخلی سازی محصولات خود دارند. پیمان کارگر در این زمینه گفت:"از سوی کارلوس گون به‌عنوان مدیرعامل رنو تاکید شده است که داخلی سازی محصولات در بازارهای کلیدی و استراتژیک رنو باید 80درصد باشد. ایران یکی از بازارهای اصلی رنو است و به همین دلیل ما به دنبال رسیدن به ظرفیت 80درصد تولید داخل محصولات در بازار ایران هستیم."
وی افزود:"در حال حاضر داخلی سازی تندر90 حدود 60درصد است و این رقم در ساندرو به دلیل آنکه به‌تازگی وارد بازار شده 38درصد و در زمینه تندر وانت حدود 32درصد است که برای هر دو محصول در حال افزایش ظرفیت تولید داخل هستیم."
کارگر در زمینه تجربه‌های رنو در این زمینه گفت:"رنو وقتی در مراکش حاضر شد و اعلام کرد قصد دارد صنعت خودرو را در این کشور ایجاد کند، در مراکش قطعه‌سازی وجود نداشت اما دولت این کشور از فعالیت‌های رنو حمایت کرد و رنو قطعه سازان بین‌المللی را برای سرمایه‌گذاری و تولید قطعه به مراکش آورد و اکنون شاه هستیم صنعت قطعه‌سازی در این کشور شکوفا شده است. رنو برای این منظور خودش بر روند کار قطعه سازان نظارت می‌کند تا قطعات باکیفیت تولید شوند. در حال حاضر قطعه‌ای که در ایران یا مراکش تولید می‌شود مطابق قطعاتی است که در فرانسه بر روی خودروها نصب می‌شود و این مسئله باعث شده قطعه سازان ایرانی در مشارکت با شرکای خود به فناوری روز جهان دست پیدا کنند."
نمایشگاهی برای عرض اندام قطعه سازان ایرانی
کارگر به برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صنعت قطعه‌سازی ایران در رنو نیز اشاره کرد و گفت:"نمایشگاهی با این ابعاد برای نخستین بار است که در سطح رنو برگزار می‌شود. البته پیش از این شاهد حضور قطعه سازان کشورهای مختلف در مرکز مهندسی رنو بوده‌ایم اما حضور قطعه سازان در این سطح و این تعداد برای نخستین بار است که در اینجا شکل می‌گیرد. هدف اصلی ما آشنا کردن مدیران رنو-نیسان با توانایی‌های قطعه سازان ایرانی است تا از این طریق قطعه سازان کشورمان بتوانند خود را به زنجیره جهانی قطعه‌سازی رنو-نیسان نزدیک کنند. به‌علاوه در این نمایشگاه فرصت ملاقات مستقیم قطعه سازان با مدیران خرید و مهندسی رنو وجود داشت و آن‌ها می‌توانستند از نزدیک با دنیای رنو آشنا شوند. ما در این نمایشگاه زمینه را برای تاسیس جویت ونچر میان قطعه سازان ایرانی و قطعه سازان بین‌المللی فراهم کردیم و حتی قطعه سازان رنو را برای این کار تشویق کردیم و زمینه ملاقات را هم ایجاد کردیم و شاهد هستیم در چند نوبت ملاقات‌های سازنده‌ای شکل گرفت که در ادامه می‌تواند به قرارداد منجر شود. همان‌گونه که مدیرکل خرید رنو-نیسان در این همایش تاکید کرد، شرط ورود به مجموعه قطعه سازان رنو-نیسان داشتن کیفیت و فناوری روز و تحویل به‌موقع قطعات است و قطعه سازان ایرانی نیز در صورت رعایت این اصول می‌توانند وارد لیست قطعه سازان رنو-نیسان شوند."
وی افزود:"دو هفته دیگر قائم‌مقام اجرایی مهندسی کل رنو به همراهی تیمی به ایران می‌آید تا زمینه‌های فعالتی صنعت قطعه‌سازی کشورمان را بررسی کند. این فرصت بسیار بزرگی برای صنعت قطعه‌سازی ایران است."

94105

نظرات
ADS
ADS
پربازدید