Performancing Metrics

ظرفیت بسته‌بندی محصولات خارجی در ایران | اتاق خبر
کد خبر: 349291
تاریخ انتشار: 19 خرداد 1395 - 15:47
استفاده از ظروف شیشه‌ای در صنعت بسته‌بندی ازجمله راهکارهایی است که سال‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش اتاق خبر، این شیوه بسته‌بندی به ویژه در مواد غذایی تاثیر بسیار زیادی دارد. امروزه برخی از تولیدکنندگان محصولات غذایی، محصولات خود را به طور فله به کشور صادر می‌کنند و در آن کشور واحد بسته‌بندی احداث می‌کنند. واحد بسته‌بندی زیر نظر واحد تولیدکننده، این محصولات را بسته‌بندی می‌کند. یکی از ظرفیت‌هایی که در این کار اهمیت دارد این است که کشور دوم دارای ظرفیت‌های ترانشیپی باشد تا بتوانند از این طریق بازار منطقه‌ای را کسب کنند.
در ایران با احتساب ظرفیت ترانشیپی و دسترسی به بازار ۴۰۰ میلیون نفری منطقه این ظرفیت وجود دارد. از جمله محصولاتی که از این طریق به فروش می‌رسد برخی محصولات غذایی است که بسته آنها باید شیشه‌ای باشد. حمل‌ونقل محصولات شیشه‌ای برای برخی از مواد تولیدی بالا است. رب و انوع و اقسام سس‌ها از این دسته محصولات هستند. بر این اساس خبرنگار صمت در حاشیه بیست‌وسومین نمایشگاه آگروفود با تولیدکنندگان ظروف بسته‌بندی شیشه‌ای به بررسی این صنعت در کشور پرداخت.
نادر حکیمی، تولیدکننده شیشه‌های نیزه‌ای برای صنایع غذایی با اشاره به اینکه بسته‌بندی‌های شیشه‌ای گزینه مناسب‌تری نسبت به دیگر گزینه‌ها برای بسته‌بندی هستند، به صمت گفت: یکی از مهم‌ترین فوایدی که بسته‌بندی شیشه‌ای دارد این است که شیشه به لحاظ شیمیایی خنثی است. موادی که در بسته‌بندی شیشه‌ای قرار می‌گیرند به دلیل اصابت با شیشه هیچ تغییری نمی‌کنند.
تولیدکننده شیشه‌های نیزه‌ای افزود: خنثی بودن شیشه در صنایع غذایی اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد. در صنایع غذایی واحدهای تولیدکننده هزینه‌های بسیای برای به‌دست آوردن فرمول‌های طعم صرف می‌کنند. در صورتی که در بسته‌بندی به‌دلیل مواد مورد استفاده قرارگرفته ممکن است این فرمول دچار تغییراتی شود. در بسته‌بندی شیشه‌ای این مشکلات ایجاد نمی‌شوند.
حکیمی شفاف بودن شیشه را نیز از جمله فواید بسته‌بندی این محصول دانست و در این‌باره توضیح‌داد: در بسته‌بندی‌های پلاستیکی اجازه دیدن محصول از مشتری گرفته می‌شود اما در بسته‌بندی شیشه‌ای متقاضیان می‌توانند رنگ و مواد اولیه محصول را در بسته‌بندی ببینند.


وی افزود: شفاف بودن بسته‌بندی شیشه‌ای در فروش محصولاتی مانند زیتون، خیارشور و دیگر محصولات اینچنینی اهمیت بسیاری دارد. این تفاوت در حالی است که حتی اگر محصول بهتری در بسته‌بندی غیرشفاف باشد باز مشتری ترجیح می‌دهد محصولی را خریداری کند که آن را به‌طور واضح می‌بیند.
این تولیدکننده شیشه‌های نیزه‌ای به این پرسش که سطح تولید بطری‌های شیشه‌ای در ایران چگونه است، پاسخ داد: در دنیا ماشین‌آلات مدرن در واحدهای تولید بطری روزانه تا ۲۰هزار بطری تولید می‌کنند. این در حالی است که متوسط تولید با ماشین‌آلاتی که در ایران وجود دارند روزانه بین هزار و ۵۰۰ تا ۲هزار بطری است.
وی با تاکید بر اینکه ماشین‌آلات مورد استفاده صنایع در کشور ماشین‌آلاتی قدیمی هستند، گفت: یکی از نیازهای صنعت تولید بطری‌های شیشه‌ای در کشور، حمایت‌های مالی و تامین ماشین‌آلات مورد نیاز این بخش از صنایع کشور است. این نیاز در کشور وجود دارد و تولیدکنندگان داخل کشور هم می‌توانند از این محصولات استفاده کنند. در صورتی که ماشین‌آلات مورد نیاز تامین شود مشکلی در این زمینه وجود ندارد و حتی ایران می‌تواند قراردادهای وارداتی مناسبی با حمایت صنعت بسته‌بندی داشته باشد.
حکیمی با اشاره به اینکه امروز برای کاهش هزینه‌های تولید یکی از سیاست‌هایی که در نظر گرفته می‌شود حمل فله محصول است، گفت: در برخی زمینه‌ها حتی واحدهای تولیدی معتبر هم از این شیوه استفاده می‌کنند. برخی از تولیدکنندگان اکنون محصولات خود را تولید می‌کنند و به جای اینکه محصول صادراتی را با بسته‌بندی صادر کنند، محصول را به‌طور فله به واحدهایی که زیر نظارت آنهاست ارسال می‌کنند و فرآیند بسته‌بندی در کشور دیگری انجام می‌شود.
وی درباره این شیوه تولید افزود: برای برخی محصولات این شیوه توجیه اقتصادی دارد. یکی از موضوعاتی که باعث می‌شود این شیوه حمل‌ونقل توجیه اقتصادی داشته باشد، همسایگان کشورهای مقصد هستند. در صورتی که کشور مقصد دارای ظرفیت‌های مناسبی برای ترانشیپ باشد برخی تولیدکنندگان از این شیوه استفاده می‌کنند.
این تولیدکننده شیشه‌های نیزه‌ای با اشاره به اینکه این شیوه بسته‌بندی در ایران هم ظرفیت مناسبی دارد، گفت: با توجه به اینکه اکنون تحریم‌های اقتصادی برای ایران از بین رفته و ایران می‌تواند از این ظرفیت‌ها استفاده کند، قراردادهای اینچنینی می‌تواند گام بزرگی برای ارتقای این صنعت باشد. ایران کشوری ترانشیپی است که کشورهای دنیا می‌توانند از طریق آن به بازار ۴۰۰میلیون نفری منطقه دست یابند.


 بهترین گزینه بسته‌بندی محصولات غذایی
بیشتر مواد غذایی در ظروف شیشه‌ای بسته می‌شوند و به همین دلیل یکی از صنایعی که صنعت غذا به آن وابسته است، صنعت شیشه‌گری است. عمر این شیوه بسته‌بندی قدمتی بسیار قدیمی دارد و اکنون هم نه‌تنها در ایران بلکه در تمام کشورهای دنیا استفاده از شیشه در صنایع غذایی اهمیت بسیاری دارد.
محمدرضا عزیزالهی، تولیدکننده انواع شیشه‌های استوانه‌ای برای مواد غذایی درباره این صنعت در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه آگروفود به صمت گفت: اکنون عمده تولیدکنندگان مواد غذایی ترجیح می‌دهند از محصولات صنایع شیشه در کشور استفاده کنند. دلیل اصلی استفاده برخی از واحدهای تولیدی از بسته‌بندی‌های پلاستیکی کاهش قیمت تمام شده آنها در صنایع است.
وی با اشاره به اینکه استفاده از بسته‌بندی‌های پلاستیکی هزینه بسیار کمتری نسبت به بسته‌بندی‌های شیشه‌ای دارد، گفت: به این دلیل است که برخی از محصولات صنایع غذایی در بسته‌بندی‌های پلاستیکی استفاده می‌شوند.
این تولیدکننده انواع شیشه‌های استوانه‌ای با بیان اینکه البته برخی از محصولات را نمی‌توان در ظروف شیشه‌ای عرضه کرد، گفت: علاوه بر توجیه اقتصادی در برخی موارد امکان استفاده از ظروف شیشه‌ای در بسته‌بندی وجود ندارد. برای مثال سس‌ها و برخی از چاشنی‌های غذا از جمله محصولاتی هستند که در شیشه نمی‌توان آنها را بسته‌بندی کرد. در صورتی که بسته‌بندی آنها در شیشه باشد علاوه بر اینکه قیمت تمام شده آنها افزایش می‌یابد صادرات و حمل‌ونقل آنها نیز با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود.
عزیزالهی افزود: البته اکنون برخی از نشان‌های داخل کشور سس‌ها و برخی از چاشنی‌ها را در بسته‌بندی‌های شیشه‌ای تولید می‌کنند. در زمینه این محصولات ازجمله موضوعاتی که اهمیت دارد این است که خط تولید هم باید آماده بسته‌بندی در شیشه باشد.


وی با اشاره به اینکه در برخی محصولات نوع بسته‌بندی تغییراتی در خط عرضه ایجاد می‌کند، گفت: گاهی خط تولید محصولات آماده بسته‌بندی در ظروف پلاستیکی است و در این شرایط بسته‌بندی در ظروف شیشه‌ای ملزم به تغییر بخشی از خط تولید است که به‌طور عمده انجام این کار برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد.
این تولیدکننده انواع شیشه‌های استوانه‌ای با اشاره به اینکه بسته‌بندی‌های پلاستیکی مشکلاتی در زمینه سلامت صنایع غذایی ایجاد می‌کنند، گفت: اگر صنایع غذایی زمان بسته‌بندی گرم باشند این مشکلات چندین برابر می‌شود. باید به این موضوع توجه کرد که محصولات صنایع غذایی نباید گرم بسته‌بندی شوند به‌ویژه زمانی که بسته‌بندی محصولات پلاستیکی باشد.
عزیزالهی با تاکید بر اینکه چاپ‌های پلاستیکی اکنون مشکلاتی را برای سلامت غذا ایجاد کرده‌اند، گفت: با اینکه بارها سازمان غذا و دارو و دیگر سازمان‌ها و نهادهایی که نقش نظارتی دارند بر این موضوع تاکید کرده‌اند اما هنوز شاهد استفاده از بسته‌بندی‌های پلاستیکی در حالی که محل چاپ با محصول خوراکی ارتباط مستقیم دارد، هستیم.
وی با بیان اینکه متاسفانه عمده چاپ‌های داخل کشور با مشکل جوهر روبه‌رو هستند، گفت: این در حالی است که بسته‌بندی‌های شیشه‌ای به‌ندرت چاپ داخلی دارند و بیشتر آنها با برچسب‌ها بسته‌بندی می‌شوند.
در بسیاری از کشورهای پیشرفته عمده‌ترین تولیدکنندگان مواد غذایی (به‌ویژه غذای کودکان) استفاده از ظروف شیشه‌ای را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

منبع: صمت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید